Hej!
Har suttit med en planlösning i flera år, och justerat fram och tillbaka. :) Än är det lång tid kvar tills det blir något byggande för vår del, men det är ju alltid bra att tänka några extra vändor och få input från andra i processen. Har ni några spontana tankar och idéer? Tänker att man borde ha en altandörr ut från vardagsrummet, men vet inte var den ska placeras för att det fortfarande ska vara rättså lättmöblerat. Tänker också att ett framtida garage ska kunna nås någorlunda lättvindigt från groventrén.

HUSET.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Tvättluckan från badrummet på ovanvåningen går alltså ned till tvättstugan)

Ett alternativ jag funderat på är att "ta bort" hall/allrummet på ovanvåningen och ha öppet ned till rummet under för lite extra rymd. Bra eller dåligt? Bifogar också en tidig sketchupbild för känslans skull (som inte längre stämmer med fönstersättningen) Husetvårt2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det jag spontant kommer att tänka på är större öppning in i köket från hallen samt helt öppet mellan kök/vardagsrum. Måste du ha utgång från vardagsrummet, du har ju det från verandan. Att ta bort allrummet på ovanvåningen verkar bra, ser ut att bli ett dött utrymme.
 
Jag hade velat ha utgång direkt från köket så att man lätt kommer ut med mat som ska ätas ute. Det hänger dock lite på väderstrecken och var ni planerar uteplats(er).

Jag tror att det kan bli jättefint att ta bort allrummet på ovanvåningen (det blir ju lite som en "bro" mellan övervåningens båda delar där) men ni förlorar så klart också ett rum. Om det är bra eller dåligt bygger nog lite på hur ni tänker möblera och hur ni lever. Om ni ändå tex vill ha tv någonstans på bottenvåningen och inte har behov av ett lite avskilt allrum som tex kan användas som tv-rum eller som en tillflyktsort för lite större barn när ni tex har gäster så kan allrummet tas bort. Det skapar ju dock mer kontakt mellan våningarna både på gott och ont, dvs tex mer ljud som sprids mellan våningarna, går man från badrummet på ovanvåningen till sovrummen till vänster passerar man glasverandan osv. I mångt och mycket tror jag att det är en smaksak om det är en bra idé eller ej att ta bort allrummet.
 
Varför inte ta bort väggarna mellan kök/vardagsrum/tvättstuga?
Då kan du i stället göra groventrén större och få in tvättstugsfunktionen där.
Köket får då flytta lite till höger och kanske omdisponeras.
Vardagsrummet skulle kunna bli större och luftigare och det blir mycket vägg att få in en altandörr på.
Öppet mellan kök och vardagsrum blir valfritt.
Tvättnedkastet från badrummet på öv blir omöjligt men det kanske går att vara utan?
 
Jag hade nog också funderat på att få in klädvården vid toan och badrummet. Köket flyttas som ovan sa lite åt höger och vardagsrum blir då större. Just nu är del långt mellan olika stationer i köket så det gör inget att minska det lite. Exempelvis flytta högstommarna dit köksön är bakom dessa får då klädvården plats med ett fönster.
 
Redigerat:
Patrik Friberg skrev:
Varför inte ta bort väggarna mellan kök/vardagsrum/tvättstuga?
Då kan du i stället göra groventrén större och få in tvättstugsfunktionen där.
Köket får då flytta lite till höger och kanske omdisponeras.
Vardagsrummet skulle kunna bli större och luftigare och det blir mycket vägg att få in en altandörr på.
Öppet mellan kök och vardagsrum blir valfritt.
Tvättnedkastet från badrummet på öv blir omöjligt men det kanske går att vara utan?
Hej! Tack för synpunkterna. Tycker inte om öppna planlösningar, och tycker nog att det redan finns tillräckligt med utrymme i vardagsrummet. Hade jag valt att flytta tvätten hade jag nog istället gjort om nuvarande tvättstuga till sovrum/arbetsrum (vilket jag hade funderingar på i tidigare skede). Men, förstår egentligen inte idén med att blanda groventren (smutsiga stövlar, källsortering etc.) med ren vittvätt... Opraktiskt helt enkelt tycker jag :)
 
mosvensson skrev:
Jag hade velat ha utgång direkt från köket så att man lätt kommer ut med mat som ska ätas ute. Det hänger dock lite på väderstrecken och var ni planerar uteplats(er).

Jag tror att det kan bli jättefint att ta bort allrummet på ovanvåningen (det blir ju lite som en "bro" mellan övervåningens båda delar där) men ni förlorar så klart också ett rum. Om det är bra eller dåligt bygger nog lite på hur ni tänker möblera och hur ni lever. Om ni ändå tex vill ha tv någonstans på bottenvåningen och inte har behov av ett lite avskilt allrum som tex kan användas som tv-rum eller som en tillflyktsort för lite större barn när ni tex har gäster så kan allrummet tas bort. Det skapar ju dock mer kontakt mellan våningarna både på gott och ont, dvs tex mer ljud som sprids mellan våningarna, går man från badrummet på ovanvåningen till sovrummen till vänster passerar man glasverandan osv. I mångt och mycket tror jag att det är en smaksak om det är en bra idé eller ej att ta bort allrummet.
Hej! Jag hade tidigare en dörr i köket, istället för det "ensamma" fönstret. Tyckte att det blev många dörrar ut på liten yta, men håller med om att det är trevligt med direktkontakt till trädgården... Kanske får överväga att ta tillbaka den ;)
 
Vad gäller villaplanlösningar tycker jag personligen om att tänka lite som ett fritidshus att ju fler vägar ut desto bättre... Hade jag själv bott i hus hade jag nästan velat ha dörr ut från alla rum.
 
  • Gilla
mirakelmilla
  • Laddar…
Stinolf skrev:
Hej! Jag hade tidigare en dörr i köket, istället för det "ensamma" fönstret. Tyckte att det blev många dörrar ut på liten yta, men håller med om att det är trevligt med direktkontakt till trädgården... Kanske får överväga att ta tillbaka den ;)
Jag hade nog satt en dörr i köket, men åt tvättstugan till istället. Och skippat den i tvättstugan, då det blir nära och smidigt att gå ut med tvättkorgen via kökets dörr istället. (Men tvärtom, att gå med fikabricka via tvättstugans dörr hade inte känts lika smidigt.)

Jag tycker ert hus ser fint ut, gillar också icke-öppna planlösningar. Allrummet på övre plan hade jag behållt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Spontant känns groventrén liten och huvudentrén väl stor, men det beror ju lite på om tanken är att groventrén är vardagsingång eller bara ingång efter "smutsiga händelser". Om det är det senare bör du ha dusch i groventrén.

Känns också lite märkligt med både badrum, tvättstuga och groventré, du skriver om att det verkar märkligt att blanda vittvätt med smutsiga stövlar, men jag har inte direkt märkt att någon har problem med det.

Förstår inte heller riktigt verandans funktion, den ligger för långt från köket för att fungera som matsal och den har för mycket fönster för att fungera som TV-rum eller vardagsrum. Om du öppnar upp mot övervåningen blir det ännu mindre funktion, då blir det bara en ren utökning av hallen, då det blir mycket eko och lyhört med en sådan öppning. Det är också bra mycket dyrare att bygga med stor öppning mellan våningsplanen.

I köket har du för långa avstånd mellan de olika enheterna, låt en köksplanerare hjälpa dig att rita upp en bättre plan.

Om du tänker om och ser verandan som huvudentré kan du ha grovingång/tvättstuga/badrum i fil med dörrar emellan (eventuellt ingen dörr mellan bad och tvätt) , och få stövlarna för sig, tvätten för sig och ändå få det samlat. Byter du sedan hörn på badrummet på övervåningen så att alla vatteninstallationer hamnar i samma ända sparar du också en del pengar.

Då får du samtidigt större vardagsrum och en naturlig orsak att ha dörr i vardagsrummet, köket eller nånstans däremellan, utan att det stör möbleringen. Man blir rätt irriterad på att behöva gå genom tvättstugan för att gå ut i trädgården med förmiddagskaffet.

Personligen går jag aldrig ut med tvätt eftersom jag är pollenallergisk.
 
Känns som väldigt många dörrar som äter vägg och golvyta.

Vad är tanken med placeringen och användningen av glasverandan? Känns lite som ett rum som bara blivit till. Mitt förslag är att lägga den i köket istället och göra sovrummet på övervåningen större och ha en balkong utanför. 14 m2 känns litet för sovrummet speciellt med dörrarna till garderoben. Hur hade du tänkt placera sängen?

Placeringen och utformningen av trappan till öv tycker jag gör att mycket yta går förlorad till passager.
 
Jag tycker entrén ser ut som köksingången och inte så välkomnande för gäster. Känns inte naturligt att gå igenom matlagningsdelen av köket eller en inglasad veranda för att komma till vardagsrummet.

Nu vet jag inte om ni har en tomt och hur i så fall huset och ingången kan placeras och var utsikt etc är. Men bara sett utifrån planlösningen hade jag flyttat ingången till andra sidan av huset. Den inglasade verandan kan då fungera som matplats också.

Namnlös1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Stinolf skrev:
Men, förstår egentligen inte idén med att blanda groventren (smutsiga stövlar, källsortering etc.) med ren vittvätt...
Men din inritade groventré har väldigt ont om plats för smutsiga stövlar och källsortering eftersom det just inte är någon yta kvar.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.