Hej. Forskar i att köpa en häll från Tyskland då det är mycket billigare än i Sverige.
Men forskandet gör mig snurrig.. Det verkar finnas massa likadana hällar fast ändå olika.
Har någon annan märkt samma sak.
Har kollat dessa hällar.
Siemens induktionshäll EH975SV17E, EH975MV17E och EX975LXC1E... Dock är jag inte med på skillnaderna.
Någon som vet? Tacksam för svar.
 
När vi köpte häll från utlandet (via importör i Sverige) så var den enda skillnaden att de instruktionshäften som medföljde var på andra språk än svenska. Detta innebar att en av siffrorna/bokstäverna var annorlunda i beteckningen. (Köpte man samma häll, fast med annan beteckning, i Sverige så fick man med instruktioner på de nordiska språken.

Men eftersom instruktionerna finns att ladda ner på tillverkarens hemsida så spelar detta liten roll idag.

Efteråt hittade jag en sak till som skiljde sig: köpte man hällen i Sverige så verkar det som att man fick men en 1-meters sladdstump för att koppla in den. Detta ingick inte i min "fulimport". Men eftersom elektrikern inte ens tog betalt för sladdstumpen som han hade med sig så spelade detta ingen roll hell er:)

Men i grund och botten tror jag att produkterna har olika betäckningar beroende på i vilket land de skall säljas. Detta är för att produkten skall leva upp till respektive lands bestämmelser och lagkrav. I Sverige är det t.ex. krav på att man som köpare skall kunna kräva skriftliga instruktioner på svenska för hur produkten skall användas. Därav finns det en "svensk" variant av produkten med en egen produktkod...

Enligt elektrikern som kopplade in hällen så ingår en kabelstump i den svenska varianten eftersom vi nästan alltid kopplar in dem med 400 v. I Europa använder man både 240- och 400-voltsinkopplingar vilket innebär att man behöver olika typer av kablage och därför följer dessa in med.
 
McStewart skrev:
När vi köpte häll från utlandet (via importör i Sverige) så var den enda skillnaden att de instruktionshäften som medföljde var på andra språk än svenska. Detta innebar att en av siffrorna/bokstäverna var annorlunda i beteckningen. (Köpte man samma häll, fast med annan beteckning, i Sverige så fick man med instruktioner på de nordiska språken.

Men eftersom instruktionerna finns att ladda ner på tillverkarens hemsida så spelar detta liten roll idag.

Efteråt hittade jag en sak till som skiljde sig: köpte man hällen i Sverige så verkar det som att man fick men en 1-meters sladdstump för att koppla in den. Detta ingick inte i min "fulimport". Men eftersom elektrikern inte ens tog betalt för sladdstumpen som han hade med sig så spelade detta ingen roll hell er:)

Men i grund och botten tror jag att produkterna har olika betäckningar beroende på i vilket land de skall säljas. Detta är för att produkten skall leva upp till respektive lands bestämmelser och lagkrav. I Sverige är det t.ex. krav på att man som köpare skall kunna kräva skriftliga instruktioner på svenska för hur produkten skall användas. Därav finns det en "svensk" variant av produkten med en egen produktkod...

Enligt elektrikern som kopplade in hällen så ingår en kabelstump i den svenska varianten eftersom vi nästan alltid kopplar in dem med 400 v. I Europa använder man både 240- och 400-voltsinkopplingar vilket innebär att man behöver olika typer av kablage och därför följer dessa in med.
Vill bara påpeka denna häll inte kopplas in på 400 V. Alla induktionshällar från Siemens vill ha nolla. Just denna modell ansluts helst med 3 x 16 A. Det var kanske det han syftade på ("3-fas")
 
Intressanta förklaringar. Menar du Torbeno att alla Siemens kan kopplas in förutsatt att man har tre fas.
Är helt "nollad" i detta.. Tänkte att det bara är att köpa i Tyskland och koppla in.
 
birn skrev:
Intressanta förklaringar. Menar du Torbeno att alla Siemens kan kopplas in förutsatt att man har tre fas.
Är helt "nollad" i detta.. Tänkte att det bara är att köpa i Tyskland och koppla in.
Tror inte riktigt att han menade så, utan att alla Siemens hällar kan kopplas in under förutsättning att man har nolla framdragen. Det finns inga komponenter i en induktionshäll som drivs av 400V(tre fas) utan det är 230V(En fas samt nolla) fram till varje induktionskort. Däremot om man har 3 induktionskort så bör man ju använda 3st faser för att kunna plocka ut full effekt från hällen. För enkelhetens skull så finns därför plats i kopplingsplinten för 3st faser även om inte har behov av alla faserna. Det man skall vara mest noga med att kontrollera är ifall nollan skall byglas i plinten för att det skall finnas en nolla till varje fas. Därför väldigt viktigt att man vet vad man gör när man installerar en häll. Råkar man koppla fel och bränna en elektronik så kostar det rejält med pengar. Men tumregeln är att man alltid skall ha nolla och skyddsjord till en häll. Sen 1, 2 alt. 3 faser beroende på vad man har för induktionshäll. 60cm breda hällar använder i regel 2 av faserna och bredare hällar med fler plattor än fyra använder ofta alla 3 faserna
 
Redigerat:
  • Gilla
torbeno
  • Laddar…
Nixon90, precis så menar jag. Du borde jobba som tankeläsare :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.