Hejsan,
Förra sommaren byggde vi en mur på vår villafastighet
längs med tomtgränsen mot en gång- och cykelbana.
Vi gjöt ett betongfundament som vi byggde muren på
med tegelstenar. Sedan putsade vi muren och målade den
vit. Det blev en dyr mur men mycket fin.

Det tycker också traktens hundar som gör allt de kan
för att pissa på muren i det att deras ägare pratar i telefon,
drömmer om annat eller tycker att hela världen är deras att
besudla. Muren är nu mer gulbrun än vit i "hundhöjd".

Det är tråkigt när man har lagt in en massa pengar,
tid och ansträngningar för att få bygglov, att finna att
muren förstörs av förbipasserande. Den står i tomtgränsen
men ändå på min fastighet.

Jag har pratat med enskilda hundägare som, iaf en del av dem, har
lovat att vara uppmärksamma, men hur kommer jag åt
resterande som jag inte har möjlighet att uppvakta?
Det passerar många hundar här på ett dygn.
 
Jag tror den här kampen är dömd att misslyckas. Du kommer aldrig lyckas nå alla hundägare, och de hundägare du når kommer inte alltid lyckas hålla hunden borta. Jag tror du måste gilla läget. Överväg att på sikt måla om i en annan färg. Vit är nog den färg som får pisset att sticka ut mest.

Vi har en sträcka med ren betong utmed tomtgräns. Där pissas det friskt, men det syns inte nämnvärt.
 
Odla brännässlor i lagom höjd kanske kan funka? Hundar är rimligen mindre känsliga än vi människor, men det borde ha avskräckande effekt.
 
Hade varit en idé men de växer inte så bra i
asfalt/betong.

Kanske ska man fokusera på hundarna mer än på
ägarna?
 
Y
Sätt upp en skylt på/vid muren. Kan låta som en löjlig åtgärd, men hur ska alla annars veta att ni har ont av att hundarna kissar på muren. Det bör ju nå någon mer än ingen.
 
Jo kan man ju göra, men det är inte vad vi tänkte oss att ha
där när vi byggde muren.

Kan man på något sätt motivera hundarna att
hålla sig på avstånd från muren?
 
Det finns så kallad "fy spray" men den är vattenlöslig och måste sprutas på efter mer eller mindre varje regn.. Fy spray är egentligen till för hundar som kissar inne men funkar helt ok ute också.

Jag skulle nog rekommendera att du tar in en offert på en behandling som gör ytan hydrofobisk från en firma som sysslar med klottersanering eller liknande, då räcker det med att du spolar av muren med vatten lite då och då.
 
Det är ett otyg med hundägare som inte lär sina hanhundar kissa på lämplig plats. Stolpar, brevlådor, murar/grindar och husgrunder är "förbjudna" och när jycken är så gammal så att den börjar lyfta på benet behövs inte många tillsägelser innan jycken fattar. Jag har/har haft flera större hanhundar. Nu är det ju försent för dig men jag har lagt en mur en meter in i trädgården och har längs gatan tålig avenbokshäck - vis av erfarenhet :|
 
Ett klotterskydd låter som en bra åtgärd. Då kan du bara spola av muren med jämna mellanrum.
 
C
Riemann skrev:
Odla brännässlor i lagom höjd kanske kan funka? Hundar är rimligen mindre känsliga än vi människor, men det borde ha avskräckande effekt.
Det funkar nog inte. Hunden som vi brukade passa kastade sig gladeligen in och bökade runt i brännässelsnåren här.
 
Elstängsel utanpå muren är det enda som hjälper.
 
Jag får sätta urinsensorer på muren och rigga en anordning
som kissar tillbaka... kan höra med närmaste katthärbärge om de har
någon hankatturin till salu. Luktar inte hallon../
 
Det enda jag kan tänka mig skulle avskräcka hundar är om du satte sprinklers med rörelsedetektorer, hundar avskyr nämligen i regel att få vatten sprutat på sig. Men då skulle inte vanliga dödliga som går förbi bli så glada.
Kissfläckar föder fler kissfläckar, eftersom de vill markera över dom.
 
Ja, jag kan säga att jag väntar leende på den dag när jag tvättar bilen samtidigt som en hundägare som tillåter att hunden pissar på min brevlåda har vägarna förbi.

Det kommer bli livat.

...och jag har hund själv periodvis så jag vet att det är enkelt att undvika att staket och annat pissas ner.
 
Sätt upp sådan sensor som låter högt för hundar men ej för människor, ev sätta upp skylt där det står tex "urinskyddad mot hundar" samt att den bara aktiveras om man går säg närmare än 0,5m från muren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.