Vi har beslutat oss för att måla vårt hus där syd och norrsidan är murat med mexitegel, Teglet har inte varit målat tidigare och är i bra skick, med det menat att det inte finns några fysiska sprickor eller skador, däremot är det angripit av rödalg (typ).

Rödalgen går inte att ta bort. Försök har gjorts med kemiska medel, högtryckstvätt och mekanisk med stålborste. Alla hus av samma modell i området är angripna av samma "påväxt". På husen som är målade har påväxten inte påverkat färgen under de fem år som har gått sedan målningen.

Vad jag vill veta är vilka märken ni andra har målat med? Hur längesedan ni målade era hus och hur ni upplever fasaden idag. Blev det så bra om ni trodde och hoppades på? Skulle ni göra om det idag...

Jag är INTE intresserad av en massa inlägg från personer som INTE tycker att man ska måla mexitegel och lika ointresserad av att få läsa att en omålad tegelfasad kräver minimalt med underhåll. Detta vet jag redan!

Jag är enbart intresserad av att veta exakt vilken färg ni har använt och hur ni upplever just den färgen, då detta är en djungel!
 
Åsa Lund
Testat grön fri?
 
Åsa Lund skrev:
Testat grön fri?
Nej, vi har inte gjort det på vårt hus, men grannen som arbetar med bl.a. fasadsanering har provat på sitt. Tyvärr utan någon märkbar förbättring.
Jag har själv varit inne och tittat på deras (grön-fri) otroliga resultat när det gäller framförallt gröna påväxter. Fasaderna blir som nya!
 
Åsa Lund
received_10153907807992787.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tak med och utan behandling
 
Vi hade rödalger på vårt mexitegelhus, jag gick på med bensaltensid blandat något starkare än rekommendationen och en piassavakvast. Tvättade sedan av med rent vatten och kvasten. Idag 3 år senare växer det fortfarande inget.

Bensaltensid är det verksamma ämnet i bla grön fri. Köper du bensaltensid och blandar själv betalar du bara en bråkdel av vad grön fri mfl kostar.

Tycker du ska ge detta ett försök, målar du är fast i att fortsätta måla, precis som en träfasad. Dessutom tycker jag personligen att målat mexitegel inte är så vackert :).

Är fasaden hårt angripen behöver du nog flera behandlingar gissar jag.
 
Redigerat:
Claes Sörmland
Vi hade röda lavar som växte på eternitfasaden. Pumpsprejflaska med klorin utspätt i lika delar vatten tog hand om dessa en stilla och fuktig vårkväll. Jag testade även med diskmedel+diskborste samt natriumhydroxidlösning men dessa medel fungerade inte alls.
 
Vart köper man bensaltensid? Vi har en vit mexifasad som blivit rödbrun ner mot marken, extra där föregående ägare hade växter.
 
http://allt-fraktfritt.se/bensaltensid.html

Söker du på nätet efter bensaltensid så hittar du massor av sidor, men de allra flesta står ett och samma företag bakom. Det kan verka mysko, men herren levererar snabbt och smidigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.