Har ett litet problem jag inte hittar någon lösning på. Vi håller på att lägga ett klickgolv i en liten hall på övervåning. I hallen finns förutom en trapp fyra dörrar varav en på var långsida.

Jag har sågat av dörrfodren så att golven går in under. På den sida jag började lägga golvet var det ju enkelt att skjuta in golvet under fodret men hur gör jag på sidan mitt emot när jag ska lägga sista brädan? När brädan ska vinklas ner kommer fodret i vägen. Någon som har en klurig lösning eller måste jag kapa bort en bit av fodret och limma dit det igen? Väggen är nytapetserad och fodren nymålade. Hade jag tänkt på det innan hade jag tagit bort fodren innan tapetsering men nu känns inte det som någon höjdare.

/Mats
 
  • Gilla
yuphin
  • Laddar…
Lösningen är att kapa bort en bit av fodret precis som du säger.
 
Är golvbiten som ska på plats rak eller är den figursågad efter karmen? Är den rak så kanske det går lura in den på plats genom att klicka ner den på sidan av dörren och sedan knacka in den sidledes tills den hamnar på rätt plats.
 
Jo jag har tänkt på att knacka in den från sidan men den ska ju även klickas ihop i kortändan och då går inte det så bra. Det ska vara att man kapar bort klickskarven i kortändan och låter brädorna vara kant i kant. Vet inte om det blir så bra.

Det får nog bli så att jag kapar bort en bit av listen och sätter dit igen när golvet är på plats.

/Mats
 
Svaret är tyvärr att du skulle lagt golvet innan du satte dit dörrfodren.

Är det helt omöjligt att få väck fodren igen? Det är troligen det enklaste.
 
Jo jag skulle ha lagt golvet 1970 innan fodren sattes dit men då hade väl golvet varit utslitet :) Listerna är nog inte omöjliga att få bort men det jag är rädd för är att jag river sönder tapeten. Nu har jag redan kapat bort en bit av fodret och klickat i golvet. Problemet är bara att liststumpen sprack när jag skulle spika tillbaka den trots förborrning. Nu är väl risken att jag får försöka få bort fodret och byta ändå.

/Mats
 
  • Haha
Villainorrland
  • Laddar…
Nu har limmat ihop jag satt tillbaka en av listbitarna jag tog bort och spacklat och målat och resultat blev helt ok. Det går knappast att se att listen varit kapad.

Det som oroar lite är att jag pressat ner golvlisterna för hårt så att inte golvet kan röra sig under listen. Jag har dock på flera ställen sett tipset att klämma ner listen men den plankstumpen när man spikar så det verkar var vanligt. Jag får hoppas att det fungerar så att inte golvet sprätter upp på mitten när det sväller.

Man ska ju som jag förstått inte heller skruva genom ett flytande golv utan det ska kunna röra sig fritt. Vi blev dock rekommenderade en trappnos av metall som ska skruvas genom golvet. För säkerhetskull borrade jag upp hålen i golvet med en större borr. Får hoppas att det fungerar.

/Mats
 
senmathal skrev:
Jo jag skulle ha lagt golvet 1970 innan fodren sattes dit men då hade väl golvet varit utslitet :)
Ja, jag förutsatte givetvis att du tagit ner fodren innan du tapetserade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.