Skratta inte nu, men jag funderar på ett riktigt "rappelbygge". Planen är att någon gång i framtiden göra ett trädäck med nedsänkt rampool för sommarens svalka... men just nu måste jag prioritera annat.

Förra sommaren köpte vi en 2000 liters mjuk pool, som vi ju faktiskt får plats i. Grejen var bara att när sommaren var över, så var det så klart jätteäckligt under poolen, dessutom gick det ju inte klippa gräset intill den, vilket gjorde att det blev jättefult. Nu tänkte jag ordna ett provisoriskt golv till den, som alltså är tänkt att hålla typ 2-3 år.

Planen är att lägga ut lastpallar, spika på någon sorts platta och sedan lägga filtmatta runt kanterna... ett riktigt ruggbygge alltså ;) Tror ni det är möjligt? Vad kan man använda för plattor som inte är jättedyra? Hur länge skulle pallen hålla tror ni, borde man lägga typ asfaltremsor under dem?
11666230_10153558905573267_1454601382616589565_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Göran T Andersson
  • Laddar…
Jag hade nog gjort så här; först ett lager markduk eller dylikt, sedan på med några betongplattor här och där. Ett par reglar/lastpallar och så på med trall. Då får du upp poolen från marken och får lättare att klippa intill. Eftersom det inte är sådär jättenoga med hur det ser ut utan funktionen är prio ett så behöver du ju inte lägga sådär vansinnigt mycket arbete på att få det rakt/i våg/symmetriskt
Betongplattor skänks ibland bort på Blocket, likaså lastpallar. Men den mängd som behövs för den poolen på bilden är ju inte så stor så det behöver ju inte bli jättedyrt.
 
Det låter ju bra, men vad menar du med trall... trallvirke alltså? Poolen är 2,5 m i diameter, så det är en rätt så stor yta ändå. Man kan ju inte bygga glest heller, för det lär inte poolen må bra av.
 
  • Gilla
Daniel__s
  • Laddar…
Kom på en sak när jag kolla lite närmare på en lastpall. Det går ju bara att köpa ribbvirke och slå i i springorna på dem. Alltså, markduk, lite stöttningar vid ev ojämnheter, lastpallar, ribb i springorna och ev markduk uppepå också. Funderar på att dra upp den undre markduken och spika fast den uppepå pallarna, så blir kanten snyggare. ... grön filtmatta på överkanten där inte Poolen kommer att vara (hörnen och 4 cm kant runt om) och så en snygg låda för pumpen :) Har jag missat något då?
 
Jo, det vore det ultimata. Men nu ska det ju hela "lastpallsgolvet" täckas, så det måste bli den billgare boarden helt klart. Det är ju som sagt så att jag inte egentligen har råd med detta bygge, så det ska bli extrembilligt och temporärt.
Hittills har bygget kostat mig 200 kronor, vilket man iofs kanske kan se :)
 
Mellanbarn skrev:
Den du länkar till verkar intressant men lämpar den sig verkligen för utomhusbruk?
"Lion hårdboard utvecklades för de krävande omständigheterna som gäller för lantbruksbyggnader och är ett hållbart och lätt skött alternativ. Skivans fuktbeständighet har förbättrats genom oljehärdning och ingår i utsläppsklassen M1 för de renaste byggnadsmaterialen. "

Tänkte också olja in den efteråt, och ja, den ska inte behöva hålla jättemånga år.

Men jag kanske är helt fel ute? Andra tips på billiga plattor som jag kan täcka med, bara för att inte poolen ska skadas av lastpallarna?
 
Redigerat:
Peter2400 skrev:
[länk]

Jag tror att det skulle fungera helt ok med dessa skivor, tyvärr tror jag inte att priset
stämmer, mer troligt att priset är 199:- per skiva.
Det står ju inte ens hur stora dom är.
Jag har redan tänkt samma tanke och därför ställt frågan till Beijers kundtjänst.

"Vårt artikelnummer 900220144

Måtten på skivan är: Längd 1220,0 mm, Bredd 610,0 mm, Tjock 3,0 mm.

Pris per styck är 27,00kr och per kvm 19,90kr. Inkl moms."

Sedan kom en liten rättelse när jag frågat om priset på hemsidan stämde:

"Hej igen,

Jag får be om ursäkt. Jag skrev fel.

Pris per styck är 19,90kr och per kvm 27,00kr. Inkl moms."

Men jag förstår fortfarande inte riktigt hur dom räknat kvm priset. Men ja, det spelar ingen roll, bara det är billigt ;)
 
Nu är jag lite sent ute, men i första hand hade jag lagt en botten av cellplast, och klätt in den med en träram runt om för att skydda cellplasten vid gräsklippning. Nu skulle ni kunna lägga cellplast istället för denna skivan, så kan det fungera både som täckning och underlag och då ge lite isolering till poolen i alla fall.

https://www.byggmax.se/isolering/cellplast/cellplast-s80-eps-p16405
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.