Vi har ett gammalt uthus med tegeltak som behöver bytas. Under pannorna ligger idag sticktak, som på några få ställen ruttnat bort.

Behöver man lägga papp eller masonit på sticktaket innan man lägger plåten, eller kan vi köra plåt direkt? Kommer vi få problem med kondens?
 
Det beror på skicket av sticketaket. Är det hyfsat så tycker jag inte du ska göra något mer än att sätta ny plåt.
 
Om det är ett oisolerat uthus där några droppar kondens torkar och inte skadar någonting och där man har ordentlig taklutning så behövs det inget undertak överhuvudtaget förutsatt att trödet (bräderna under plåten) är lagda någorlunda tätt. På mina lågbudgetuthusbyggen här hemma har jag spikat trödet med 10 cm springor och det verkar fungera men 5 cm springor är bättre.
Det är väl inte riktigt enligt alla normer men resultatet blir bra.

Vanligtvis brukar man spika bräder på cc 30 cm ovanpå det gamla pärttaket att lägga plåten på. Tyvärr har det visat sig att de bräderna blir instängda mellan ruttna pärtor och fuktig plåt och brukar ruttna med tiden men det är ett snabbt och billigt sätt att få ett tak.
Jag blev tvungen att ta plåten av ett uthustak här hemma och skyffla ned det gamla pärttaket (sticketaket) och ränsa bort spikarna ur trödet och sätta upp plåten igen. Bräderna som var lagda ovanpå det gamla pärttaket någon gång på 60-eller 70-talet hade nämligen ruttnat så illa att spikarna tappade greppet och plåtarna började lossna. Det gamla trödet under pärttaket var däremot fullt friskt utom ett par bräder som jag bytte. De gamla pärtspikarna får inte komma i kontakt med plåten för de skavar galvaniseringen av plåten så den börjar rosta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.