Har en idé om att byta plats på kök och vardagsrum, vill ha större kök och vardagsrummet används mest till att se på TV då och då. Sov1 behöver jag att ha kvar, annars hade det varit en enklare lösning att förlänga köket. Har även planerat att bygga vinterbonat uterum med mycket glas och skjutdörrar i princip runt om som ska användas som matplats och "gôtt utrymme", tycker känslan av att ha köket i mitten och närheten till uterummet känns bra.

Tänker samtidigt riva ut det mesta nere och lägga in värmegolv, ordna bergvärme, fixa bad/toa, så ett stort projekt där jag tänkt ta in folk som gör allt.

Köket är inte tänkt som på bilden, mest för att visa att där blir kök...

Har funderat över att ta in hjälp i form av arkitekt eller liknande som kan hjälpa mig tänka igenom vad som blir bra eller mindre bra, men tänkte börja med att ta hjälp av den eminenta samlade kunskap som finns här till att börja med (kanske det rentav räcker..)

Tar gärna konstruktiva tankar, ris som ros

Tack




Vänstra bilden visar idag, den högra min tanke

Undervåning idé.jpg
 
Jag skulle i så fall göra så här, så ser man ut i uterummet från vardagsrummet också.
kök2.jpg
 
  • Gilla
N!cklas
  • Laddar…
Den lösningen har jag också övervägt, men släppt...mest för att det sitter fler fönster i gamla köket, me de kan ju också flyttas :)
Får övervägas igen
 
En variant där du inte behöver bygga om trappen, eller flytta på vatten, avlopp och el i köket. kök3.jpg
 
  • Gilla
KarolinaA och 2 till
  • Laddar…
Hur ligger väderstrecken, och var är det möjligt att lägga en uteplats/uterum?
Man kanske oftast vill använda uteplatsen på sommarkvällar, och då är ett läge i väst eller nordväst ofta bra.

Väderstrecken påverkar också var vissa rum helst bör placeras - t.ex. tycker jag själv att det är dumt med sovrum i västerläge, då de ofta blir rejält uppvärmda av eftermiddagssolen och därmed är (för) varma när man ska gå och lägga sig.
 
  • Gilla
N!cklas
  • Laddar…
Hur ser det ut under kök/vardagsrum? Du bör ha en plan för hur avlopp ska dras från det nya köket utan att det blir hysteriskt dyrt
 
  • Gilla
N!cklas
  • Laddar…
MissAnpassad skrev:
En variant där du inte behöver bygga om trappen, eller flytta på vatten, avlopp och el i köket
Nytänk! Tack!! Nackdelen med den lösningen blir att uterummet kommer en bit bort, men så klart billigare lösning! Värt att fundera på :)

b8q skrev:
Hur ligger väderstrecken, och var är det möjligt att lägga en uteplats/uterum?
Man kanske oftast vill använda uteplatsen på sommarkvällar, och då är ett läge i väst eller nordväst ofta bra.

Väderstrecken påverkar också var vissa rum helst bör placeras - t.ex. tycker jag själv att det är dumt med sovrum i västerläge, då de ofta blir rejält uppvärmda av eftermiddagssolen och därmed är (för) varma när man ska gå och lägga sig.
Uterummet ligger i söderläge, idag en altan som kommer att rivas

toolman77 skrev:
Hur ser det ut under kök/vardagsrum? Du bör ha en plan för hur avlopp ska dras från det nya köket utan att det blir hysteriskt dyrt
Ytong varmgrund, så det finns ~80cm utrymme/höjd att använda vilket väl borde räcka och ge ett hyfsat utrymme att arbeta på
 
Jag tycker ditt egna alt nr 1 är bäst, ni kan tex ha skjutdörrar mellan v-rum och köket om man vill sitta i fred. Mysigaste lösningen oxå.
 
  • Gilla
N!cklas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.