Elektrikern undrar hur 3-fasen till växelriktaren ska kopplas in. Som jag förstått det ska den kopplas med en egen grupp (B16) från mätarskåpet i första hand och i andra hand från gruppcentralen innan JFB. Stämmer detta? I mitt fall är det ungefär lika långt till bägge och det är draget VP-rör till mätarskåpet.
 
Det låter som om du har bättre koll än elektrikern... Välj det som passar bäst och följ tillverkarens anvisningar, och glöm inte frånskiljningsmöjligheter, varselmärkning etc.
 
Tack! Duger en dvärgbrytare som frånskiljningsmöjlighet eller behövs det även en vridströmbrytare?
 
Vänta lite nu, har du inga instruktioner alls att följa, eller en duglig elektriker? Jag kan inte svara på hur du ska koppla in just din modell av växelriktare och just din anläggning!

En frånskiljare ska du ha, någonstans.
 
Enligt instruktionerna ska det vara en B16 säkring och 2,5-4mm2 kabelarea. Något mer står tyvärr inte.
Elektrikern tycker också installationsinfon verkar bristfällig. Det är därför jag frågar om en andra åsikt så att det blir rätt. Jag kopplar inte in denna själv. Det är en Steca Grid 4003. Huvudsäkringarna i huset är på 25A och hela huset är nybyggt.

http://www.steca.com/frontend/stand..._StecaGrid_coolcept3_coolcept3x_manual_EN.pdf

http://www.steca.com/frontend/stand...x0x0_Kurz_IA_Kurz_BA_coolcept_SV_Internet.pdf

Om det krävs en frånskiljare innan säkringen så tror jag han är medveten om det.
 
Redigerat:
Är det en växelriktare som följer normen så ska det inte vara märkvärdigt att koppla in den enligt principen
Växelriktare <--> Frånskiljare <--> elmätare <--> B16 <--> Fasskenor i närmaste elcentral (mellan HB och JFB).
Men jag ser att den följer en purfärsk standard IEC 62109 men den måste ju vara godkänd för användning i Europa och Sverige. Tekniken går fort fram här. Jag har inte läst manualen mer än så..

Ordningen mellan frånskiljare och säkring spelar ingen egentlig roll. Alla dvärgar av dagens modell har frånskiljningsegenskaper, men jag tycker det blir tydligare om man delar på funktionen brytare och säkring.
 
Har du en 3-fas förbrukare i närheten av invertern som är avsäkrad mer än 3x16 så kan du sätta en undercentral där och koppla in invertern och förbrukaren där. Du behöver inte gå tillbaka hela vägen till huvudcentralen.

Invertern skall ha en godkänd och låsbar DC och AC brytare innan den går in i UC. Är det en kabel från HC direkt till invertern så skall det bara finnas säkringar i HC.

UC, HC och brytare skall märkas med skyltar som talar om att centralerna har dubbel mätning. Finns både självhäftande och i plåt.

Kolla också med ditt nätbolag. De har ofta egna regler för märkning mm. Många använder denna som grund:

www.solelprogrammet.se/global/installationsguide_solceller.pdf
 
3x16A är de största grupperna i huvudcentralen, skulle man teoretiskt sett kunna sätta den på samma säkring som värmepumpen då? Har kollat nu och båda rören som är lediga under växelriktaren går till mätarskåpet på fasaden. Är nog där den är tänkt att kopplas in och med egen säkring. Sedan sitter det en fet vridbrytare under växelriktaren så det verkar inte behövas så många extra brytare och den loggar även elproduktionen själv så en extra elmätare för rapportering till länsstyrelsen verkar inte heller så motiverat. Kan ju rapportera det växelriktaren själv mätt upp, är väl inget underlag för någon debitering ändå med MID-krav osv?

Men det blir ju inte jag som kopplar in den som sagt så det ska bli spännande hur det blir. :)
 
Redigerat:
Du kan inte sätta den på samma grupp som pumpen rakt av. Du måste isf sätta en undercentral som inveter och pump är inkopplad mot.

Brytaren under invertern är du inte hjälpt av. Du behöver en AC brytare som du kan frånskilja och låsa om du skall arbeta på solcellsanlänningen, en säkerthetsbrytare. Samma på DC sidan och den måste vara godkänd för DC och den spänning dina strängar kommer upp i.

En extra mätare för produktion skulle jag rekommendera då du troligen kommer att tappa all data om det händer något med invertern och den behöver bytas. En mätare kostar inte så mycket.

Kan din elektriker inte detta så har ni väl någon som projekterat din anläggning som kan ge dig kopplingsscheman mm?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Det är nog leverantören av solcellsanläggningen som får tala om för den som projekterat elen i det här fallet om det uppstår frågetecken. Jag är bara nyfiken kund då detta är nytt för mig med. Tror att de har fått koll på hur det ska se ut nu. Har inget emot om det blir en extra elmätare också men det kanske det inte finns krav på då mao.
 
Den som projekterat elen har troligen entreprenaden och solcellsanläggningen är en underleverans till någon av entreprenörerna. Oavsett så måste de som gör ritningar och scheman vara dem som bestämmer vad som skall sitta vart och hur då det är dem som är ansvariga för projektering, färdiganmälan osv. (antar att det är ett nybygge)
 
Jag skulle försöka koppla in invertern med en egen ledning som kommer in mellan HB och JFB i mottagande central. Annars får inte värmepumpen skydd av JFBn vid solcellsdrift, inte för att den behöver det. Men kan du dra en egen ledning så är det bra tycker jag.
 
Bo.Siltberg skrev:
Jag skulle försöka koppla in invertern med en egen ledning som kommer in mellan HB och JFB i mottagande central. Annars får inte värmepumpen skydd av JFBn vid solcellsdrift, inte för att den behöver det. Men kan du dra en egen ledning så är det bra tycker jag.
Man sätter naturligtvis en JFB i ev UC där invertern kommer in.
 
Robert-san01 skrev:
Den som projekterat elen har troligen entreprenaden och solcellsanläggningen är en underleverans till någon av entreprenörerna. Oavsett så måste de som gör ritningar och scheman vara dem som bestämmer vad som skall sitta vart och hur då det är dem som är ansvariga för projektering, färdiganmälan osv. (antar att det är ett nybygge)
Ja, det är ett nybygge men de som projekterat elen (gör ritningarna) är underleverantör till de som har huvudentrepenaden precis som solcellsleverantören och alla utom solcellsleverantören är nya på detta så därav att saker inte flytit på så smidigt som man kan önska och jag har fått kolla upp mycket själv för att få lite fart på det, men nu är det nära! :) Bara inkopplingen av invertern kvar.
 
Ta så grov kabelarea som möjligt mellan inverter och mätarskåpet om det är en längre sträcka? (För att minimera överföringsförlusterna under alla de år anläggningen kommer att vara i bruk)

Jag har 20m mellan min enfas riktare på 3680W och mätarskåpet, elektrikern var väldigt nöjd då jag hade en 10 mm2 jordkabel liggandes (vilken vi använde, istället för den befintliga 2.5mm2 kabeln)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.