Hej, är på väg att köpa en begagnad spruta av märket Graco 395 ST nyöverhalad med nya packningar sägs det. Är det en bra spruta för att måla tak inomhus o väggar både inne o ute mm ? Vad är ett skäligt pris på en sådan ?
Eller skall man satsa på någon annan spruta ?
 
Bra spruta men kanske lite overkill?
 
Får gärna vara overkill bara den är bra, köper hellre kvalité än något sämre som intee fungerar o svårt att få delar till sen. Är 6000 kr ett ok pris för en sådan ?
 
Bra spruta, "mini" modell, kanske inte optimal till större projekt!
 
Hur gammal är sprutan?
 
Primärt så är den tänkt till att måla "frugans" tak inne
 
Vet inte åldern på den glömde fråga när jag pratade med han som säljer den.
 
Äger själv en 395st, antar det är den gamla 395:an, då dom nyare har något efter i namnet, "395st-pro eller max"
Som sagt, bra spruta, duger absolut till diverse små jobb i hemmet! Priset vet jag inte om det är bra eller inte, köpte min för 500, men en nolla till känns väl mer korrekt!
 
Har använt graco 395 st i många år, både inomhus målning, men mesta dels utomhus (plåt taks målning) Är en riktigt fin spruta, för både stora och små projekt. 6000 kr är absolut ett ok pris om den är servad, jag skulle iaf köpa för det priset.
 
Ok det låter ju som en bra spruta o positiva svar så det lutar starkt åt att köpa den då, alltid kul med nya leksaker o frun är ju med på noterna bara hennes tak blir vita ha ha
 
Redigerat:
Sprutan blev min o nöjd över köpet så tänkte jag premiärmåla i dag i ett rum på 12m3 o se hur kass jag är på att måla.
Inhandlade en burk 2,5 lit Capriol ISO trägrund med kvistlack skulle räcka till ca 20 m3 vid vanlig målning och började måla, färgen räckte inte till hela rummet o täckte fasen så dåligt. Hon i affären sade att det skulle räcka med ett lager o ingen täckfärg skulle behövas.
Hur mycket mer färg går det åt när man sprutar ?
Provade med olika tryck o tyckte jag fick en fin sprutbild vid ganska högt tryck, munstycket är ett 415.
Kommer att ge taket en omgång med täckfärg i morgon o se hur det blir.
Ser ju detta som ett läroprojekt o kul är det ju oxå
 
Problemet är att det rymmer ganska mycket i slang o pump så man behöver mer alt. Spä mer mot att rolla
 
Ja det gör det ju, blir ju lite spill där, lade på ett täckande lager i dag då gick det åt ca 5 liter på 12m3 är nöjd med resultatet o det är ju huvudsaken men är nyfiken på om det är normal åtgång på färgen det blir ju ca 0,4 lit / m3
 
Slangen håller ju en del färg, samt att du får ju på mer material direkt när du sprutar, kul att du blev nöjd iallafall!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.