Hej!

Jag flyttade i höstas in i ett kedjehus där jag för närvarande har Comhem som bredbandsleverantör.
Jag har 250/10 Mbit/s och möjligheten att uppgradera till 500/30 Mbit/s vid behov.

Nu har Uppsala stadsnät en kampanj i området för att dra fiber, där de erbjuder att dra in fiber i huset för ca. 18-20000 kr.

Min fråga till er är ifall ni tycker det är värt att betala en ganska stor installationskostnad för fiber när jag redan har en hyfsat snabb uppkoppling genom Comhem.

Vill gärna få lite tips på hur ni tänker kring detta.

Mvh
 
O
hur ser Comhems framtid ut?
Dit jag flyttade fanns det comhem, men när fibern kom så la de ner comhem helt och hållet...
De hade bildat en samfällighet för just comhem...

Vad jag menar är hur ser det ut med comhem i ditt område alltså...:)
 
Men om de lade ner, så måste väl rimligen ngn. annan ha tagit över fibernätet?

Jag vet inte så mycket om Comhem, men det borde inte vara någon vits att byta mot öppen fiber rent ekonomiskt.
 
Jag skulle inte heller satsat på fiber om jag hade bra uppkoppling som du har. Kampanjer kommer o går. Det kommer flera.
 
hempularen skrev:
Men om de lade ner, så måste väl rimligen ngn. annan ha tagit över fibernätet?
Nu vet jag inte hur Comhems nätstruktur ser ut men för ca tio år sedan så var jag med och uppgraderade delar av dåvarande Tele2Vision kabel-tv-nät (fd kabelvision som hade lokala öar i början) i Kalmar till trippelplay. Det kabel-tv-nätet hade centralutrustningen ungefär vid centrumavfarten från E22an, sedan låg det koax-nät ut till alla stadsdelar mm, från Smedby i sydväst till Lindsdal i nordost.
 
O
hempularen skrev:
Men om de lade ner, så måste väl rimligen ngn. annan ha tagit över fibernätet?

Jag vet inte så mycket om Comhem, men det borde inte vara någon vits att byta mot öppen fiber rent ekonomiskt.
Jag tror att det var så att de bildade en samfällighet enbart för kabel-tv. När då fibern kom så sa de upp avtalet....
Jag vet inte... jag bara gissar... Men alla kablar ligger kvar... Tydligen så var det en del problem med kvalitén på kabel tv´n...
Jag har haft Comhem i mitt lägenhetsliv och inte haft några problem alls.
 
En stor skillnad mellan dina alternativ är hastigheten upp. De flesta fiberleverantörer erbjuder tex 100/100 vilket i mina ögon är betydligt mer intressant än 250/10 eller 500/30. Fiber ger som regel fler alternativ än att vara "inlåst" i comhem så jag hade inte tvekat en sekund.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Stark-Johan Samuelsson skrev:
En stor skillnad mellan dina alternativ är hastigheten upp. De flesta fiberleverantörer erbjuder tex 100/100 vilket i mina ögon är betydligt mer intressant än 250/10 eller 500/30. Fiber ger som regel fler alternativ än att vara "inlåst" i comhem så jag hade inte tvekat en sekund.
Själv klart fiber är ett bättre alternativ. Men varför ska man skaffa sig nåt som man inte har behov av ?!
Vem behöver 100 M upploadning ! Till vilket syfte ?
 
Matstj skrev:
Själv klart fiber är ett bättre alternativ. Men varför ska man skaffa sig nåt som man inte har behov av ?!
Vem behöver 100 M upploadning ! Till vilket syfte ?
Vi har olika behov. För många är 100MBit nerladdning också helt onödigt. Jag har ett par olika servrar som skickar ut data till en rad användare och jag periodvis väldigt stor nytta av att ha 100MBit uppströms. När jag jobbar via min VPN har jag också tidvis stort behov av mina 100/100.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.