Jag har några gamla regulatorer jag fått till en oxy-acetylen gassvetsanordning. Jag funderar kanske jag vill renovera dom och använda dom. Men jag har inte en aning om vem som kan göra sånthär arbete. Dom är små nog att man kunde skicka dom i paket så kanske kunde gå att skicka till Sverige.

25696956976_4e67d8366e_b.jpg

25096396513_110c0a4a36_b.jpg

Om jag skaffar ALbee flaskor behövs dom inte dock. Men jag har läst att sånahära gamla regulatorer är exaktare och pålitligare än dagens plastmögeri.
 
Återbruka är något som jag själv uppskattar men vad gäller denna utrustning så gäller det verkligen att funktion/kvalitetssäkra den. Acetylen+oxygen är en god men totalt livsfarlig hjälpreda om den inte hanteras på rätt sätt. Har sett alltför många "smällar i rörgravar och liknande.

Köp dig ett par nya av god kvalitet, en långvarig investering (y)
 
Jag frågar efter tips på proffs i den här tråden, alternativa förslag undanbedes.
 
Ajjdå!

Jo, men nu är det här Byggahus... Du ska nog se det som omtanke om dig.

De flesta av oss tenderar väl att inte bara svara rakt av på en fråga, eller hur? Hur brukar du själv göra?

//Ronnie
 
Alla köpflaskor 5 & 10/11 byts väl mot Albee varken du vill eller inte?
Det var i alla fall budskapet från min gasleverantör.
 
MagHam skrev:
Alla köpflaskor 5 & 10/11 byts väl mot Albee varken du vill eller inte?
Det var i alla fall budskapet från min gasleverantör.
Så är det, men du har ingen månadshyra på tyben, det är fördelen. Så för sällansvetsaren som gör kanske 30-60min jobb om året så är det eknomiskt.

Jag vet vissa som hyr en stortub endast när de har något stort projekt på gång, och har en eller två småtuber för vardagligt.


edit: Lite out of context blev det. Tänkte inte på att du menade en inbyggd regulator.
 
Redigerat:
Här i Finland finns också Woikoski som fyller på deras egna köpesflaskor större än 5L. Om man får en ALbee tub eller ej beror väl på om man går till AGA, Woikoski eller Air Liquide. Jag har inte väljt gasleverantör än. Jag är långt ifrån den punkten, detta är något som ligger och purttar i bakgrunden.
 
Även om TS tycker vi är OT, och bara ville ha svar på sin fråga, tycker jag detta är intressant och viktigt att utveckla lite...

"Min" försäljare av gas har AirLiquid. Och jag ska erkänna att jag inte ens ifrågasatte när han sa att alla köpflaskor nu byts gratis mot Albee. Så här ligger nu ett välvårdat, yttre regulatorset på hyllan. Lite synd.

Finns det någon leverantör som kör småflaskor utan inbyggda regulatorer?
Annars är TS fråga bara av intresse att kosta på för större hyrflaskor och liknande system.
 
Jag har gett upp tanken på att få något svar, jag tror det är en utdöd konst, verkar endast finnas kvar i amerika. Så använd tråden hur ni vill, bara det kommer till nytta till nån. Jag måste åka runt till de olika försäljarna i trakten och se vem som kan ge mig bästa priset nån gång. Jag vill ha en 10L setup med flaskor jag inte hyr utan bara får byta in eller fylla på.

Läst att Woikoski även saluför begagnade och kontrollerade gasflaskor man får friköpa och sen fylla hos dom... Större än 5L.

Det beror nog helt på vilket som blir billigare.
 
Såvitt jag vet är det väl bara woikoski här i finland som fyller kundernas egna flaskor. Dom är väl betydligt billigare också vad jag hört av bekanta som har gasflaskor.

Kom bara ihåg att aldrig använda smörjfett till syrgas.
 
När vi skulle renovera i stort sett exakt samma utrustning va det billigare att köpa nytt.
 
Jag renoverade min skärbrännare hos Ebbe. (inte regulatorn alltså)
Dock tror jag Stefan N kommer få rätt.

http://www.ebbejohansson.se/
 
Sen har du ju inga backslag på dom heller, numera sitter det både vid flaskan och handtaget.
 
Kollat gaspriser osv och ALbee är billigast och där ingår regulatorer så jag behöver inga.

Det är mycket som saknas från denna utrustning och som är gammalt (slangar) som ska bytas och uppgraderas, det är ett projekt jag kommer att endast lägga lite tid på nusomdå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.