Jag kollade för en tid sedan möjligheterna att driva in en privat skuld. kronofogden vill jag minnas kan göra detta ifall man har någon form av låneavtal skrivet. Och man prövar gärna inte detta i onödan då personen som vill driva saken kommer få betala för tjänsten hos Kronofogden - kan vara värt om summan är stor.

I mitt fall lånade jag ut ca en halv netto-månadslön till en av mina närmsta barndomsvänner. Detta via telefonsamtal. Vi har sen via mail bekräftat att pengarna är över på konto nummer xxx (ett konto som tillhör personens sambo, då låntagaren vill ligga under kronofogdens radar pga andra skulder)

2 år senare kom vi överens på mail att låntagaren skall betala x kronor i månaden som avbetalningslösning (då personen har trasslig ekonomi) Första betalningen kom in sen inte ett ljud.

Ett tag efter detta fick jag tag har det visat sig att även 2 andra nära personer till låntagaren o mig också blivit blåsta. Vi alla är förvånade för personen i fråga har en god moral av tjuvheder så att säga, även om vi inte är tjuvar vi som lånat ut pengar.

Dumt att låna ut pengar till någon som har skulder redan, ja på ett sätt, men som en "broder" han var för mig så tvekade jag aldrig.

Nu funderar jag på att driva in pengarna via Kronofogden. Frågor jag undrar över :

1, mailkonversationen som skulle kunna styrka att låntagaren skall betala igen pengarna i en sen avbetalning kanske inte gäller? Då mailkontot är opersonligt o han namnger sig som ett nickname, t ex Blixten@hotmail.com. Dock framkommer bankkontomunner i mailet som skulle kunna vara identitetslänken till sambon.

2, ärendet är gammalt nu, går det att driva saken ändå?

3, om det är sambons kontot pengarna fört över till, skall jag driva ärendet mot dem båda?

4, måste jag polisanmäla?
 
Det jag skulle gjort är att få mer på fötterna. Se till att installera en app som spelar in alla dina samtal. Sedan är det bara att ringa honom och få allt bekräftat. Givetvis har du en bra plan innan där du skriver ner allt du måste få med som datum, osv. Det hade varit första steget jag tagit i alla fall.
 
Inget avtal/skuldebrev = uppförsbacke. Han har ju inte gjort något olagligt så polisanmälan hjälper inte. Spela in är ett bra råd samt samla ihop alla mail. Innan du skickar till fogden måste du säga upp fordran skriftligt och spara en kopia, via mail eller helst brev med mottagarbevis. Du kan inte kräva någon ränta om det inte finns skriftligt på det. Jag skulle vara lycklig i ditt fall om du öht får igen något. Blir läropeng tyvärr :(
 
Finns det några pengar att få ut?
Är personen pank och har andra skulder är det ingen större idé att kräva honom på pengar genom kronofogden.

Det finns en preskriptionstid för skulder. Hur länge sedan var det han betalade till dig eller på annat sätt erkände att det fanns en skuld?

Om du går till Kronofogden för att driva in skulden och din motpart nekar till att han måste betala, så blir det rättegång där domstolen måste bestämma vem som har rätt. Det kan vara krångligt, kosta pengar och ta mycket tid.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Detta har hänt mig också. Det är trist, väldigt trist. Vänskapen kan oftast slitas sönder - troligen lider låntagaren mer. Jag förstår att du är förb... men man ska vara försiktig med att låna/låna ut (även om jag skulle göra det igen). Arbetet med att driva in slantarna blir antagligen alltför kostsamt. Även om det svider hade du ändå möjlighet låna ut vilket inte motparten hade - du hör ju till den priviligierade parten. Lärdomspeng!
 
Har killen fogden på sig och dessutom försöker hålla sig under deras radar och inte ens betalar tillbaka skulder till sina vänner så kan han inte hantera pengar. Han kommer med största sannolikhet aldrig komma på grön kvist igen.

Killen behöver ju inte betala dig kontant. Han har garanterat en mobiltelefon och kanske en gammal bil (se bara upp så det inte ligger en massa obetalda skulder på den), som han kan ge dig som du kan omsätta till pengar. Det är också rimligt att du får saker till ett visst övervärde, dels ska du ha betalt för besväret du har. Dels finns det alltid en osäkerhet vad du kan sälja sakerna för. Blir det pengar över så betalar du självfallet tillbaka detta till honom. Självfallet till hans bankkonto så fogden kan se dem.

Skriv ett papper om skulden och att den är reglerad genom att A överlåter sakerna X,Y och Z till B för försäljning till marknadspris och att eventuellt överskott återbetalas till A genom insättning på konto i Banken med kontonummer xxxx-xxxxxxx.Försäljningen ska redovisas till A genom kvitton eller andra handlingar.

Att försöka reglera skulden genom framtida delbetalningar är meningslös, det har ju personen redan bevisat. Skulden ska regleras här och nu.
 
Redigerat:
Vi är ej vänner längre, han är sjuk i psyket, på riktigt. När jag vänligen försöker resonera med honom tar han det som hot och förföljes. Vi är några som anser att hon är psykopat, ingen som visst det innan - alla ser honom som en kanontrevlig kille, även om han gjort mycket tveksamheter i det dunkla. Han anser sig felbehandlad(låtsas) för att finna en anledning att inte betala tillbaka. Han har rest utomlands flera gånger så pengar har han. Han tjänar pengar o låter sambon stå som "bulvan" o kontohavare tills hans affärer. Jag räkna absolut inte med att han skall betala tillbaka så det är uteslutet. Jag kant rycka på några ömma punkter men då kommer han ta till hot o bli våldsam, han har redan visat sådana sidor mot andra. Spelar man i samma lag så går det bra, men inte annars. Läropeng förstår jag att det lutar åt.
 
C
Om det finns pengar kan det kanske vara värt att ansöka om ett betalningsföreläggande iallafall. Du behöver som sagt inte kunna försvara fordran för detta, men det kostar dig ju 300 pix och om han skulle bestrida fordran så är du ju tillbaka på ruta ett.
 
Låter som man kunde tipsa Skatteverket och Kronofogden att göra lite noggrannare utredningar av vilka tillgångar och inkomster som egentligen finns...
 
Skatteverket bryr sig föga om privat skvaller/tips. Dom jagar nog större valar... Inte så kul om låntagaren får reda på att någon tipsat dom, kan bli livat...
 
Jag tänkte om han har en bra inkomst som inte syns hos KFM och fortsätter så år efter år. Då måste det ju vara antingen svartjobb eller oregistrerad näringsverksamhet av hyfsad omfattning, beroende på vad han nu gör.
Kanske sådant som de har svårt att leta effektivt efter själva, men med substantiell information att gå på? Sambon borde väl ha ganska svårt att redogöra bra för var pengarna kommer ifrån om man frågade henne?

Bara en tanke dock, är inte direkt insatt i hur de ser på det...
 
Ring Kronofogden och uppge hans personnummer. Skatteverket kan bistå med hela personnumret. Be dem kolla hur stora skulder han har totalt. Kundservice hos Kronofogden kan också upplysa dig om hur ansökningsprocessen går till.

Kortfattat behövs någon form av skuldebrev, det är inte omöjligt att din konversation räcker till. Principen är att din kompis ska känna till vilken skuld det rör sig om. Om han sedan blir delgiven din ansökan så har han då 10 dagar på sig att fundera över om han anser skulden riktig eller ej. En "van" Kronofogdenkund bestrider då ofta skulden, det innebär att du måste begära målet flyttat till tingsrätt. Ett bestridande innebär en tvist mellan parterna, vilket Kronofogden inte hanterar (tingsrättens jobb).
 
Jonatan79 skrev:
Skatteverket bryr sig föga om privat skvaller/tips. Dom jagar nog större valar... Inte så kul om låntagaren får reda på att någon tipsat dom, kan bli livat...
Skatteverket tar gärna emot anonyma tips. Det är inte alltid tipsen går att använda i praktiken men tipsa gärna. Jag har fått tag på flera fuskare genom tips. Vi bryr oss inte om vem det är som tipsar, vi antecknar inte det någonstans och vi undersöker bara tipset, inte vem det kommer ifrån.
Om du lämnar uppgifter som bara du kan känna till så kan naturligtvis din exkompis bli misstänksam men vi på Skatteverket måste ändå verifiera att uppgifterna är korrekta för att det ska hålla i domstol, så det framkommer ytterst sällan att fifflaren förstår att en utredningar kommer från ett tips.
 
  • Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.