K
Halloj,

Fick mitt startbesked idag för att sätta igång med FTX konverteringen.
I beslutet har dom antagit min kontrollplan men lagt till att öppen spis/braskamin skall förses med separat tilluft.

Min öppna spis är från 1953 och inte helt enkelt för mig att bygga om den så att den får separat tilluft.. och helt ärligt lär jag elda i den max 1 gång per år..
I min värld vill man väl ha så tätt hus som möjligt och skapa undertryck i ett hus, inte ha en okontrollerad tilluft?
Eller räcker det i teorin med en freshventil i yttervägg? (Vill undervika detta pga köldbrygga/kallras etc.

Kan jag göra en avvikelse i kontrollplanen och skippa detta? Eller _MÅSTE_ jag utföra detta för att få slutbesked?

Mitt HERU aggregat har ju braskaminsläge, borde inte detta vara godtagbar avvikelse till separat tilluft?
 
Du ska fråga kommunens handläggare om han/hon är ute och cyklar! Vi har samma FTX-aggregat och ingen pörskans väggventil.
 
K
När installerade ni denna, nuvarande eller gamla PBL? Har ni öppen spis / braskamin och kör på braskaminsläget?
Gjorde ni jobbet själva, elelr var det en firma som gjorde det och skickade in alla papper?

Är det OK att skicka in avvikelser lagom inför slutbeskedet, dvs när jag skickar in en ifylld kontrollplan? Eller måste man ta upp avvikelser i kontrollplanen löpande med bygglovsenheten för kommunen?
 
Detta med separat tilluft blir ju inte möjligt att få till på en öppen spis. Om du ser till att spjället är stängt när du inte eldar så borde inte ventilationen påverkas.
 
Det var bara en anmälan till kommunen, sommaren 2015, kontrollplanen var förenklad och gjordes av mig själv. Installation av firma samt OVK av certifierad firma/person. Ring up handläggaren till veckan och förklara det som skrivs här.
 
K
Japp, blir till att ringa upp, det vart ju helg sådana beslut är ju aldrig kul att få innan helg haha, därav tråden.. Googlat rn hel del, men hittar ingen som haft det som krav..

Nåja bygget är igång iaf, det är det viktigaste :)
 
K
Handläggaren är mer eller mindre pensionär och svarar inte i telefonen på dom utsatta telefontiderna.. *suck*... imorn ska jag be växeln koppla mig till någon som faktiskt arbetar. :p
 
K
Återkoppling;

Jag fick punkten struken ur kontrollplanen! (woho!)
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.