Sitter just och kollar till ventilation till självdragshus byggt -86. Är runt 70% fuktighet på somrarna och går inte sova med dörren stängd till sovrummet annars är det kvavt som i ett ko arsle.

Kollar på vallox 75, http://vallox.com/sv/produkter/vallox_75.html

Det står dock max 100m2 men husets boyta är på 109m2. Vad kan bli konsekvensen på det?
 
Är det pga aggregatets litenhet som du kollar på det. Enl specifikationerna verkar det annars vara det sämsta aggregat jag sett sedan 70-talet och även om det skulle vara helt gratis så blir det dyrt i längden när elvärmaren skall kompensera en dålig verkningsgrad. De små luftmängder som normalt ventilerar ett sovrum har svårt att bekämpa de temperaturer som oftast är orsaken till att det känns kvavt på sommaren och ett öppet fönster ger alltid bättre utdelning
 
  • Gilla
Tjoa
  • Laddar…
Skriver härifrån nu men är TS. Jag tänkte mig mer något billigt aggregat som ändå löser det dåliga luftproblemet. Hur är det med vallox 95? Eller swegons ventilationssystem? Vill inte ha ett för kraftigt heller.
 
Hur skulle det va med en
Swegon Casa 270 Econo?

Vet inte ett dugg om dessa maskiner.
 
Problemet med ett för litet aggregat är att motorerna får gå på maxflås = mycket ljud och sämre driftsekonomi.
Det brukar skilja relativt lite i pris att gå upp en storlek och det är sällan en bra idé att snåla in på den biten. (kanalsystem med don och montage ger betydligt större besparingsmjligheter..)

På min firma brukar vi förespråka Östberg Heru, det är bra aggregat till rimliga pengar..
 
Vad jag hört så är vallox väldigt pålitliga, skulle dock kunna gå upp till 95an som skulle täcka storleken på huset med 20m2
 
Vem har du hört det av? Jag har aldrig hört talas om aggregatet och då har jag jobbat med ventilation i 20 år.
Aggregetet är ju som Exerg skriver en kopia på ett gammalt sket aggregat från sent 70 tal.
Men att lägga ork och energi på att dra kanaler och greja och sen köpa sånt skit övergår mitt förstånd.
Titta åtminstonde på något aggregat med roterande växlare så du får någon form av återvinning att tala om.

Om du har tittat på swegon så titta istället på den här.
http://www.swegon.com/sv/Swegon-Hom...erande-varmevaxlare-R-serien/CASA-R2-Comfort/
 
Jag bor i Finland, vallox är de mest pålitliga här. Det är sant det är ett billigt aggregat. Men vallox 95 skulle va lite kraftfullare. Har just köpt huset och pengarna är inte på topp. Men luften i huset är dåligt. Så ett sådant aggregat skulle för mig vara bättre än inget. Klart vallox har nyare aggregat men de kostar också. Det är ett självdragshus med nya tätare fönster.
 
Men om pengarna inte är på topp just nu så börja med att göra ett frånluftssystem.Det är ännu billigare.
Sen när du har lite mer cash så bygger du till med tilluftsystem och köper ett bra aggregat.
 
Tjoa skrev:
Men om pengarna inte är på topp just nu så börja med att göra ett frånluftssystem.Det är ännu billigare.
Sen när du har lite mer cash så bygger du till med tilluftsystem och köper ett bra aggregat.
Ja kanske det är bättre idé. Om inte denna
maskinen skulle rekommenderas

Swegon Casa W80B Premium Econo L

Den har 80% värmesparningsförmåga. Vad betyder förresten R och L modellen? Förstår att det är höger och vänster det handlar om men rent fysiskt vad är skillnaden?
 
Skillnaden är i vilken ordning anslutningarna sitter L = till- och frånluft på vänster sida, R= höger sida. (Med reservation för att det eventuellt kan vara tvärt om)

:)
 
Även om det är ett Swegon så är det av enklare modell och har den gamla lösningen av avfrostning. Man kopplar på förvärmning och sänker tilluftsfläktens hastighet.
Så årstemperatur verkningsgraden är ju ingen höjdare, dock bättre än Vallox då de har en korsströmväxlare medans Swegon har en motströmsväxlare.
Om en motströmsväxlare ska nå bra återvinning behöver man ha en lite större växlare som har 2-3 modulerande spjäll så man kan avfrosta en del medans den andre återvinner..
Jag tycker att man bör satsa pengarna på ett aggregat med roterande växlare. men det är bara min personliga åsikt.
 
Med en roterande så slipper man helt avfrostnings-cykler, och allt vad det innebär med risker med smältvatten, vattenskador, stoppad tilluft under avfrostningscykel, m.m. Och den där är ju liknande ett 70talsaggregat där man måste dra ur återvinningskasetten och fyfiskt göra en bypass på sommartid. Men den här har ett lite modernare "spjäll" som måste manövreras varje höst och vår. Nä usch det där verkar inte vara någon höjdare! Verkningsgraden på det där aggregatet var bland det sämsta jag sett. Jag trodde dessa modeller slutade tillverkas på 80talet.
 
O
Bättre nästan att öppna ett fönster eller två istället för att få in luft i huset!
Verkar vara ungefär samma verkningsgrad... :D Men mycket billigare. Bättre att spara pengarna och bygga ett ordentligt system lite senare. Kanske sätta in ett par ventiler i ytterväggarna...
De pengar du sparar på att inte köpa aggregatet, kan du betala den ökade elförbrukningen med... :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.