Vi renoverade vårt kök år 2000. Bytte ut allt från vitvaror till köksinredning m.m. Vi har varit väldigt nöjda med köket, men för några år sedan märkte vi att vissa skåpsluckor ändrat färg, gulnat. (se foto)
Luckorna, förmodligen i MDF, är profilerade och med ytskikt av folie/laminat. Färgskillnaden har ökat med åren och är nu mycket störande, särskilt i dagsljus. Nu vill vi åtgärda detta, helst utan att byta luckor. Bör man sprutlackera dessa? Måste man ta bort folien först. I så fall hur? På några luckor känns det som om folien har släppt från underlaget. Har ni några tips?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Luckorna, förmodligen i MDF, är profilerade och med ytskikt av folie/laminat. Färgskillnaden har ökat med åren och är nu mycket störande, särskilt i dagsljus. Nu vill vi åtgärda detta, helst utan att byta luckor. Bör man sprutlackera dessa? Måste man ta bort folien först. I så fall hur? På några luckor känns det som om folien har släppt från underlaget. Har ni några tips?
Om folien har släppt, så kanske ni ska fundera över om det inte bara är enklare att skaffa nya luckor. Jag hade nog bytt, om jag inte var jättekär i den profilen som sitter.
Vi har varit i kontakt med återförsäljaren (Ballingslöv), men de var snabba med att meddela att garantin inte längre gällde. Tycker det är dåligt att ytan på luckorna inte håller mer än tio år. Vi började nämligen se dessa förändringar redan 2010. Hade alla luckor och lådor färgförändrats lika mycket, hade det väl gått an. Men att vissa dörrar har gulnat medan andra är i stort sett oförändrade, förvånar oss. Märk väl att vi vid rengöring endast använt vanliga "köksrengöringsmedel" och således inte några starka kemikalier. Vi är nöjda med själva dörrarna, men inte med folieskiktet, så helst skulle vi vilja sprutlackera om dessa. Men hur? Kan man värma ytan med varmluftspistol, så att folien lossnar, för att därefter sprutlackera dem?
Är det ingen av alla er läsare som har erfarenhet av hur man kan få loss folien eller att sprutlackera skåpsluckor?Antingen får jag väl lämna bort (dyrt?) eller sprutmåla själv. Jag har kompressor och sprutpistol, men om jag väljer att måla själv, så inser jag att jag måste öva på ett stort antal "provbitar" innan slutprovet.
Du kan inte sprutlackera på folien med bra resultat. Färgen fäster inte tillräckligt. Möjligtvis kan du ta bort folien med värme men risken är att det blir kvar limrester på skivan som blir svåra att avlägsna. Enklast att köpa nya luckor från någon av alla firmor som specialiserat sig på nya luckor till befintliga stommar.
Tack för ditt svar. Jag kanske uttryckte mig lite luddigt, men min tanke var inte att sprutlackera direkt på folien. Jag var inne på att med en varmluftspistol försöka få folien att lossna. Ett av lådförstyckena nära ugnen har släppt i ena kanten, så värme kanske kan vara en möjlig väg att prova. Sedan blir det kanske att mekaniskt eller kemiskt få bort eventuella limrester. Försöker i det längsta att inte köpa nya luckor, i alla fall inte utan att ha testat ovanstående.peroande skrev:Du kan inte sprutlackera på folien med bra resultat. Färgen fäster inte tillräckligt. Möjligtvis kan du ta bort folien med värme men risken är att det blir kvar limrester på skivan som blir svåra att avlägsna. Enklast att köpa nya luckor från någon av alla firmor som specialiserat sig på nya luckor till befintliga stommar.
Renoverare
· Skåne
· 8 495 inlägg
Folieluckor har oftast knappt så lång livslängd ens så tyvärr får man säga att du ska vara nöjde de hällt så länge.
Bättre val är målade mdf-luckor för de går alltid att måla om och folieluckan är ju oftast en mdf under folien.
Tror tyvärr inte du lyckas få bort folien så det går att måla dessa utan ett enormt förarbete men har man tiden för sig så visst kan det vara lönt att försöka.
Bättre val är målade mdf-luckor för de går alltid att måla om och folieluckan är ju oftast en mdf under folien.
Tror tyvärr inte du lyckas få bort folien så det går att måla dessa utan ett enormt förarbete men har man tiden för sig så visst kan det vara lönt att försöka.
Efter att detta projekt legat i träda ett tag, började jag (trots avrådan från flera personer) med att försöka lossa folien från våra köksluckor. Detta gick mot förmodan väldigt snabbt och lätt!
Jag använde mig av en varmluftspistol, och redan efter några sekunders upphettning började folien krulla sig och släppa från MDF-luckan.
På vissa luckor gick det t.o.m. att för hand dra av folien utan att värma först!!!
Så TACK Ballingslöv för att folien var så dåligt fastsatt. Det sparade ju mycket jobb.
Vi lyckades befria samtliga lådfronter (11 stycken) och luckor (20 stycken) på två timmar. Det är mycket sällan som mina jobb går mycket fortare än beräknat, men här var det så.
Nu återstår målningen av MDF-luckorna. Jag vet inte nu om jag skall lämna in dem till ett företag som sprutmålar (dyrt?), eller om jag vågar ge mig på att sprutlackera själv. (Har kompressor och enkel spruta). Annars kanske jag kan grundmåla och sedan ROLLA på färgen. Det finns ju en hel del klipp på Youtube som visar sådana "gör-det-själv-inslag", som jag kan kolla på innan målning.
Är det någon av er som har erfarenhet av målning av MDF-luckor? I så fall tar jag tacksamt emot era råd om detta målningsarbete.
Jag använde mig av en varmluftspistol, och redan efter några sekunders upphettning började folien krulla sig och släppa från MDF-luckan.
På vissa luckor gick det t.o.m. att för hand dra av folien utan att värma först!!!
Så TACK Ballingslöv för att folien var så dåligt fastsatt. Det sparade ju mycket jobb.
Vi lyckades befria samtliga lådfronter (11 stycken) och luckor (20 stycken) på två timmar. Det är mycket sällan som mina jobb går mycket fortare än beräknat, men här var det så.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu återstår målningen av MDF-luckorna. Jag vet inte nu om jag skall lämna in dem till ett företag som sprutmålar (dyrt?), eller om jag vågar ge mig på att sprutlackera själv. (Har kompressor och enkel spruta). Annars kanske jag kan grundmåla och sedan ROLLA på färgen. Det finns ju en hel del klipp på Youtube som visar sådana "gör-det-själv-inslag", som jag kan kolla på innan målning.
Är det någon av er som har erfarenhet av målning av MDF-luckor? I så fall tar jag tacksamt emot era råd om detta målningsarbete.
Renoverare
· Kalmar
· 2 794 inlägg
Sprutmåla mdf suger extremt mycket så det behövs ett par lager
Bästa svaret
Allt beror på vad du kan använda för färg. Gissar att du är hänvisad till vattenbaserad färg.
Vattenburna grundfärger finns det många. De brukar inte vara så kinkigt vilket fabrikat du toppmålar med. Nordsjö eller vilken som helst går att lägga på V-slip som är en Alcroprodukt.
V-slip är kass vid sprutmålning. Vi som sprutmålar har någon aqua-whatever från någon grossist som Syntema eller Nobel. Skillnaden ligger i torrhalt och torktid. V-slip går att slipa men sprutgrund brukar inte sätta igen slippapper på samma sätt som V-slip. Att låta grejerna ligga något dygn gör det bättre.
Det som är det ständiga problemet med vattenbaserad grundfärg på MDF är att MDF sväller när den blir blöt. Numera har MDF inte helt homogen yta. Den ser ut som någon strött sågspån på den efter första grundningen med vatten.
Den enkla lösningen är att slipa ner den första grunden och lägga på ett lager till. När det lagret är slipat så går det att toppmåla.
Ytan på MDF behöver mindre grundfärg än kanter och alla fräsningar. Sprutgrundar man så går man först ett varv runt kanter och sånt. Sedan låter man biten vila någon halvminut innan man drar över hela. Har man två vagnar så växlar man bara och kan jobba igenom bitarna lika snabbt som om det gått att göra allt i ett moment.
För den som är ovan rekommenderar jag V-slip och roller vid grundning. Som när man sprutar går du över kanter och fräsningar först ett varv. Sedan rollar du hela. Då blir det automatiskt mer grundfärg på kanterna där det suger mest.
Det kan hända att du är nöjd efter en strykning. Då kan det vara bra att veta att toppfärgen har glans medan grundfärgen är helmatt. Allt ser värre ut när det blänker. Om kanterna ser torra ut så täcker inte toppfärgen.
Att stryka två gånger med grundfärg kan kännas som slöseri. Den första strykningen förseglar ytor och kanter. Det går åt mindre färg andra strykningen. Prova på en lucka så kommer du att förstå vitsen. Kanter blir bomtäta. Har du missat märken och springor så har du fått en möjlighet att spackla mellan grundstrykningarna. Det är också bra.
Vet du vilken kulör du skall ha så är det en väldigt god ide att få V-slip bruten i samma. Det gör att det räcker med en strykning av toppfärgen. Särskilt viktigt om du sprutar topprfärgen.
Inför toppning bör du slipa. 240 papper räcker. Färgen fyller repor från det papperet.
Arbetsgången är:
Grunda framsidor först. Förseglar och minskar risken för färgfäckar och annat
Grunda baksidor. Endast en gång
Se över och grovslipa. 240papper här med. Spackla om det behövs.
Grov betyder att det inte är så blodigt noga.
Grunda framsidor en gång till.
Finslipa allt. Både fram och baksida. Hoppas allt ser perfekt ut nu
Toppmåla baksidor först.
När det torkat... vänd och toppa framsidor.
Klart att hänga .
Om du rollar grunden så behöver du slipa lite djupare. Sprutmålat blir slätare.
Tänker du pensla toppfärgen så är det knappt du behöver slipa alls. Sågspånseffekten (om det blir någon sådan) som jag beskrev ovan måste slipas ner. Kanter måste alltid slipas. Troligen så behöver inte andra grunden slipas över huvud taget inför penselstrykning.
Gissar att du tycker att det låter omständigt. Egntligen är det tvärtom. Att försöka ta genvägar till ett bra resultat bruka slå tillbaka stenhårt. Att lära sig rutinen och jobba igenom allt från A till Ö är det effektivaste och snabbaste sättet att måla.
Lycka till
Mvh Findus
PS. Glömde att nämna att det lönar sig att slipa alla kanter före grundningen med 240papper. Det blir inte alls lika grov resning och efterarbetet blir väldigt mycket enklare. DS
Vattenburna grundfärger finns det många. De brukar inte vara så kinkigt vilket fabrikat du toppmålar med. Nordsjö eller vilken som helst går att lägga på V-slip som är en Alcroprodukt.
V-slip är kass vid sprutmålning. Vi som sprutmålar har någon aqua-whatever från någon grossist som Syntema eller Nobel. Skillnaden ligger i torrhalt och torktid. V-slip går att slipa men sprutgrund brukar inte sätta igen slippapper på samma sätt som V-slip. Att låta grejerna ligga något dygn gör det bättre.
Det som är det ständiga problemet med vattenbaserad grundfärg på MDF är att MDF sväller när den blir blöt. Numera har MDF inte helt homogen yta. Den ser ut som någon strött sågspån på den efter första grundningen med vatten.
Den enkla lösningen är att slipa ner den första grunden och lägga på ett lager till. När det lagret är slipat så går det att toppmåla.
Ytan på MDF behöver mindre grundfärg än kanter och alla fräsningar. Sprutgrundar man så går man först ett varv runt kanter och sånt. Sedan låter man biten vila någon halvminut innan man drar över hela. Har man två vagnar så växlar man bara och kan jobba igenom bitarna lika snabbt som om det gått att göra allt i ett moment.
För den som är ovan rekommenderar jag V-slip och roller vid grundning. Som när man sprutar går du över kanter och fräsningar först ett varv. Sedan rollar du hela. Då blir det automatiskt mer grundfärg på kanterna där det suger mest.
Det kan hända att du är nöjd efter en strykning. Då kan det vara bra att veta att toppfärgen har glans medan grundfärgen är helmatt. Allt ser värre ut när det blänker. Om kanterna ser torra ut så täcker inte toppfärgen.
Att stryka två gånger med grundfärg kan kännas som slöseri. Den första strykningen förseglar ytor och kanter. Det går åt mindre färg andra strykningen. Prova på en lucka så kommer du att förstå vitsen. Kanter blir bomtäta. Har du missat märken och springor så har du fått en möjlighet att spackla mellan grundstrykningarna. Det är också bra.
Vet du vilken kulör du skall ha så är det en väldigt god ide att få V-slip bruten i samma. Det gör att det räcker med en strykning av toppfärgen. Särskilt viktigt om du sprutar topprfärgen.
Inför toppning bör du slipa. 240 papper räcker. Färgen fyller repor från det papperet.
Arbetsgången är:
Grunda framsidor först. Förseglar och minskar risken för färgfäckar och annat
Grunda baksidor. Endast en gång
Se över och grovslipa. 240papper här med. Spackla om det behövs.
Grov betyder att det inte är så blodigt noga.
Grunda framsidor en gång till.
Finslipa allt. Både fram och baksida. Hoppas allt ser perfekt ut nu
Toppmåla baksidor först.
När det torkat... vänd och toppa framsidor.
Klart att hänga .
Om du rollar grunden så behöver du slipa lite djupare. Sprutmålat blir slätare.
Tänker du pensla toppfärgen så är det knappt du behöver slipa alls. Sågspånseffekten (om det blir någon sådan) som jag beskrev ovan måste slipas ner. Kanter måste alltid slipas. Troligen så behöver inte andra grunden slipas över huvud taget inför penselstrykning.
Gissar att du tycker att det låter omständigt. Egntligen är det tvärtom. Att försöka ta genvägar till ett bra resultat bruka slå tillbaka stenhårt. Att lära sig rutinen och jobba igenom allt från A till Ö är det effektivaste och snabbaste sättet att måla.
Lycka till
Mvh Findus
PS. Glömde att nämna att det lönar sig att slipa alla kanter före grundningen med 240papper. Det blir inte alls lika grov resning och efterarbetet blir väldigt mycket enklare. DS
Redigerat:
Vi sprutmålade våra luckor av folie med fasad bokkant. Ca 16 fronter/luckor för 9000 kr inkl moms och hämtning /lämning.Drönaren skrev:Är det ingen av alla er läsare som har erfarenhet av hur man kan få loss folien eller att sprutlackera skåpsluckor?Antingen får jag väl lämna bort (dyrt?) eller sprutmåla själv. Jag har kompressor och sprutpistol, men om jag väljer att måla själv, så inser jag att jag måste öva på ett stort antal "provbitar" innan slutprovet.
Innan lät vi ett av dom populära luckbytarföretagen ge ett pris. 52 000!!
Så att be en firma måla tycker jag inte är dyrt.