nino skrev:
Ingen aning, en vecka med slipning?
1 vecka?!

Det låter ju väldigt mycket, men så har jag ju ingen aning, det kanske tar så lång tid..
 
Vet inte jag heller :) men ja det låter iof mycket
 
Du skriver att stommen är putsad och ska inte spacklas. Menar du att ytterväggarna inte ingår?
För oss tog bottenvåningen, 90 kvm, på ett nybyggt hus cirka 15 timmar att spackla och slipa för ett proffs. Men han jobbade stenhårt. Då ingick även insidan på ytterväggarna. Däremot inte innertaket som har Huntonit som är färdigmålad.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
olotor skrev:
Du skriver att stommen är putsad och ska inte spacklas. Menar du att ytterväggarna inte ingår?
För oss tog bottenvåningen, 90 kvm, på ett nybyggt hus cirka 15 timmar att spackla och slipa för ett proffs. Men han jobbade stenhårt. Då ingick även insidan på ytterväggarna. Däremot inte innertaket som har Huntonit som är färdigmålad.
Hej!

Yes, precis - att ytterväggarna inte ingår i spacklandet.

Tack för ditt svar.
 
Tapetsera istället. Det är mkt mer förlåtande än om du målar. Om du nu inte väljer en blank tapet.
 
nino skrev:
Vet inte jag heller :) men ja det låter iof mycket
Du var kanske rätt på det i alla fall ;). Har nämligen fått offerter från 2 olika målare på endast spackling. Och vi snackar om summor kring 70000-80000 kr. Suck. Men om 2 olika målare har gett mig offerterna oberoende av varandra, så är det det kostar antar jag.
 
Så, nu har jag gjort min första spackelinsats, och det gick väl helt OK. Det är stor skillnad på den första gipsskarven som jag skarvade och den sista, om man säger så :D.

Jag har lite frågor och funderingar om någon har tid att svara:

- Bredspackeln jag jobbar med just nu är 20 cm, är detta för litet? Eller är det upp till mig att välja det jag trivs med?

- Jag börjar nedifrån och upp, och drar av skarven uppåt så att säga. Men när jag kommer så att jag arbetar ovanför huvudhöjd så känns det mer naturligt att dra av skarven nedåt, är det "så man gör" eller?

- Nu när jag spacklade den första skarvarna så stämde jag av med vinkelhake mot väggen så att det kändes hyffsat jämnt, och där det var ett för stort mellanrum mellan haken och skarven, fyllde jag i med mer spackel. Är detta också "riktigt"?

- Efter första spacklingen ska man låta det vila 12-24 timmar (eller vad det är) för att nästa gång slipa och spackla igen. Kan man låta det vänta flera dagar innan man gör det? Då jag tänker att man kan spackla ett större parti först innan man spacklar det igen.


Tacksam för svar!
 
Kör med 35cm bred så får du bättre koll. Du kan vänta flera dagar, det spelar ingen roll. Nästa sväng lägger du på aningens mer än det ska va så du kan slipa ner till rätt nivå, det är lätt att slipa för mycket och då får man lägga på igen.
 
Apropå slipning så köpte jag den här http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverktyg/Slipmaskin/Tak--och-vaggslip-R600A-2000035701/ Fantastiskt bra, slipning har aldrig varit enklare. Jula har en likadan men som kostar 500 mer, fast där får man med ett trekantigt huvud också. Klart värt, glöm inte att investera i en bra grovdammsugare också, men den känns som en bra grej att ha i alla fall, oavsett om man köper slipen eller inte.
 
Hej igen!

Bifogar 2 st bilder och lite frågor kring dem. Tack alla som har svarat hittills.

OBS!!! Om bilderna är gråa tror jag det går att trycka på dem för att öppna dem i en annan flik.

IMG_20160328_090337.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I denna bild har jag först spacklat, fäst "tejp" och sen spacklat igen. Som ni ser är det fortfarande ganska mycket mellanrum mellan vinkelhaken och skarven, är detta ett tecken på att jag har spacklat för lite så att säga? Eller "spelar det ingen" roll då jag ändå ska spackla ytterligare en gång till när det har torkat?

IMG_20160328_090230.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är också foto på en skarv i samma "tillstånd" som ovan, alltså först en spacklig, "tejp", och sen en ytterligare omgång. Det jag "reagerar" på här är att man ser tejpen ganska mycket, dock mätte jag med vinkelhaken och det såg bra ut så att säga. Spelar det någon roll att tejpen syns mycket på vissa ställen så länge det blir jämnt och fint?

När det sedan är dags att spackla efter att det har torkat, brukar man slipa igen då efter den sista omgången? eller det är bara vid behov? Precis som att det kan finnas behov av att spackla ytterligare om det fortfarande är gropigt?


Tack!

MS
 
Spackla på mer nästa vända eller lägg på lite mer om du har fler remsor att sätta.
Tror inte det spelar nån roll om den syns genom, bara den sitter fast.
Spackla tills du är nöjd, slipa av och spackla igen och slipa.
Ska man ha toppresultat så är det att spackla och slipa tills man är nöjd, sen grunda på väggen och därefter syna med släpljus och bättra
 
Ja, du spacklar för snålt, du kan inte skrapa av så mycket att det blir helt slätt eftersom det sjunker in när det torkar.
 
Jag skulle föreslå en bredare spackel, Jag brukar använda 2 st, en som är 20 som jag tar upp spacklet med och applicera och en som är 35 för att dra dra av. du behöver inte vinkelhaken, spackeln är rak om du håller den vinkelrätt mot väggen när du drar av en gång så får du en känsla för hur mycket spackel som kommer att behövas, sen ska du inte göra så generellt men om du vill se hur mycket som faktiskt går i skarven kan det hjälpa till.
Som amatör (som jag också är om än lite mer van) så räcker inte 2 ggr, 3 minst om det skall bli bra. Vi amatörer har en tendens att slipa bort för mycket mellan spacklingarna, kan vara värt att tänka på.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Snailman
Det går faktiskt ganska bra att dra av med spackelspaden vinkelrätt, jag brukar göra så två gånger och låta torka emellan, sen tredje gången lägga på tunt allra överst, tyckte inte jag fick nån ordning på det annars, spacklat ungefär ett hus totalt. Det går också att bättra på lite efter några timmar, det har då hårdnat en del så det är stabilare och inte ger efter.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.