harry73
50 000 för första åtgärden och därefter kanske 150 000?
Föreslå då 100 000 avdrag på huspriset. Behöver ni inte FTX, går ni lite plus, behöver ni FTX får ni lägga till några kronor (100 000) själv, men det ger också extra boende komfort och lägre energikostnader. Så det känns rätt.
Sen kan ni skriva avtal med säljaren att ni inte kommer med mer krav pga radon.

Då har säljaren också säkerhet att det inte blir dyrare för honom
 
MathiasS skrev:
Reflektion:

Jag tycker att det är väldigt många om och men och kanske i detta upplägg - många möjligheter till tjafs (speciellt rörande "fortsatta åtgärder"). Jag skulle själv föredra en kontantreglering i samband med köpet, baserat på ett utlåtande från ett par radonkonsulter. I samband med att konsulterna gör en utredning skulle jag dock vilja veta om det är markradon eller i byggmaterialet - det senare tycker jag är avsevärt svårare att hantera och jag skulle överväga att hitta ett annat hus.

Varken säljare eller köpare vill ha någon långvarig relation i denna fråga.
Om du kan få säljare och köpare att enas om ett engångsbelopp, så visst fungerar ju det.
 
KjellTimell skrev:
Till TS; Fick du några värden på gammastrålning av dina konsulter?
Tack för tankarna! Ej sett några mätningar eller offerter än, det är säljarna som hållet i detta då vi är bortresta och båd vi och de vill ha snabba puckar för att komma vidares detta. Ska får mer info imorgon hoppas vi!



Vi kommer inte ha råd och budget för att själva lägga 100 000 nu för ventilation, och det är inget vi har budget för då det är badrumsrenoveringar, kök mm i huset som ska göras. Om vi hade vetat att radonsanering krävdes hade vi troligen inte köpt huset då vi ej har möjligheten att lägga egen tid på installationer och andra prioriteringar, så ska vi jämka en köpeskilling behöver totala kostnaderna md arbete inkluderas och ersättning för ev rotavdrag som vi ej kan använda för saneringen....

Avtalsförslag är toppen!!
 
MathiasS skrev:
Reflektion: - det senare tycker jag är avsevärt svårare att hantera och jag skulle överväga att hitta ett annat hus.
Varken säljare eller köpare vill ha någon långvarig relation i denna fråga.
Sant att när man har sålt vill man inte ha kvar sitt gamla hus hängandes som ett mörkt måln, ej heller behöva besvära de som sålt till oss. Att hitta ett annat hus skulle innebära avtalsbrott, förlorad handpenning och skadestånd till säljarna då tidsfrist för ånger löpte ut långt innan radonmätningen var klar.... eller att vi, med kända höga radonvärden, skulle försöka sälja huset direkt.... Vilket är otänkbart med tanke på allt.

Men bra input, tack!
 
Fått tre offerter, lite olika lösningar men mestadels lika. Alla tyder på att större delen av radonet kommer från mark och mindre grad 5-15% från väggar i källar och ev. entréplan.

* Förslagen är Radonsug, Östbergs IRE125C eller Östbergs IRR160D. Synpunkter?
Invändig eller utvändig montering? Lutar åt utvändig och installation insamband med omdränering.

* tätning vid brunnar och bottenplatta invändigt.

* friskluftsventiler i sovrum, vardagsrum. (Fresh TL100DE eller Fresh TLF) totalt 3-5st.

* ev. installation av 4st frånluftsventiler i våtutrymmen och tvättstuga.(fläkt KlimatK7)

Årsmedelvärde idag 600Bq, i källarplan 1100Bq, boytor 340-370Bq.
 
N
Hur gick det för dig?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.