Hej,

Dags att byta tak, kommer göra allt arbete själv. Behöver råd om val av underlagsduk. Har fått offerter på lite olika varianter och beroende på om jag väljer den dyrare eller billigare av dem så skiljer det totalt cirka 2000 kr för hela taket.

Förutsättningarna är totaltyta på cirka 180 kvm tak. Råspont och inga ränndalar eller liknande. 2 huvar och skorsten

Den dyrare varianten är Mataki 380 och

http://mataki.se/produkt/mataki-mb-380/

Den billigare är TJB Supertak YEP 500

http://www.tjb.se/dokument/TJB_Supertak_YEP_500_Produktblad.pdf

Är det värt 2000kr extra för Mataki 380?

Med vänlig hälsning
Henrik
 
Har bara bytt mitt eget tak så har inget annat att jämföra med, men jag körde med Mataki 380. Dels då jag är väldigt nojig när det kommer till vatten och fukt, så jag vill ha bästa förutsättningarna. Och dels så var 380'n bredare än vanliga rullar så den gick snabbt att täcka taket med.
Enda minuset var väl att den bredare rullen även medför lite extra vikt. Efter allt rivande och isolerande så var man rätt mör, och då var rullarna tunga =) men det gick ju bra iaf!
 
Tack för ditt svar.

Bredden är densamma på både produkterna dvs 1m. Dock är Matakin på 30 meter per rulle mot 25 för den andra. Så eventuellt sparar man någon skarvning.
 
Aha okej, på mitt byggvaruhus var det bara mataki som hade sån bredd.
Jämför även monteringsanvisningarna för de båda, ifall de är några skillnader så kan du välja den som passar ditt tak bäst.
Sen går det ju åt en hel del klister också, vilket kostar en slant. Är det några prisskillnader där?
 
S
I det här fallet tycker jag nästan längden har ganska stor betydelse, säg att ditt tak är 14.5 meter långt, det innebär att du kommer kunna göra en skarvfri installation med matakipappen medans den andra pappen kommer behöva skarvas varannat varv.
 
Taklängden är 17,2 meter så klarar inte 2 vådor på en rulle även om Mataki 380 är 30 meter/rullen.
 
S
hc77 skrev:
Taklängden är 17,2 meter så klarar inte 2 vådor på en rulle även om Mataki 380 är 30 meter/rullen.
Ok, då var det nästan helt oviktigt då :p
 
Jag står också i färd med att lägga nytt underlag till mitt tegeltak. Ser här på forumet att detta med underlagsduk ofta kommer upp.

Jag har kollat på
Trebolit 116 (YEM 800) vilken är klart billigast på 20 kr/kvm.
Mataki MB380 31kr/kvm
Monier Biofelt Tape 31,8kr/kvm
Raw HP 730 39kr/kvm
T-tak EVO 30,9 kr/kvm

Sedan finns det ju en del dyrare modeller som Flexilight Prima 44,5kr/kvm och flexilight pro 60 kr/kvm

På 180 kvm blir det ju ganska stora prisskillnader.

Går det säga något om vad som är bättre av mineralfiberduk (M) kontra polyester(P)?

Jag har tänkt behålla den gamla underlagspappen så det kanske inte är superkritiskt med det nya underlaget?

Det finns ju andra aspekter på det hela också. Vilken har tex den mest "skräpavvisande" ytan? Det är ju en fördel om skräp lätt kan glida av undertaket.
 
Hej,
Jag funderar på samma sak.
Fick rekommendation av Byggmax att lägga Trebolit 116 (YEM800) M= Mineralfiberfilt om jag förstått rätt.
Dock lutar det åt att jag vill lägga en YAP 22000 baserad papp (P=Polyester) då den verkar vara hållbarare i längden.

Jag har nu ett hus från 1964 med underpapp+ytpapp, läkt+ betongpannor, har börjat få lite läckage, dock tror jag det är främst på grund av dålig läktning, väldigt låg ströläkt som har gjort att det fastnat en massa skräp, och så har läkten börjat ruttna, betongpannorna är i stort sätt hela så dom skulle nog fungera 10-20 år till, men eftersom underarbetet är den svaga länken så måste det ner och pappas om.

alltså tror jag att det är ganska viktigt att ha bra kvalitet under pannorna för att slippa byta igen om 30 år.

Tänker jag rätt att det är värt att lägga YAP 2200 (typ Makiti MB 380) istället för Trebolit 116 (YEM 800)?

(kanske skulle Trebolit 221 (YAP 2200) också fungera men den finns inte på bygmax i storlek (1*30m) bara 15m*0,67....
 
Långt mellan svaren här..

Har läst lite till och om jag förstår det så är YAP 2200, eller motsvarande, det som rekommenderas under pannor.

Själv lutar jag åt Beijers RW HP730. Lite dyrare men framföralt finns den i lager i butik. Börjar ju dra ihop sig nu till byggstart..
 
K
Sitter med samma funderingar. Mataki MB 380 är YEP 700 alltså tunnare (och lättare) än MB 350 som är YAP 2200 för samma pris.

Jag lyckas inte hitta bra information om vad YEM är egentligen. ..

Vad valde ni till slut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.