Förstår vad du menar men med 6.95 kan bli ganska trångt mellan carport och huset. Det blir ungefär 1.5m där emellan. Behövs det brandklassas tanke på avståndet?
 
Håller också på att planera garage. Räknar med 2st 3m portar, 50cm emellan och 30cm på var sida. Blir typ 7,1m innermått. 6,5m djupt.

Enda kruxet för min del är att garaget blir typ 77m2 och detaljplanen säger max 30...
 
kaj a skrev:
tänkte tidigare bygga garage utifrån byggsats men insåg att eftersom vårt garage står väldigt nära huset så måste det vara brandklassat. Köper man byggsats så uppfyller det sällan klassningen, e30 i vårt fall.

Det kan vara värt att kolla vad som krävs i brandklassning, och vad som levereras i byggsatsen.
IE30 uppnår du enkelt med dubbla gips och Rockwool.
 
martinmp777 skrev:
lundqvist 153k
lövångers 180k
Priserna är inkl. grund och plåttak
Jag kommer välja lövångers även fast det högre priset men välja bort grunden och köper den på tjälldens då det blir nästan 10k billigare än vad lövånger ville ha
Jag vet inte riktigt hur högt jag ska sätta budeten vad kan issolering, osb, gips, el mm kostar?
30m kulvert från huset och golvvärme i garaget har jag fått offert på 60k så gissar på att 300k inte räcker för mig

Byggtråd kommer jag göra då jag börjar med bygget
Ska skicka in bygglovet i veckan nu

/Martin
Då kom du billigare undan än mig, fick en prisindikation på 212 900:- när jag satte ihop mitt 7,2x10,8 garage på Lundqvists sida. Då tog jag grundpaketet, råspont till taket, palema pannor, hängrännor, två garageportar, 3 dörrar och fem fönster. Men har inte valt till isolering då det får göras löpande framöver för att hålla kostnaden nere.

Blir egentligen för dyrt, skulle behöva landa runt 150k för att det ska kännas ok. Men samtidigt vill jag inte kompromissa för mycket heller..
 
MackeNo1 skrev:
Då kom du billigare undan än mig, fick en prisindikation på 212 900:- när jag satte ihop mitt 7,2x10,8 garage på Lundqvists sida. Då tog jag grundpaketet, råspont till taket, palema pannor, hängrännor, två garageportar, 3 dörrar och fem fönster. Men har inte valt till isolering då det får göras löpande framöver för att hålla kostnaden nere.

Blir egentligen för dyrt, skulle behöva landa runt 150k för att det ska kännas ok. Men samtidigt vill jag inte kompromissa för mycket heller..
Varför inte bygga helt i lösvirke själv? Vi räknade fram ungefär hur mycket material som skulle gå åt och beställde allt virke från bolist. Isolering, takpapp, fönster och gips/osb från byggmax. 9x5,6m blev det med golvvärme och motorport. kalkylen verkar hålla på ca 200 000. Då är markarbete också inräknat.
 
  • Gilla
Spett och slägga
  • Laddar…
Ja lösvirke är absolut billigare, det som lockar med byggsats är enkelheten med 1,2m block och färdiga takstolar. Har inte tummen mitt i handen men känner mig osäker när det gäller att bygga något så stort helt på frihand.

Kunde man landa bygget inkl grund på ca 200 000:- så vore det suveränt.
 
Har kollat runt lite mer och detta är det billigaste hittills, men sökandet fortsätter...

Grundmålad byggsats 7,5x10,8m, vägghöjd 2,5m.
Råspontat tak, papp, läkt, betongpannor och hängrännor.
2st garageportar 2,5x2,5m.
3st ytterdörrar med glasfönster.
Totalt 155 000:-

Vill klara 80kvm isolerad grund och grundläggande el på max 100 000:-, borde vara genomförbart tycker jag?

Sen tillkommer isolering och ett gäng fönster, men det kan man ju ta löpande efter att bygget är klart.
 
Vilka moment känner du dig osäker på, om du skulle gå på lösvirkesalternativet? :)
Spika stomme, en massa kapning och urjackning, men sen står den där.
Takstolar, lyfthjälp kan underlätta,förbereda med vinkeljärn där det ska stå.
Råspont, papp, läkt, pannor och vindskivor.
Duk eller utegips, läkt och panel.

Osv. :)

Grund för 100' borde gå om du gör mesta av jobbet själv, annars är nog risken att 100' spricker.
 
Det är en kombination av oerfarenhet och tidsbrist. Kommer man verkligen så mycket billigare undan med lösvirke att det kan motivera den extra arbetsinsatsen och tidsåtgången?
 
MackeNo1 skrev:
Det är en kombination av oerfarenhet och tidsbrist. Kommer man verkligen så mycket billigare undan med lösvirke att det kan motivera den extra arbetsinsatsen och tidsåtgången?
Hur färdig är byggsatsen du tittat på?

Jag sågade väggreglar en förmiddag, spikade ihop 3 av 4 väggar samma dag, gjorde den sista väggen dagen efter.
Fick hjälp av 2-3personer att resa och stötta dom. Takstolar lyftes på plats av traktor på nån timme då det var förberett med vinkeljärn där de skulle sitta.
 
MackeNo1 skrev:
Norrlandsgarage är leverantör av detta alternativ och deras lev.beskriving ser ut så här: [länk]
Du får räkna och se vad du hamnar på i lösvirke, jämföra och sedan värdera tiden det tar.
 
Kolla med Svenska byggsatser www.prefabgarage.se. Det verkar inte vara några problem att skräddarsy garaget efter egna önskemål, dubbla gips, carport framför deras garage osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.