Hej

Jag håller på och river tapeter och skall sen spackla ojämnheter. En vägg är betongvägg och där får jag helt enkelt bredspackla allting. De andra väggarna är gips.

Min fråga är, hur många millimeter ojämnheter syns igenom den nya tapeten? Visst skall man vara noggrann, men HUR nogrann?

T.ex säg att man drar loss en bit tapet i storlek av en normal tallrik. Tapeten är tunn och har nu ett 30 cm runt hål sida till sida som är kanske inte ens en halv millimeter djup? Måste detta "hål" då spacklas? Speciellt som kanterna på hålet är gradvis mot hålet.

Med andra ord. Hur många millimeter ojämnhet på djupet syns igenom?

Ps, frågar eftersom jag har en tendens att överarbeta saker och ting, men samtidigt vill jag komma i mål utan risk att behöva göra om.

Mvh
 
Redigerat:
S
Kanter syns med mindre än en millimeter ifall kanten är skarp. Känns ojämnheten så är risken stor att den syns. Jag tapetserade med en borste och råkade få ett borsthår på baksidan av tapeten, den syns fruktansvärt mkt. Men det blev som det blev :)
 
  • Gilla
bhenke
  • Laddar…
SueCia skrev:
Kanter syns med mindre än en millimeter ifall kanten är skarp. Känns ojämnheten så är risken stor att den syns. Jag tapetserade med en borste och råkade få ett borsthår på baksidan av tapeten, den syns fruktansvärt mkt. Men det blev som det blev :)
Hej SueCia.
Tackar för svaret. Oj,då, surt. Men då kommer följdfrågan. Hade du en väldigt tunn och slät tapet utan någon struktur alls?

Jag tänker mig en ny tapet som är tjock, med liiite struktur och sen måla på det.Inte tjock som en renoveringstapet. Men ändå, modell tjockare (hur tjockt det nu är)
 
Allt syns (nästan). Frågan är väl snarare hur mycket man stör sig på det. Kan tänka mig att det i SueCias fall bara är SueCia själv som stör sig medan 99 procent av de som stannar till på en fika inte ens märker det.
Man är alltid mer kritisk till sina egna missar. Eller, ja ... en del verkar inte ha några sådana spärrar, men i normalfallet är det nog så.
 
  • Gilla
bhenke och 2 till
  • Laddar…
Som Norhyttan skriver så brukar man vara ensam om att störa sig på egna "missar". Vad gäller tapetsering så är nog bästa tipset att byta jobb mot jobb med en polare. Du tapetserar hos honom/henne och han/hon hos dig. Har jag gjort med en polare och vi blev bägge väldigt nöjd!
 
  • Gilla
bhenke och 1 till
  • Laddar…
Hur mycket som kommer synas beror också på vilket tapet du ska sätta upp, vissa mönster är mer förlåtande än andra och vissa tapeter har något tjockare papper som också gör att mindre ojämnheter försvinner.

Ett alternativ till bredspackling är ju renoveringstapet som många gånger är enklare för oss amatörer :) Främsta fördelen tycker jag är att det inte blir så dammigt eftersom man slipper slipa.
 
  • Gilla
bhenke
  • Laddar…
S
bhenke skrev:
Hej SueCia.
Tackar för svaret. Oj,då, surt. Men då kommer följdfrågan. Hade du en väldigt tunn och slät tapet utan någon struktur alls?

Jag tänker mig en ny tapet som är tjock, med liiite struktur och sen måla på det.Inte tjock som en renoveringstapet. Men ändå, modell tjockare (hur tjockt det nu är)
Tapeten var ganska tjock, däremot är den helt slät, rosa med ugglor på :) sitter i dotterns rum
 
Redigerat:
  • Gilla
bhenke
  • Laddar…
Sätt en byggstrålkastare med släpljus, när du inte ser ojämnheter kommer det aldrig att synas.

Dock är skivan och spacklat ganska matta. Känner du med handflatan över underarbetet hittar du också defekter.
Kör på tills du inte kan hitta en enda defekt, det är värt att lägga energin nu så det gör hela skillnaden
 
  • Gilla
bhenke
  • Laddar…
Vad som syns beror främst på vilket ljus som kommer att ligga på tapeten. Släpljus avslöjar mer och ljus rakt på nästan ingenting. Men det kan vara svårt att förutspå vilken belysning man kommer att ha i framtiden. En enstaka ojämnhet går väl snabbt att spackla ut? Gamla tapetskarvar ska naturligtvis slipas ned om de går omlott. En mörk mönstrad tapet döljer också ojämnheter.
 
  • Gilla
bhenke
  • Laddar…
Hej
Tack för alla svar. Nu har jag med excenterslip (fantastiskt verktyg) slipat till den sista tapeten innan gipsskivan. Där tapeten sitter bra, där behåller jag tapeten (ej struktur). Men ibland släppte den och jag har slipat bort kanterna så gott det går. Antar att man måste spackla ändå? Hursomhelst nu till frågan. Jag skall sätta ny easy up tapet och min fråga är. Behöver jag köra en grundfärg och sen spackla, eller kan jag hoppa över grundfärgen och bara spackla ut dom ojämnheter som finns mellan gammal tapet och gipsskivan?
Vad kan en grundfärg (förutom att få samma färg) göra för nytta? Fäster spackel och tapet bättre?

Mvh
 
S
Det är inga problem för spackel och lim att fästa utan grundfärg. Tycker inte du behöver grunda om du inte har köpt nån väldigt tunn tapet. Slipa och riv loss allt löst, sen spackla ojämnheter som inte går att slipa bort. Spacklet blöter dock upp tapeten vilket gör att du kommer hitta mer o mer löst. Det är skitjobbigt, skulle aldrig kunna jobba med tapetsering :D
 
  • Gilla
bhenke
  • Laddar…
ok, tackar, då får det bli så :)
 
Jag brukar ånga bort alla tapetlaget ner till gipsskivan, funkar fint :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.