Goddagens kära medlemmar.

Jag sitter här hemma och planerar sommarens projekt, bla ska ett staket runt halva tomten påbörjas.
Den delen där ett staket ska uppföras på, finns där också en pool, där av tänkte vi, perfekt!! Nu "slipper" vi det där pool täcket, även om vi har kvar det i säkerhets syfte på nätter osv. Det är mest att man "kan" lämna poolen utan uppsikt.

Nu till dilemmat. Både jag och sambon har varit överens om att vi vill ha liggande ribbor till staket, men jag kom på nu att detta säkerligen räknas som klätterbart, och då försvinner lite effekten som vi också är ute efter, framför allt att skydda andra barn (och oss själva).

Googlade på "pool staket" och såg förvånande många pooler som hade liggande ribbor till staket runt om. Sen har dom kanske också täcke när poolen ej är under uppsikt, det är så klart svårt att få information utifrån en bild ;)

Någon som har något svar eller lösning på problemet? :/ Vart går gränsen för ett klättringsbart staket? Jag vet att reglerna för om du har ett stängsel, är att maskorna får vara som störst 3cm. Kan man använda den tumregeln vad gällande avstånd mellan ribborna? :/
 
  • Gilla
Taxture
  • Laddar…
Liggande ribbor runt en pool får ha max 10mm mellanrum 😞 Tycker reglerna kring poolskydd är helt absurda när man tänker på hur naturliga vattendrag får vara helt oskyddade mitt i stan. Men om någon Gud förbjude går in på min privata tomt och drunknar och jag inte har ett godkänt poolskydd då är jag helt plötsligt skyldig...

Vill du ha ryggen fri får du helt enkelt ha stående ribbor 😞 Vi funderar dock på att byta ut vårt staket mot ett nät istället på samma vis som de gjorde i Äntligen hemma för några säsonger sedan.
 
Ja asså som sagt det är sjukt märkligt med de där reglerna.
Om där skulle hända en olycka så är det jag som åker på det, där är inget ifråga om att personen varit på min tomt.
Jag kan köpa de regler dom har nu då det gäller barn, för dom har inte alltid förståelsen var dom får vara och inte.
Men är det då en 32åring som skulle starta in på min tomt, och inte vara simkunnig är det jag som åker på det.

Jaja det är dessa regler som gäller för en pool ägare och det är lika för oss alla.

Det blir nog att vi uppför ett staket med stående ribbor iallafall.

Har du förresten någon länk till någon sida där det står om de 10mm på liggande staket?
 
Tror att jag läste det på Boverket. Men det är några år sen när vi själva byggde staket runt vår pool.
 
  • Gilla
Thyro89
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.