Hej alla.
Har ett litet speciellt problem.
Vi har en lagårdsdel som förut har använts som lösdriftsstall men som nu inhyser lite av varje, bl.a. fåren och ved på pall.
På vårsidan uppstår ett litet problem, snö från taket rasar ner och blir liggande mot väggen och när den tinar så rinner vatten in i lösdriften och ut på golvet.
Frågan jag har är vilket sätt är de bästa för att vattensäkra väggen så att vattnet håller sig på utsidan.
En tanke jag hade var att lägga takpapp en meter upp på väggen och en meter ut på marken och sen mura upp två varv med mursten som förstärkning. Vet inte om det är den bästa lösningen men jag är tacksam för alla förslag som kan finnas,
Halva delen av väggen har en gjuten platta som har lite fel lutning och den andra är det grus i backen utanför.

/Peter
 
Bilder på hur väggkonstruktionen ser ut idag underlättar.
 
Det är inte vackert, nötboskapen som förra ägaren hade gick hårt åt väggen, samt att det är snö i vägen just nu, ska försöka ta ett foto.
 
Så här ser det ut, det är byggskivor längst ner och i öppningarna är det uppsatt viraduk som ska vara kvar.

IMG_20160327_142537.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur ser det ut inifrån?
En närbild på väggen precis nere vid golvet underlättar.
Har du möjlighet att ta bort/lätta på någon av skivorna på utsidan och ta en närbild nere vid marken?

All panel som inte är röd skulle antagligen behöva bytas ut.


I stora drag kan man bygga en vägg på följande sätt:
Längs ytterkanten på golvet brukar det räcka med att mura fast ett/två lager med polsten/lekablock, uppepå det en remsa asfaltspapp, ovanpå remsen läggs sylen som väggreglarna ställs på, på utsidan av väggreglarna spänns vindpapp, stående läckt spikas/skruvas fast på reglarna utanpå vindpappen,liggande läkt spikas/skruvas på den stående läkten, stående ytterpanelen spikas/skruvas på liggande läckten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.