Hej, håller på att byta ut lite uttag och strömbrytare hemma, huset är från 1975, nerifrån kommer det upp en svart sladd och uppifrån en svart och en brun, på bild 1 så ser man de svarta nedtill och den bruna upptill. Hur översätter jag det till den modernare brytaren, ska bägge svarta in i L, längst ner till vänster på bild två och brun in i 1 till vänster högst upp?

Den nya brytaren är en trappbrytare, men jag ska bara använda den till en lampa som ensam brytare.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mest troligt är de svarta fas och brun tändtråd.

Då är det som du själv skriver:
L = fas (de båda svarta i ditt fall)
Pil ut = tändtråd (brun i ditt fall)

Spelar ingen roll vid vilken pil du sätter den bruna eftersom brytaren enbart skiftar mellan de två utgångarna när du slår om knappen.


Den svarta och blåa som går neråt antar jag går till ett uttag?
 
Tack för svar!
Den blåa passerar bara rakt igenom och upp i en kopplingsdisa vid taket, stämmer att det sitter ett uttag nedanför, där går den blåa och svarta ned till.
 
Då är det inga konstigheter där inte.

Lycka till!
 
Mikael_L
De två svarta ska in på L på nya brytaren.
Den bruna på pilen "ovanför" L.

Brytaren monteras den väg så L går att läsa rätt väg för en otroligt liten tomte som står inne i apparatdosan. ;)

Då kommer allt fungera, samt brytaren manövreras det håll som anses vara det rätt, slår på ljus när man trycker på överkant. Har du manövreringen tvärsom i ditt hus så byter du till andra pilen eller vänder brytaren upp och ner. (Så tomten för svårare att läsa).
 
  • Gilla
Jumos
  • Laddar…
En del har tomtar på loftet, andra har dom i apparatdosorna, det är andra tider numera.......

Protte
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Nästan oviktigt vetande.
Om jag inte kommer ihåg fel; om du monterar tändtråden på "vänstra pil ut" (över L) och monterar strömbrytaren med texten rättvänd så kommer lampan vara släkt när strömbrytaren är intryckt i nederänden.
 
Mikael_L
Jag låter mina vila i apparatdosorna ibland.
 
Demmpa skrev:
Nästan oviktigt vetande.
Om jag inte kommer ihåg fel; om du monterar tändtråden på "vänstra pil ut" (över L) och monterar strömbrytaren med texten rättvänd så kommer lampan vara släkt när strömbrytaren är intryckt i nederänden.
Ja för kopplingsschemat visar alltid strömställaren i frånslaget läge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.