Bowman
Jag skall bygga arbetsbänk och hyllor enligt ritning, på plats i ett källarutrymme
Huvudmått osv. stämmer, men inte på enskild regel osv.
Jag funderar på hur jag skall gå tillväga för att göra det enhetligt och smidigt?

Hyllorna skall sitta på en kass gipsvägg så jag funderar på at sätta reglar hela vägen till taket och fästa i dessa. Men inte så snyggt kanske?

Undrar med hur jag bygger ramen på bästa sätt, svårt att få i skiva eller brädor som hyllplan och bänk på bänken så att säga.
Skall man köra med byggvinklar tex?

Kanske svår fråga och massor av sätt att göra det på.
Men jag tänkte vara så förberedd som möjligt istället för att bara konstruera på plats.

Tips och ideér?

verkstadsbord.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Härligt att få utrymme att bygga!
Ett gipsvägg är tyvärr inget bra underlag att fästa något mot. Fundera på att klä alla väggar i trä, det finns en annan tråd här som har diskuterat det.
Glöm inte en massa eluttag och bra belysning.
Bänken bygger du lätt med 2x3 virke för ben och tvärs,. Enklast går det med överlapp och kraftiga träskruv 6x50 mm så slipper du byggvinklar.
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
Bowman
Thomas_Blekinge skrev:
Härligt att få utrymme att bygga!
Ett gipsvägg är tyvärr inget bra underlag att fästa något mot. Fundera på att klä alla väggar i trä, det finns en annan tråd här som har diskuterat det.
Glöm inte en massa eluttag och bra belysning.
Bänken bygger du lätt med 2x3 virke för ben och tvärs,. Enklast går det med överlapp och kraftiga träskruv 6x50 mm så slipper du byggvinklar.
Ja himla kul!
Funderade med på att klä väggen med plywood eller nåt, men hur fäster man den i väggen då? Massor med skruv i gipset?
Men gör jag så kan jag ju använda konsoler till hyllorna kanske.
Ja jag har googlat en del och tror jag är med på det där med överlapp, sen hörnet får jag se hur jag gör med, inte helt solklart än.
Ja belysning och uttag är planerat! :)
Även fiskespöställ i taket eftersom dessa nu får flytta på sig :)

Tack för feedback!
 
Bowman
Nu är basen klar.
Det blev faktiskt bra. Det mesta hyfsat vågrätt och lodrätt, och fina vinklar. :)
Inte dåligt med snett och vint hus :)
Stabilt och fint med!
IMG_2401.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Osäker på hur jag skall göra med bänkskivan.
Brädor och en osb-skiva över det för lite stabilitet och jämnhet.
Och bara osb-skiva i bänkens hyllplan.
Tips?

Nu funderar jag med på hur jag skall göra hyllorna..
Funderar på att kapa hälften in i alla delar och liksom kila in hyllplan och sidor i varann.
Frågan är om det blir så lätt i verkligheten dock.
Tips på detta?
verkstadsbord.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Erik85 och 1 till
  • Laddar…
Ser ju bra ut.

Jag hade inte valt osb som skiva på toppen. Det är ett "stökigt" underlag att meka på iom färgskitfningar och nivåskiftningar i skivan. Ikeas billigaste bänkskiva kostar inte många 100-lappar och skulle ge en "lugnare" arbetsyta och det skulle ge ett proffsigt intryck. Du får isåfall göra 2 delar vilket kanske stör lite.

Melaminbelagd spånskiva skulle också funka, dom finns i helskivor så du slipper skarv. MDF är också ett neutralt underlag men ska du slabba så bör du nog lacka den. Tror inte du behöver fler tvärplankor än vad du har nu vad du än väljer som topp.

Tycker hyllorna snor lite mycket bordsyta men förstår konceptet om dina väggar är dåliga att skruva i. Tycker dock din orginalidé är bättre, reglar som vilar på bänken och är fästa i taket.
 
Bowman
Ola C skrev:
Ser ju bra ut.

Jag hade inte valt osb som skiva på toppen. Det är ett "stökigt" underlag att meka på iom färgskitfningar och nivåskiftningar i skivan. Ikeas billigaste bänkskiva kostar inte många 100-lappar och skulle ge en "lugnare" arbetsyta och det skulle ge ett proffsigt intryck. Du får isåfall göra 2 delar vilket kanske stör lite.

Melaminbelagd spånskiva skulle också funka, dom finns i helskivor så du slipper skarv. MDF är också ett neutralt underlag men ska du slabba så bör du nog lacka den. Tror inte du behöver fler tvärplankor än vad du har nu vad du än väljer som topp.

Tycker hyllorna snor lite mycket bordsyta men förstår konceptet om dina väggar är dåliga att skruva i. Tycker dock din orginalidé är bättre, reglar som vilar på bänken och är fästa i taket.
Ja jag kollade lite fler bilder och OSB verkar ha en ganska grov yta som du säger. Det går bort.
Jag skall kolla må melamin eller MDF, det kostar ju inte så mycket som sagt.
Ja hyllornas sidor tar nog för mycket bordsyta och kapar av utrymmet för bordet för mycket kanske.

Det är ju ett ganska litet bord med. Det blir ca 61 cm djup, och hyllorna kommer bli 17,5 cm istället för 20.
Det var plankorna som fanns över :)

Vet ju inte riktigt vad man gör på bänken, men säkerligen så kommer olja och färg på den osv.
Hade ju velat ha en sån skiva som är i botten på släpvagnar, men dom verkar dyra.

Humm, det blir till att fundera lite till.
Tack för dina tankar!
 
Ska det målas och donas kanske du ska ha en tunn (4mm eller vad de är) oljehärdad board överst, skruvad eller spikad på ett par ställen. När boarden börjar bli för skabbig byter du den. Under boarden kan du ha osb men den byter du inte när du byter boarden. Dom här tunna boardsen/skivorna finns i vitt också, typ målad masonit.
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Bowman
Ola C skrev:
Ska det målas och donas kanske du ska ha en tunn (4mm eller vad de är) oljehärdad board överst, skruvad eller spikad på ett par ställen. När boarden börjar bli för skabbig byter du den. Under boarden kan du ha osb men den byter du inte när du byter boarden. Dom här tunna boardsen/skivorna finns i vitt också, typ målad masonit.
Ja det låter ju som en bra ide.
Frågan är hur det blir att skruva fast den. den är ju tunn så det blir ju inga försänkningar att tala om.. Humm.
Skall kolla på detta i alla fall.
 
Bowman
Det blev MDF till hyllplanet och OSB plus MDF till själva bänken.
Blir nog stabilt och fint.
Jag funderar bara på ytan på MDF-bänkskivan.
Jag kommer måla, men vad bör jag tänka på?
Biltema grundfärg och biltema lackfärg överst.
Det lär väl funka?
 
Bowman
Ok det är inget garage jag bygger själv av lösvirke, men det tar sin lilla tid.. :)
All skivor är kapade och alla skivor utan toppskivan (bänkskiva) av tjockare MDF är "installerade".
Herregud vilket jobb med cirkelsågen och mäta och mäta och mäta. :)
I morgon börjar jag med hyllsystemet, som jag inte riktigt än är helt på det klara med hur jag skall göra faktiskt.

Någon som har svar på frågan i posten ovan om färgen förresten?

IMG_2404.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hårdvaxolja gör sig bra på mdf =)
 
Bowman
CarlMagnus skrev:
Hårdvaxolja gör sig bra på mdf =)
Tack det skall jag kolla på, någon speciell typ?
 
Bowman
Sådär nu börjar det likna ritningen.
Bara småputs, eldragning och behandling av bänkskiva kvar.
Sen flyttar jag in :)

verkstadsbord 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_2405.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Villa1949 och 5 till
  • Laddar…
Bowman
Körde på med lite mer slutpyssel.
Vita hyllor och ljusgrå bänk.
Samt kantskydd i stål.
Så nu är det färdigt :)

Slutbild_800x600.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
David Luleå och 5 till
  • Laddar…
Ett tips är att få till ett kraftig ben under skruvstädet som tar upp krafter nedåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.