Mycket kan jag, men växter är en vit fläck - så snälla hjälp mig! :D

Vi planterade norsk brudspirea förr-förra hösten och den ska ju klippas ner första eller andra säsongen för att bli tät och fin. Men NÄR? Först trodde jag att de skulle ske på hösten, men fick förklarat för mig att det är våren som gäller. Så här är vi nu....

Vissa säger att man kan klippa nu (om det inte är försent redan, men någonstans läste jag att det är lurigt om det kommer frost när det är nyklippt...) för att gynna en tät och fin häck (vilket vi vill ha). Medan andra säger att man ska vänta till efter midsommar?

Någon som kan tipsa om när den ska klippas? Hilfe!
 
BirgitS
Jag skulle vänta till efter blomningen. Just brudspirea har jag inte haft men stora forsythiabuskar och de klippte jag alltid så fort de hade blommat färdigt. Mina föräldrar hade bukettspirea och den mådde också bäst av att klippas efter blomningen, för klipper man innan eller på hösten klipper man bort blomknopparna som anläggs under sensommaren/tidig höst. Det är oftast inte bra att klippa just när saven stiger i buskarna heller, det är därför man traditionellt klipper häckar i februari-mars (beroende var i landet man bor).
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Du kan klippa brudspirea precis när som helst! Den är mycket oöm. Men vill du ha den blommandes i år väntar du till efter blomningen. Tänk på att vattna den efter en hårdklippning. Du kan också vänta ettpar år innan du klipper den första gången. Den är lätt att föryngra och tät blir den i vilket fall som helst om du klipper den med längre intervaller.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Tack för ett bra svar :)

Det låter förnuftigt och rimligt till och med för mig :)
Och det förklarar också det här med hur valet av tidpunkt som flera skrivit om i andra forum påverkar blomningen.
Dessutom är ju blommande brudspirea så vackert så det vill man ju inte missa :)


Häcksaxen får helt enkelt ledigt ett tag till :)
 
Oj, du hann visst posta ett svar också yonna :) Mitt inlägg var ett svar till BirgitS :)

Så för att få den tät och fin så spelar det egentligen ingen roll när den klipps menar du?
 
BirgitS
Ser plantorna glesa ut nu?
 
De har växt lite olika. Jag vet inte vad som räknas som glest, men så här ser de ut nu:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi klipper alltid våra spireor (de är rödrosa) i mars. De blommar massor sen på sommaren.
 
Hur högt över marken bör de klippas?
 
Redigerat:
BirgitS
mexitegel skrev:
De har växt lite olika. Jag vet inte vad som räknas som glest, men så här ser de ut nu:
Buskarna på den översta bilden ser ju ut att ha många stänglar som växer ihop till en "vägg", men på den nedre bilden verkar en del ha färre och där skulle du kunna pröva med att ta bort en stängel (långt ner) efter blomningen och förhoppningsvis kommer det då upp två nya skott i stället.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
BirgitS
Noseone skrev:
Vi klipper alltid våra spireor (de är rödrosa) i mars. De blommar massor sen på sommaren.
Sommarblommande spireor bildar blomanlagen på våren så de går bra att klippa i mars.
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
BirgitS skrev:
Buskarna på den översta bilden ser ju ut att ha många stänglar som växer ihop till en "vägg", men på den nedre bilden verkar en del ha färre och där skulle du kunna pröva med att ta bort en stängel (långt ner) efter blomningen och förhoppningsvis kommer det då upp två nya skott i stället.
OK, men jag trodde man skulle jämna hela buskaget på c:a 15 cm höjd nu första gången? :x
 
BirgitS skrev:
Sommarblommande spireor bildar blomanlagen på våren så de går bra att klippa i mars.
Men nu, i sista dagarna på mars är det alltså för sent?
 
BirgitS
mexitegel skrev:
OK, men jag trodde man skulle jämna hela buskaget på c:a 15 cm höjd nu första gången? :x
Jag tycker dina buskar ser så täta ut att det känns onödigt. När vi köpte en måbärshäck gjorde vi så men då var det direkt efter inköpet och det fanns typ 3 stänglar på varje planta. Men lägg upp kort på hur det ser ut när häcken har blivit grön och blommar.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.