Se bifogad ritning.

Förklaring:
Det svarta på bilden är hus och garage, hus till vänster och garage till höger som är lite djupare.
Det bruna är trädäck.
Det grå är en stenlagd gång, alltså marksten med ca 1 meter i bredd.
Det gröna är gräs.
Det röda lilla strecket är dörren in till garaget.

Det jag funderar på nu är helt enkelt vart man ska placera laddningsstationen till den automover jag kommer att köpa.
Går det ställa laddningsstationen på den stenlagda gången i anslutning till garageväggen?
Tex direkt till höger om dörren?

Huset är inte byggt ännu så jag kan välja att placera den precis var jag vill. Jag behöver dock veta snart för att få dit eluttag.

Tacksam för svar


En annan fråga, något man ska tänka på för att underlätta så mkt som möjligt nu när man har chansen och är i ritningsstadiet på huset?
Räcker det med att placera ett enkelt vägguttag för utomhusbruk och så är allt klart?
 
  • skiss.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ligger väderstrecken?
Hur högt över mark hamnar trädäcket?
Placering av träd, buskar, lekstuga, mm?
Det spelar också in var man bör placera laddstationen, så att alla ytor lätt kan bli klippta.

Hos oss tänkte jag prova att placera klipparen under (norra delen av) altanen (i ett innerhörn tyvärr, vet ej om det kommer fungera fullt ut), annars får det bli under altanen på södersidan.

Hos dig skulle jag nog försöka placera den under övre-vänstra-hörnet av trädäcket.
 
Demmpa skrev:
Hur ligger väderstrecken?
Hur högt över mark hamnar trädäcket?
Placering av träd, buskar, lekstuga, mm?
Det spelar också in var man bör placera laddstationen, så att alla ytor lätt kan bli klippta.

Hos oss tänkte jag prova att placera klipparen under (norra delen av) altanen (i ett innerhörn tyvärr, vet ej om det kommer fungera fullt ut), annars får det bli under altanen på södersidan.

Hos dig skulle jag nog försöka placera den under övre-vänstra-hörnet av trädäcket.

På bilden jag bifogat så är väster rakt uppåt och ost rakt ned.
Varför spelar väderstrecken roll?

Vi ska inte placera buskar, lekstuga m.m. på den gröna ytan så den kommer vara helt fri.

Men, jag vill ha automovern i anslutning till garaget.
Min fråga är främst om det går ha den på en plattlagd gång?

Den behöver ju alltså åka en meter cirka över plattorna varje gång den startar, funkar det?

Det finns ju även möjlighet att inte lägga plattor hela vägen, jag kan ha en liten öppning med bara gräs för automovern om det är bättre?
Hur bred behöver denna då vara för att inte vara för smal?
 
Oftast vill man skydda klipparen för direkt solljus (när det går).

Många klippare "vill" att begränsningstråden går någon meter rakt åt sidan, men en del klarar ganska smal korridor 0,5-1m in till basstationen.

Klipparna brukar klara av att köra över plattor, vissa svänger/vänder mindre bra på plattor.

Gå in på tillverkarens hemsida och ladda ner installations-/bruksanvisningen och läs hur dom vill att begränsnings- och guidekabeln bör/ska dras.
 
Vi tänker köpa en Husqvarna Automover, har haft det tidigare och är nöjda.

Men det kanske också går bra att sätta stationen i anslutning till trädäcket.
Dvs framför trädäcket, längst ner på bilden.
Hur gör man då, bara att be elektrikern att dra en kabel under trädäcket så att man enkelt kan ansluta laddstationen sen?
 
Med Gardenas (Husqvarna) klippare följer det med en ca tio meter lång klenspänningskabelförlängare, har inte koll på om det även följer förlängningskabel till automovern, borde stå i manualen.

Se till så att det sätt ett antal uttag ute på huset/garaget på strategiska ställen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.