Jag har köpt en taklampa som ska kopplas in direkt i taket (ej kontakt).
Dock är hålet i taket där sladdarna sitter för stor och täcks ej helt av armaturen (se bild).
Hur kan jag lösa detta på bästa sättet?
 
  • IMG_6297.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_6299.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nissewise
  • Laddar…
Skaffa en vit plåt eller plastbit som du klämmer fast när du skruvar dit armaturen.
 
Doslock?
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
tommib
MDF-skiva (6mm) som du sågar till så att den är symmetrisk med lampan men lite större än lampfoten. Måla vit med strukturfärg.
 
oceanis skrev:
Doslock?
Doslock verkar vara ett enkelt och bra förslag. Försökte leta runt på nätet för att hitta ngt som hade ett hål i mitten så jag kan dra igenom sladdarna från taket. Finns det möjligtvis något sådant?
Även med två hål för skruvar så att jag kan skruva in dosan i takets befintliga skruvhål.
 
C
Ser dock ut som att den nätt och jämnt skulle täcka hålet om den bara var centrerad över detta.
Är det en takdosa med krok, eller är det någon annan variant?
 
cpalm skrev:
Ser dock ut som att den nätt och jämnt skulle täcka hålet om den bara var centrerad över detta.
Är det en takdosa med krok, eller är det någon annan variant?
Ja, det är en takdosa med krok som ursprungligen satt där.
Problemet är dock hur jag ska få dit fästet så att den sitter centrerad?

Dels är avståndet mellan fästets två hål ej tillräckligt för hålen i taket, och dessutom är det i fel riktning.

Går det kanske köpa sådana fästen?
 
C
Pushparaj Marius Silva skrev:
Ja, det är en takdosa med krok som ursprungligen satt där.
Problemet är dock hur jag ska få dit fästet så att den sitter centrerad?
Jag tänker mig att man kan ta loss bygeln och fästa den i dosan genom att dra en skruv genom centrumhålet på bygeln och in i hålet där kroken satt. Sen kroka fast och skruva dit armaturen i bygeln igen. Men det bygger ju på att kroken sitter i centrum av dosan och att den är gängad så att du kan ersätta kroken med en skruv.
 
Det skulle suttit en doslock där från början.
 
cpalm skrev:
Jag tänker mig att man kan ta loss bygeln och fästa den i dosan genom att dra en skruv genom centrumhålet på bygeln och in i hålet där kroken satt. Sen kroka fast och skruva dit armaturen i bygeln igen. Men det bygger ju på att kroken sitter i centrum av dosan och att den är gängad så att du kan ersätta kroken med en skruv.
Tyvärr gick det inte att ta bort kroken i mitten. Något annat förslag?
 
Matstj skrev:
Det skulle suttit en doslock där från början.
Vet inte exakt vad du menar Mats, men, ja, det satt en takdosa där tidigare (se bifogad bild).
Denna tog jag bort för att montera fast armaturen (antog att detta var det enda sättet). IMG_6318.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skruva lampan med de skruvarna som doslocket satt i går inte eller? Känns som den enklaste lösningen annars
 
Pushparaj Marius Silva skrev:
Doslock verkar vara ett enkelt och bra förslag. Försökte leta runt på nätet för att hitta ngt som hade ett hål i mitten så jag kan dra igenom sladdarna från taket. Finns det möjligtvis något sådant?
Även med två hål för skruvar så att jag kan skruva in dosan i takets befintliga skruvhål.
Här kommer ett förslag med drag avlasning oxå. Lite dyrare men bättre än att borra hål i som skadar sladdarna.

http://www.evbutiken.se/el/installation/dosor/armaturlock-med-dragavlastning-thorsman
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.