det var redan fabriksfel vattenläcka i stora badrummet,när vattnet kopplades på.
dessa skador upptäckde vi låg exakt under själva vattenläckan i badrummet,nu var vi bott i huset i tre månader.

samt har vi upptäckt att golvet sviktar väldigt jämte vattenläckan var.tack för alla era tips.går det att laga hålet.

det läckte in vatten när det var som mest snö genom plasten i taket.
 
Skivorna är av fibercement, Älvsbyhus började introducerade dessa i produktion för ca ett år sedan. En nackdel jämfört med vanliga träbaserade skivor (som användes tidigare) är hållfastheten, vilket kan ses på bilderna. De är större risk att dessa spricker vid transporten och monteringen av huset. Fördelen är väl främst att man minskar mängden organiskt material i grunden, så det bör inte vara mögel som syns på skivorna.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
tack för svaret hakfre. men går det att laga detta hål. sen när det gäller träregeln så ser man tytlig mögel
på nära håll.
 
M
Jag var med och satte upp ett Älvsbyhus för 20 år sedan och blev chockad när jag fick se hur takkonstruktionen såg ut. Jag trodde det var ett skämt när snickarna berättade att man inte använde spontat virke utan satte plast istället. Jag har dock inga erfarenheter av funktionen men det kändes bara så billigt och väldigt känsligt. Men det kanske fanns en anledning till att det huset kostade 670Ksek på den tiden när andra hus i samma storlek kostade från 1Msek och uppåt. Man fick vad man betalade för.
 
Folk måste veta att Älvsbyhus är ett lågbudget hus , alla moment på huset har gjorts så billigt som möjligt för att komma ner i pris .
Tyvärr kan det också vara så att den billigaste firman varit med och satt upp huset och då får man inget bra resultat .
 
Tråkigt att starten på det nya huset blivit som det blivit.

Av alla dessa problem som du nu beskrivit blev inget av dessa upptäckta i samband med att huset slutbesiktigades?
Tycker det verkar som om flertalet av dessa fel borde ha upptäckts redan då. Anlitade ni en oberoende besiktningsman?

Sen kan jag tycka att den här typen av kvällstidningsrubriker som "Älvsbyhus fuskbygger" blir väl så dramatiska. Jag förstår att ni är besvikna men att det uppstår fel i en byggnation tror jag nog kan ske oberoende av leverantör.
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
min man jobbade den dagen,vi anlitade en oberonde besiktingman. men av en konstig anledning,så dök han inte upp.
istället ringde älvsbyhus servicegubbe upp en egen besiktingman som kom och blundade för alla dessa fel.

man kan inte skylla på bygglaget bara, då många fel har utförts i fabriken. dessa fel jag nämt är bara några av dom vi fått.listan kan göras så lång när det kommer till massa andra fel,men orkar inte skriva ner allt, Tycker synd om våra barn vi har inte haft så mycket tid för dom då vi har lagat små fel samt värmepumen då då den läckte massa vatten redan 2 dagar efter inflyttning,våran dröm är förstörd.

Vi har bott här nu i tre månader nu och de har inte fixat ett ändafel ännut. Och när vattenpumpen läckte ville de inte ens komma för att det var för långt att åka.
 
M
Om jag ska köpa något av ett företag så brukar jag kolla upp företaget väldigt noga. Googla, se hur andra människor har blivit bemötta, kollar ekonomin i företaget osv. Detta gör jag när jag ska typ handla för 5000kr.
Jag bara funderar rent allmänt hur ni resonerar som troligtvis gör den största investeringen i era liv? Mina erfarenheter av Älvsbyhus, dels när jag medverkade vid uppsättningen av ett sådant, när Kalla fakta intervjuade VD i deras granskning, och det man hittar när man Googlar, så skulle jag nog (svordom) köpa ett hus tillverkat av detta företaget.
Kanske ska tillägga att det inte är aktuellt för mig att köpa hus idag eller inom snar framtid så jag har inte koll på hur dom andra företagen sköter sig. Men mycket av mediebevakningen har kretsat kring just detta företaget av nån anledning.

Så, absolut ingen kritik eller förutfattade meningar från min sida, jag är bara nyfiken på hur ni tänker?
 
Det finns såklart en mängd faktorer att beakta när man ska välja husleverantör.

Har man en väl tilltagen budget står man inför vissa val och har man som många av oss en begränsad budget är valmöjligheten aningen mindre. Vi bestämde oss för att bygga när vi insåg att det kostade i princip lika mycket att köpa ett renoveringsobjekt som att bygga nytt. Vi ville inte heller tömma alla våra besparningar så att vi vid en ränteuppgång satt oss i skiten.

Vi tittade såklart på en hel del hus men fastnade fort för Älvsbyhus då det i min mening gav mycket hus för pengarna. Med detta följde en lång period av att läsa på forum och prata med bekanta som byggt med samma leverantör.

Det går såklart inte blunda för det faktum att Älvsbyhus fått en del dålig publicitet genom åren. När jag läste runt tyckte jag mig se att en majoritet att de dålig upplevelserna kom i samband med eller före Kalla fakta gjorde sitt reportage. Förhoppningsvis lärde de sig av den dåliga publicitet det innebar och förbättrade delar av organisationen. I min kundpärm går det bland annat att läsa att husen numera inte monteras om det regnar. Det var, om inte jag minns fel, ett av de stora felen på ett av de granskade husen i kalla fakta.

Att det bli mer skriverier om Älvsbyhus och alla dess brister skulle kunna bero på att det är Sveriges största småhusleverantör och samtidigt den billigaste. Det kanske inte är så konstigt att det då blir fel ibland. Sen ligger det väl lite i sakens natur att det är de som är missnöjda som skriker högst på nätet. Det är inte det minsta konstigt att trådskaparen som fått en felaktigt levererad produkt gör en tråd där hon får skriva av sig och kanske dessutom får en del goda råd i hur hon fortsatt ska hantera situationen. Det vore mycket mer osannolikt att varenda nöjd husägare gjorde en tråd där de skrev om hur förträffligt deras hus är och hur de rekommenderar alla andra att bygga ett exakt likadant hus med samma leverantör. I Sverige skulle vi nog kalla detta för skryt och det är minsann inte det minsta fint.

Man måste ha klart för sig att man köper ett prefabricerat hus som är ett av de absolut billigaste man kan köpa idag. Material och lösningar är billigare än om du betalar ytterligare 500 000 -1 000 000 kr. Kan man inte förlika sig med den tanken ska man inte köpa ett Älvsbyhus. Det är för den delen inget generellt fel på husen i min mening.

För trådskaparens skull hoppas jag verkligen Älvsbyhus tar sitt ansvar och ordnar till alla de problem som uppstått.
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
M
Du sammanfattade det bra på dom 3 näst sista meningarna. Det finns ju liksom en anledning till att dom är billiga. Köper jag en Dacia så kan jag inte riktigt förvänta mig en mercedes. Nånting jag försöker förespråka för mig själv och andra är att välja bort det billigaste, välj hellre det näst billigaste eller tredje billigaste. Det finns alltid en anledning till att något är riktigt billigt, man får helt enkelt leva med en sämre produkt. Det var lite därför jag undrade hur tänket är när man väljer det i princip billigaste alternativet på marknaden.
Åter igen en jämförelse med bilen, har jag vetskapen att mina barn dör i baksätet om jag krockar med ett träd i 50 så åker jag hellre buss eller stannar hemma, istället för att köpa den bilmodellen som är så dålig. Samma med vetskapen om Älvsbyhus och deras tunna plast under takteglet, eller krypgrund med självdrag, jag hade aldrig valt detta hus med den typen av lösningar. Nu är jag förvisso i byggbranschen sedan 30 år så man kanske har lite mera insyn i verkligheten. Men jag det är alltid intressant att veta hur folks tankar går när man gör vissa val.
 
Ha ha ska jag tolka det som att Älvsbyhus motsvarar en bil där passagerarna i baksätet dör om man krockar :)

Jag föredrar att se det som en Skoda. För 10 år sedan en rätt så skruttig bil. Numera en Volkswagen light ;)
 
Man kan köpa ett älvsbyhus för att få ett fungerande hus till ett bra pris. Ett hus som går att köpa nytt, billigare än begagnat, utan att skuldsätta sig upp över öronen. Ett hus utan onödiga eller dyra konstruktionslösningar. Ett hus utan "lyx" eller personliga anpassningar. Helt enkelt ett hus för att bo i.

Bara för att någonting är dyrt betyder det inte att det är bra, bara annorlunda.
 
  • Gilla
lellesv och 2 till
  • Laddar…
M
Nej då, ta det inte så allvarligt. Men som du skrev, om ett hus är 500Ksek-1Msek billigare än motsvarande husmodell från en annan tillverkare så måste det ju sparats in på en mängd saker. Dvs. det kan rimligtvis inte hålla samma kvalitet för då hade alla köpt Älvsbyhus.
 
även om Älvsbyhus är så mycket billigare än en annan leverantör, ska ju ändå huset fungera, vattenskador osv är ju oacceptabelt.
Ja tror de flesta fel beror på billigaste priset kompis firman som sätter ihop de. Träffade nyligen på en kollega som reser hjältevadshus, han hade bara letter anställda, de har ingen susning om svenska språket eller våra byggregler, men de är billigt 👍
 
Ser ut som hantverkarnahantverkarna som gjort jobbet varit klåpare eller bara slarviga.
Älsbyhus må vara billigt men kan vara enda lösningen för många då nybyggen är dyrt och bostadsbrist trissar upp priser.
Finns älvsbyhus på gatan jag bor på från 70 talet. Kan inte säga att dom är sömre än andra efter alla år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.