Någon som känner till ett program i vilket man kan "simulera solen", dvs se var kring huset det finns sol/skugga under dygnets timmar under en given tid på året?

Helst med sådan noggrannhet att jag kan se vad maxhöjden på tak/nock kan vara för att få sol på en betydande del av en altan i norrläge mitt på dagen.
 
A
Google Sketchup! Grymt verktyg som dessutom är gratis. Har dock inte riktigt fått kläm på solbiten än men det ska gå att göra, d.v.s. ställa in vilket datum och klockslag som helst och se hur skuggorna landar.
 
Sketchup. Svårt att få en bra bild av gryning/skymning men i övrigt tycker jag det stämmer bra. Kom bara ihåg att lägga in omkringliggande skog, häckar, höga hus osv, annars är det lätt att bli lurad.
 
Sketchup går att lägga in en position från Maps och utgå från den, gjorde jag när jag ritade på hur för att se hur skuggorna faller under året.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Tack för tipsen! Ska rita klar huset i SketchUp och testa.
 
A
Aha! Det var "Location" jag hade missat att lägga till varför ingenting med skuggorna stämde. Jag såg antagligen skuggorna som om jag var i USA vilket blev helt fel, så tack för tipset 13th Marine.:wow:

Tänk även på att lägga gröna linjen mot norr för att få det rätt.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Sketchup går att lägga in en position från Maps och utgå från den, gjorde jag när jag ritade på hur för att se hur skuggorna faller under året.
Var hittar jag den funktionen i Sketchup?
 
hittade den... men mitt hus verkar vara åt fel håll... Hur ändrar jag på det? Hittar ingen sån funktion.
3D-modell av ett hus orienterat åt fel håll i designprogram med omgivande axlar och markplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Luftvy över ett hus nära en vändning av en flod, med missriktning som problematisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.