Hej,

Vi har tyvärr gamla slipers i vår trädgård. Tror ni att jorden bredvid dessa slipers (0,5-4m ifrån dem) är förgiftad så man inte kan så grönsaker där?

Egentligen är det t.o.m. så att jorden som legat där bredvid sliperserna tänkte jag flytta och lägga i botten på en stor odlingslåda för att fylla upp lite grand. Sedan tänkte jag lägga ett par dm köpt jord / mull / såjord ovanpå och så i denna jord. Om i fall det är "dålig" jord i bottnen borde väl inte gifterna vandra uppåt till den nya jorden i alla fall? Eller vad tror ni?

Mvh Mats
 
Skånepåg skrev:
Hej,

… Om i fall det är "dålig" jord i bottnen borde väl inte gifterna vandra uppåt till den nya jorden i alla fall?
Mvh Mats
Nej, men rötterna vandrar neråt …
 
Återanvänd inte den jorden till en odlingsback utan skicka bort den från tomten. I somras gick jag och barnen längs en nerlagd järnväg där rälsen togs bort för ca 40-50 år sedan men de flesta slipers låg kvar och de såg i det närmaste orörda ut trots att de bör vara långt över 80 år gamla. Det är ju inte direkt hallonsylt som får trä att vara oberört av att ligga till hälften nergrävt i jorden i nästan 100 år...

Vanlig matjord brukar väl kosta runt 400kr per ton om man hämtar det själv på kärra. Begär man utkörning brukar det vara ännu billigare men då tillkommer ju transportkostnaden istället. Hyr en kärra eller fixa fram ett par big-bags och gräv bort så mycket jord du kan från sliprarna och beställ hem en lastbil med fin och giftfri jord.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Det är inte överdriven försiktighet att:
- skaffa lite högre odlingslådor som placeras om möjligt långt ifrån slipers
- fyll dessa med nyinköpt jord
- planera långsiktigt att ta bort slipers totalt
 
Janus82 skrev:
I somras gick jag och barnen längs en nerlagd järnväg där rälsen togs bort för ca 40-50 år sedan men de flesta slipers låg kvar och de såg i det närmaste orörda ut trots att de bör vara långt över 80 år gamla. Det är ju inte direkt hallonsylt som får trä att vara oberört av att ligga till hälften nergrävt i jorden i nästan 100 år...
Det är också en slående illustration av att impregneringsmedlen stannar kvar i träet snarare än lakas ur.
 
svartöra skrev:
Det är också en slående illustration av att impregneringsmedlen stannar kvar i träet snarare än lakas ur.
Det synliga bevisar väl ingenting egentligen?
Hälften kan ha lakats ur och förgiftat marken och hälften vara kvar och rötskydda träet.
(finns säkert undersökningar på sånt att tillgå)
 
Ja, en viss urlakning blir det förstås eftersom sliprarna till sist ruttnar. Hur stor den är får man läsa sig till som du säger.

Jag kan inte minnas att jag någonsin sett att en gammal järnvägsbanvall skulle vara ett saneringsobjekt efter att sliprarna tagits upp. Däremot själva impregneringsplatserna för t ex telefonstolpar.

Poängen är snarast att även om impregneringen i sig är giftig och cancerogen så är det inte självklart att marken omkring blir förstörd utan det beror på många faktorer.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Exempel från mitt tidigare labjobb:

Analys av vinbär odlade i odlingslåda byggd av slipers, och det var massa goa onyttigheter i de bären. Möglade säkert inte om man gjorde sylt utan socker.. :eek:
 
Hur är det med 10-årigt tryckimpregnerat - rester från trädäcksbygget? I dessa odlingslådor har jag dragit upp inte ätbara plantor men i höstas satte jag ner vinbärsbuskar i lådorna.
 
Jag tog, som vanligt, mitt förnuft tillfånga (det tar bara olika lång tid från gång till gång) så nu är jorden bortkörd :)
 
yonna skrev:
Hur är det med 10-årigt tryckimpregnerat - rester från trädäcksbygget? I dessa odlingslådor har jag dragit upp inte ätbara plantor men i höstas satte jag ner vinbärsbuskar i lådorna.
Tryckimpregnerat är ju mest metallföreningar, slipers är ju allt möjligt giftigt, kreosot, arsenik etc. Känner man lukten av kreosot (slipers/gamla elstolpar) så finns det, och läcker ut.
 
  • Gilla
ilafudi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.