Här kommer lite mer bilder, bl.a. på stolpar och fästningen av dessa.

Stolparna är tillverkade av 45x95 virke som fogats samman där ena sidan består av kortare bitar för att lämna utrymme för tvärgående reglar samt infästningen i bärlinan.

stolpar1.JPG
stolpar2.JPG
stolpar3.JPG
veranda0.JPG

På bilden ovan är det bara inklädnaden på utkanterna kvar runt altanen.
 
Mycket snyggt, Nybyggare!

Och jag förmodar att räcket känns stadigt?

//KoW
 
Ser fin fint ut Nygyggaren, det blir till att fundera över det här en gång till ???
Men som jag sagt innan det lutar åt din typ. ;)

PS Tack för bilderna !
 
KnockOnWood skrev:
Mycket snyggt, Nybyggare!

Och jag förmodar att räcket känns stadigt?

//KoW
Tack!

Ja, räcket är stadigt, det finns inget utrymme att pressa stolpar eller räcke i någon riktning.
 
Hobbysnickare skrev:
Ser fin fint ut Nygyggaren, det blir till att fundera över det här en gång till  ???
Men som jag sagt innan det lutar åt din typ.  ;)

PS Tack för bilderna !
Tack!

Gällande bilderna så kan jag bara konstatera att jag tar färre och färre bilder. Men några som visar infästningen hittade jag i alla fall.
 
Detta kan kanske vara ett alternativ:mu37686.jpglatsbyggt med cirkelsåg, tumstock och skruvdragare ;)
 
K
richardw skrev:
Ett annat alternativ, bild mitt under pågående bygge....

Klicka för större bilder

Översikt
[bild]


Närbild på ett kryss
[bild]
Jag tänkte göra lika richardw, har du nån mall att såga efter i snedkapningen i kryssen? Eller hur gör du? Mina blir inte lika snyggt kapade...
 
Han kanske har en Blå Bosch? ;)

Angående att "jacka in" kryssen i varandra.

1. Såga till de 2 reglar som ska bli krysset så att de passar riktigt bra mellan staketstolparna.

2. Tryck in varje regel till hälften (/en från insidan och en från utsidan) så att du får ett kryss trots att reglarna hänger med halva tjockleken utanför. Dra ihop kryssets mitt med en tving och rita sen 4 streck i kryssets mitt så du vet vart du ska såga på dessa 2 reglar.

3. Nu kommer det jobbiga om du inte har en bra kap/gersåg typ Blå Bosch GCM 10SD ;D. Sågar du för hand så måste du dra ner strecken i rätt vinkel så att du verkligen sågar i korrekt vinkel. Såga två snitt med och slå sen av biten med ett stämjärn. Detta kan jag tänka mig är nog ett himmla pill-göra.

Med en bra kap/gersåg så kan du ställa sågdjupet och då kan du kapa in precis så mycket du behöver i varje regel och i rätt vinkel. Om du sen flyttar virket ett par mm och kapar igen så har du bara lite flis att pilla bort med händerna. Jag har ett perfekt maskingjort snitt på ca 1 minut och jag vågar inte ens tänka på hur det skulle bli och vilken tid det skulle ta att göra detta för hand.
 
Hej Ken,

Jag har gjort precis som brevik skriver men kört med en handjagare och stämjärn.... TOG lång tid men då vart jag väldigt nöjd med resultatet också..
Hela räcket tog väl kanske en dag att färdigställa (enbart kryssen, alltså enbart sammanfogningen...)  Då pratar vi 20stycken där jag hade passat in bitarna dagen före....
 
richardw skrev:
Hej Ken,

Jag har gjort precis som brevik skriver men kört med en handjagare och stämjärn.... TOG lång tid men då vart jag väldigt nöjd med resultatet också..
HIHHIHI ;D ;D ;D ;D
Handjagare den va ny trodde man hade en sådan till annat. i allafall häromkring ;)
productguide_movers_id_23.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.