Y
Min ~6år gamla Miele cat&dog gick sönder och jag behöver en ny dammsugare.

Enligt testfakta så är Electrolux UltraOne så himla mycket bättre än andra så jag kan tänka mig pröva en sådan. Dock tycks folk vara ganska missnöjda med golvmunstycket som skjuter stenar och annat framför sig samt svår att få under låga möbler.

Jämfört några ultraone och verkar mest vara färgen och handtagen som skiljer, inte tillbehören.

Ultraone Delux+ = blå, handtag på röret, digital panel på maskinen... 2870kr
Ultraone Green+ = svart, handtag på röret, manuell ratt på maskinen... 2070kr
Ultraone Origw+ = vinröd, utan handtag, manuell ratt... 2490kr
Ultraone duo = dubbel effekt och mycket mer högljudd. pris ~4500kr

Standradmaskinerna har AeroPro Silent (ze057) munstycket, som alla verkar missnöjda med.
Dyrare maskinerna har AeroPro extreme (ze058, 399kr) munstycket, vet ej om den lider av samma problem?

Folk hänvisar ibland till en plattare modell som sålts via tvshop blandannat, och electrolux har en sådan modell också till deras riktigt fläshiga vatten-istället-för-påse-maskin... Funderar på köpa till det munstycket: FlexPro (9001677864, 399kr, kan vinklas 180grader, lågprofil)

.....

Alternativt Miele Complete C3 HEPA PowerLine, 1900w, 2499kr...

.....

Förövrigt: I butiken nämnde dom att nya lagar kommer kräva ännu energisnålare dammsugare inom kort.
.....

Vad hade ni valt, UltraOne eller C3 ?
 
Man får med två munstycken till UltraOne Green, ett gigantiskt och värdelöst och ett nätt och litet och som funkar utmärkt till golv och ok till mattor. Kvalitetskänslan överlag är i nivå med Biltema, efter ett halvår la effektratten av och jag har en diffus känsla att sugeffekten minskar med tiden. Köpte den på Webhallen som satte sig på tvären och jag orkade inte hålla på med dom.

Nya huset har centraldammsugare så UltraOne är förpassad till bildammsugare.
 
Mina föräldrar hade även de en High-end UltraOne med fjärr i handtaget. När handtaget gick sönder efter bägot år kostade reparationen mer än en ny dammsugare...
 
Min ultraone dog efter ett drygt år. Blev garantireparation men kvaliteten övertygar inte. Dammsugaren är dock tyst och bra.
 
Inget som det står e-lux på = C3-an
 
Hade en tidigare ultraone.
Vill inte påstå att det var kvalitet precis.
Handtaget sprack tydligen vill dom man ska hålla som en hockeyklubba och inte bara med en hand i handtaget.
Sladdvindan pajjade så sladden bara gick halvvägs tillbaka.
Byta den, ja det gick men inte för rimlig kostnad.
Till slut la motorn av.
Tillägger detta var innan första svängen med snålare dammsugare så den sög bra men jag tror att elsladden var underdimensionerad då den blev varm.

Nu har vi en bosch free'e som iaf jag är nöjd mer, var samna prisklass som ultraone men har hållt längre.
 
Y
Okej, ingen Electrolux.

Sitter och jämför Mielemodellerna nu. Ska man gå på energi-klisterlappen eller max watt måntro.



Miele Complete C3 TotalCare EcoLine ... 3990kr
matta: B
golv: A
ljud: 74db
luft: A
märkeffekt: 800w
filter: AirClean Plus

Complete C2 HEPA powerline... 1600w
matta: D
golv: C
ljud: 79db
luft: A
märkeffekt: 1400w
Filter: hepa

Compele C3 cat&dog ... ingår motormunstycke.. 1200w
matta: B
golv: A
ljud: 73dB
luft: B
märkeffekt: 1,100w
filter: hepa

complete c3 HEPA powerline
matta: D
golv: B
ljud: 76dB
luft: A
märkeffekt: 1,400w
filter: hepa

Tror min tidigare är en C2 cat&dog powerline.1600w. Enda jag störde mig på var förkort sladd. Och att locket var plastigt samt krånglade i sitt lås och gångjärn.
 
Har en ultraone som varit på garanti rep. 2 ggr.
 
engs
Köpte en ultraone green för runt 1500:- vid mellandagsrean. Tyckte vi gjorde ett klipp men det verkar på denna tråd som sannolikheten för att få problem är hög.

Förutom det så tycker jag den är suverän, sugförmåga kontra ljudnivå är fan magisk jämfört med vårt förra härke som nog var en tiopotens sämre åt båda hållen.
 
Det är tänkt att dammsugarna ska dra mindre ström med tiden enligt EU. Jag har för mig det kom någon begränsning redan 1 september 2014 på 1600 watt. 1 september 2017 sänks gränsen till 900 watt. Tanken är att dammsugarna ska suga lika bra men med färre watt.
 
Våran UltraOne är från 2009. Den funkar prima.
 
Vi har Electrolux Ultra Silence (nånting) Tror det är samma typ av munstycke som nämnts i tråden. Dammsugaren/motorn är verkligen tyst, och suger väldigt bra. Men. Munstycket skriker som en skadeskjuten apa vid varje drag, hela tiden, på alla våra golv, sten eller trä. Ska man få apan tyst får man sänka sugförmågan och dra den saaakta över golvet. Men isf kör jag hellre med sopskyffel!
 
Y
Det blev en Miele Complete C3.

Utseendesmässigt lik min förra, annat handtag på röret. Annat munstycke. Ruskigt mer sug men jag kan inte längre svepa munstycket på olika underlag utan att ändra på munstycket knapp om det är hårt / mattor.
- Det innebär att om jag har på mattläget och halkar utanför mattan så suger den sig fast på golvet.

Förr fanns det en skjutknapp i handtaget för snabbt släppa trycket om något fastna. Men denna har Miele tagit bort.

Ni som har koll på nyare Miele. Hur är det tänkt att man ska släppa trycket nuförtiden?
 
Bra val! Har de senaste åren haft tre Electrolux-sugare. Den senaste var en brun Ultra One. Alla tre dog i förtid. Ruskigt dåliga maskiner. Har nu en Miele S8 som är ungefär 248% bättre på allt. Heja Miele!
 
Jag har en Electrolux oxy3system ZO6350 1800W som är köpt hösten 2005. Den har förvisso nu några år på nacken, men totalt sett använts mycket lite. Max 4st påsar. Den börjar dock ändå trilla sönder, då plasten börjat bli skör i teleskoprörets detaljer, m.m..

Har kollat på bl.a. Miele. Men blir inte klok på alla versioner av Complete C3 modellen.

Är det dessa man ska kolla efter? (Vad nu som skiljer dem åt förutom benämning & färg)
Complete C3 HEPA PowerLine - SGFC0
Complete C3 Eurostar PowerLine - SGFC0

Vilken handlade du Yrrol?


Har även funderat på en Electrolux ErgoRapid 2-i-1 som komplement. Men frågan är om de är vettiga eller ej?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.