Lite tragikomiskt när jag flytspacklar för första gången i mitt liv och allt verkligen "flyter på".
Killen på Bauhaus sa 7-8 säck, jag räknade ut 9 säck och köpte 11. Nivåpinnarna sticker fortfarande upp. :thumbdown:

Mycket är nog tack vare att jag verkligen ville vara noga med att få ett bra fall från de ytor som är längst bort ifrån golvbrunn samt från dörrtröskel.

Skulle behöva 2 säck till åtminstone, kanske rentav 3. Jag antar att jag får låta det brinna och sedan primea och spackla på nytt, men kanske med aningen lösare konsistens (0,5 dl mer vatten eller så) så det flyter ut riktigt från bortre delen. Spacklet är 3 cm på tjockaste stället. Behöver jag vänta 3 dygn innan jag kan primea och köra på igen? Står inget i produktblad eller annat.
 
T
Nej, du kan flytspackla igen imorgon och ha i mera vatten i nu när det inte ska flytas lika tjockt, det är bra tänkt av dig.

Hade samma problem själv idag då jag flöt ett uterum på 27 kvm, fattades tio säckar:thumbdown: Berodde iofs mest på att gjutningen av betonggolvet var åt helsicke.......
 
tank77 skrev:
Nej, du kan flytspackla igen imorgon och ha i mera vatten i nu när det inte ska flytas lika tjockt, det är bra tänkt av dig.

Hade samma problem själv idag då jag flöt ett uterum på 27 kvm, fattades tio säckar:thumbdown: Berodde iofs mest på att gjutningen av betonggolvet var åt helsicke.......
Tackar och tack för övriga inlägg och input. Har tjuvläst lite av dina poster tidigare för att samla på mig lite kunskap :)
Jag får prova imorgon och se om jag lyckas. För att vara första försöket så gick ändå flytspacklingen rätt bra.
 
Viktigt är att inte använda fiberarmerat för sista vändan
 
Viktigt är att inte använda fiberarmerat för sista vändan, kör finspackel med maxvatten enligt spec
 
AndersMalmgren skrev:
Viktigt är att inte använda fiberarmerat för sista vändan, kör finspackel med maxvatten enligt spec
Ah! Det kanske kan vara klokt.
Optimalt hade varit om jag lyckats flyta över det gamla men bara med någon millimeter för fallet är rätt så bra. Jag får ju gratis test av fallet nu också, för går det som det ska så ska det rätt snabbt röra sig mot golvbrunnen, som är området där det fattas tillräckligt med spackel.
 
Kan vara svårt att flyta en mm med fiberarmerat, dock vill du inte att det ska rinna i fallet, finspackel med maxvatten rinner som... vatten
 
Till detta använder du ett tunnflyt tex uzin 170 eller liknande det viktigaste är att du inte använder mer vatten än vad som står på säcken de flesta tillverkare har sådant spackel i sortimentet dock lite dyrare än vanligt flytspackel
 
Frågan är hur jag ska flyta. Jag vill bättra på fallet vid toaletten som är längst bort från brunnen. Det är ett toalettbås som är 90x90 och där fallen från väggarna inne i båset flöt ihop och blev lite för plant. Jag kan iofs handspackla upp det bara, det är inget stort jobb.

Sedan har jag helt ok fall hela vägen mot brunnen, men ungefär 1,5 meter från brunnen så börjar nivåpinnarna sticka fram och främst vid brunnen givetvis där det bara flöt fram men inte kom upp tillräckligt i höjd.

Jag funderar på om jag ska köra en säck lite tjockare först och bygga upp det som saknas vid brunnen och den delen, sedan ta en tunnare blandning och ställa vid längst bort vid toaletten och då flyta över allt. Det jag inte vill ha är ju en skarv mellan gårdagens flyt och det nya lagret.

Eller ska jag köra på borta vid brunnen enbart och flyta från väggarna och försöka kamma upp spacklet lite i det gamla fallet och hoppas jag slipper få en sorgekant?
 
Bifogar en bild där jag markerat nivåpinnarna (det andra som sticker upp är fästtejp från golvvärmen som är täckt). Ca 5 mm saknas 60 cm utanför golvbrunnen och runt om

P1080080_3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tror jag fick till det. Tre säck med finspackel, så tog jag hörnen och efter väggarna först. Sist tog jag en säck med väldigt tunn blandning och flöt ihop hela golvet. Ser ut som att jag lyckades behålla det första fallet som jag skapade och fick upp det fall jag behövde runt brunn osv. Kul! Ska kontrollmäta allt imorgon när jag kan beträda ytan på riktigt.

P1080095.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag ser att du byggde en spång tvärs över rummet, precis som jag gjorde när jag flöt badrumsgolvet! (y)
 
b8q skrev:
Jag ser att du byggde en spång tvärs över rummet, precis som jag gjorde när jag flöt badrumsgolvet! (y)
hah, ja jag snodde det tipset från en annan person och det är jag glad över för just vid skrapandet vid brunnen, så var det lite för mjukt på ytan för att kunna gå utan att göra fotavtryck. Sågade sönder en av lastpallarna som jag fått hem skivmaterial med och la den bara på en regelstump. (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.