Hej!

Vi ska bygga en altan med uterum på men har svårt att få koll på vilket golv vi ska lägga.

Helst skulle vi vilja ha trall men jag har då fått rådet från både snickare och säljaren av uterummet att jag inte ska ha det när det är isolering under. Detta då fukten inte försvinner om vi t.ex. spiller vatten och detta rinner ner i springorna. Jag har dock sett att många lägger trall med byggplast under. Någon som har erfarenhet av detta?

Vi har blivit rekommenderade fuktbeständigt laminatgolv som inte sväller (på en fuktbeständig spånskiva) men laminatgolv vill vi inte ha. Vi vill ha trägolv av något slag för en varm känsla men vanligt trägolv har vi fått till oss sväller allt för mycket och inte är lämpligt i uterum.

Jag har hört att bambugolv inte sväller lika mycket men hittar inga återförsäljare av detta.

Tips, idéer, erfarenhet?


/Tomas
 
Mycket hänger ju på förutsättningarna, ska det vara uppvärmt hela året?
Hur ser konstruktionen ut nu?

Själv har jag lite betongplatta och gråaktiga klinkers, det gör att när solen ligger på värmer det upp golvet som sedan funkar som ett element långt in på natten.
 
Tack för svar! Vi ska inte ha det uppvärmt hela året utan uterummet är för vår, sommar och höst.

Jag tror att det byggs som en trossbotten.Det ska i alla fall isoleras med frigolit.
 
Hej! Hur blev det? Sitter i samma situation
 
Jag byggde mitt uterum med stenullisolering, trall och laminat ovanpå det. Det ser ut som nytt fortfarande och är inne på 3:e säsongen. Har ingen värme i uterummet.
Jag skulle inte lägga ett trägolv i ett utrymme med så stora temperatur- och fuktvariationer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.