Är det någon som testat att koppla en lsf till kall källare eller vind ? Fördelar ? Eller finns det stor risk för kondens etc ?
 
Har en liten solarventi i gästhuset.
Loggar temp i gästhuset och det syns att den trycker upp temperaturen litegrann.
 
  • Skärmklipp.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sambean
  • Laddar…
Härligt :) menar varför ingen kopplar den till vinden ? Borde ju kunna förbättra klimatet på vinden ? Alt källaren
 
I källaren skulle man kanske ha en. På vinden känns det lite osäkert..
 
Andreas_Hansson skrev:
I källaren skulle man kanske ha en. På vinden känns det lite osäkert..
På grund av kondens mot kallt tak eller ?
 
Är osäker om det är bra eller inte? :)
 
Kondens mot kallt tak kan vara ett problem, men det är ju ett symtom av det generella problemet att ånghalten kan höjas när varm (och därmed fuktig) luft blåses in. Det är inte givet att solvärmetillskottet kompenserar för den höjda ånghalten, med höjd eller bibehållen relativ fuktighet som följd. Ett bättre alternativ OM det är risk för fuktproblem är att låta solluftfångaren värma inneluften och sköta ventilationen separat med till och frånluftsfläktar som styrs av temperatur och ånghalt. Men då har man genast ett lite mer komplicerat system.
 
Vet verkligen folk vad de köper när de beställer nåt dylikt? Se tex på GS 10 som har en solexponerad yta på mindre än ½ kvm. Vid en direktinstrålning en klar sommardag utvecklar den betydligt mindre än 250 watt. Går det med gott samvete att hävda att den är dimensionerad( eller som säkert många läser: värmer) 120 kubikmeter (vilket säkert många läser som: kvadratmeter) ? Sitter den dessutom på en vertikal vägg blir effekten ännu mindre. Om man nu tex vill ha den som luftintag till källaren så varför ha en fläkt över huvud taget när huset ständigt ligger under undertryck? Fungerar alldeles utmärkt utan .
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
exerg skrev:
Vet verkligen folk vad de köper när de beställer nåt dylikt? Se tex på GS 10 som har en solexponerad yta på mindre än ½ kvm. Vid en direktinstrålning en klar sommardag utvecklar den betydligt mindre än 250 watt. Går det med gott samvete att hävda att den är dimensionerad( eller som säkert många läser: värmer) 120 kubikmeter (vilket säkert många läser som: kvadratmeter) ? Sitter den dessutom på en vertikal vägg blir effekten ännu mindre. Om man nu tex vill ha den som luftintag till källaren så varför ha en fläkt över huvud taget när huset ständigt ligger under undertryck? Fungerar alldeles utmärkt utan .
Jag vet faktiskt inte om folk vet vad dom köper?

Eller vem ställde du frågan till?
 
R
Jag köpte en luftsolfångare för något år sedan mestadels för vent skull, men jag vart förvånad att den minskade min el räkning med ca 25-30% under jan föra året. glad överraskning. nu ligger förtjänsten på kanske 10-15 % när jag haft den i drygt ett år. jag är hel nöjd md min solarventi SW14 (klara upp till 80 kvm)
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Jag köpte en luftsolfångare från Bauhaus i höstas och monterade på sommarstugan.
Den sitter på en södervägg i ena änden på huset.

Jag vet inte om den värmer så mycket men den gör under för ventilationen, sommarstugelukten är helt borta.
Vi har helt kallställt när vi inte är där och jag upplever att luften inne är mycket torrare och "friskare" nu när vi kommer dit.
Kan verkligen rekommenderas om det är nån som har problem med dålig luft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.