Hej!

Flyttade i höstas in i ett kedjehus där färgen på en del fönsterkarmar börjar att spricka/släppa och behöver fixas till.
Min fråga är vilka verktyg som behövs för detta.
Jag står i valet och kvalet mellan en Bosch PMF 190 E eller en Bosch PSM 200 AES alt. en Bosch PCM 18 li (batteridriven, jag har 3 batterier sedan tidigare) för slipning av fönsterkarmarna (tänkte mest på hörnen).
Om jag väljer PCM 18 li slipper jag någon sladd, vilket kan vara bekvämt om man behöver fixa med fönsterna på andra våningen...

Jag har sedan tidigare en excenterslip, Bosch PEX 400AE som jag tänkte använda för att slipa större ytor.

Vilken slip rekommenderar ni?
Jag har läst om Fein maskinerna, men de går över min budget för närvarande.
Vilka verktyg mer behövs?

Mvh
 
Du behöver inga maskiner alls utvändigt :)

En, eller möjligen två av olika modell, färgskrapor är vad du behöver. ANZA är ett bra märke och finns på de flesta försäljningsställen.

Ska du prompt köpa maskin är det en speedheater du behöver, men det är överkurs skulle jag säga.
 
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
En varmluftspistol skulle vara ett fattigmanssurrogat får speedheater. Någon annan maskin behöver du inte. ANZA skrapor med reservbett och en bra fil att vässa dem med räcker.
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
Håller med övriga även om jag själv fuskade lite med slipmaskin på slutet för att få bort de sista färgresterna och få en fin yta. Renovering av fönster handlar om mycket och noggrant arbete och kanske inte alltför många elverktyg. Det svåraste momentet tycker jag var att få bort kittet utan att skada rutorna, det finns en möjlighet att fräsa bort kitet och festool har prylar till det men för hemanvändaren är det nog inte riktigt värt att investera så mycket.

Ett tips är att kika på användaren krilleks utmärkta guide för fönsterrenovering här på forumet.
 
Appropå kitt, vet vi att det är delningsabara 2-glasfönster TS har?
 
Tycker att Bahco är en mycket bättre färgskrapa än Anza.
Speciellt efter en tids användning tar den bättre och mer exakt.
 
Jag kör på stämjärn, en bit kakel för att skydda glaset när jag värmer med värmepistolen. Sen är Biltemas handhyvel outstanding som skrapa. (Bara man inte försöker hyvla med den..).
 
Det är detta som gör fönstermålning så tråkigt, det motiverar i princip inte till något som helst inköp av elverktyg :D
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.