S
Marre666 skrev:
Mkt snyggt...bra jobbat ☺ tapeten från Orla Kiely som du satte i dotterns rum, har vi kollat på för att sätta på gavlelväggarna på vinden som vi nu inreder...bra smak, kul med lite färg 😀
Tack!

Vi gillar Orla Kiely-stilen fast de är dyra. 800kr rullen tror jag...
Köpte valnötsfoder och -socklar på K-rauta som gör sig bra till det gula.
 
S
Det har varit mycket diskussion och olika ståndpunkter om handledaren. Verkar som om jag vann mot frun men det kommer bli kostsamt för mig i framtida renoveringsbeslut.

Fick tag i några böjda, felbeställda handledare i 40 mm furu som passade hyggligt. Beställde hörnböjar från Herrljunga i onsdags kväll och de kom hem på fredagen. Snabbt jobbat så det fick bli helgprojektet.

Lite utmanande men det ser ut att funka.



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Om diskussionen handlade om vilken höjd den skall sitta på är jag nog benägen att hålla med den som röstade emot nuvarande höjd. ;)

Fortfarande sjukt snygg trappa!
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Fantastiska diskussioner, enormt inspirerande renovering och en extra guldstjärna för dokumentationen.

Får jag fråga, bör man skämmas om man inte gör det lika utförligt eller räknas det som slarv då? Vad är normen vid renovering? Vi tänkte mer eller mindre panela trapphuset (som för övrigt är lite likt ditt) men nu vill jag ju se vad som finns bakom :)
 
S
Inte ens dottern skulle tycka att räcket håller bra höjd just nu.

Finns inga rätt och fel tycker jag men grundmottot är att inte jobba dubbelt, alltså inte göra om det man redan gjort, och att kunna vara nöjd med egna arbetet.

I vårt fall så rev vi ner ytterväggarna för att kunna få fram vangstyckerna igen och isolera med bättre isolering än ihopsjunket sågspån. Det visade sig vara utan sågspån i luftspalten och borde rimligtvis ha varit kallställt från början. Det var väl därför man isolerade med cellplast på 60-talet (?). Och eftersom vi inte har tänkt riva fasaden så blev detta alternativet. Och det gick inte plats mycket isolering innanför plankväggen men det är vindtätare nu.

Frun (som har nån aversion mot panel) tyckte att vi skulle sätta gips istället för att snygga till panelen och det hade sparat mycket jobb men det hade varit tråkigt för det här är enda rummet som orginalspåren finns kvar.
Så ni förstår att min röst väger lätt i framtida beslut för jag satsade nästan hela kampanjbudgeten på det här 😉.

Att lägga ett renoveringskit på stegen hade sparat tid men inte känts bra. Grannen med liknande hus har tidigare fått pris på sin trappa av en golvslipare på 1000kr/steg och det blir 16000kr för hela trappen. Som jämförelse...
 
  • Gilla
Jumos och 1 till
  • Laddar…
Tusen tack för svaret! :)
 
S
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det gick att få ihop. Och nu sitter det en förskönande trappgrind på ovansidan också...
Fast den ska vi byta ut för den kräver två händer för att öppnas. Risk för utbrott från nån annars.

Finputs och ytbehandling får vänta till sommaren.
 
  • Gilla
Tokslut och 6 till
  • Laddar…
Tänk att en trappa kan va så snygg, bra jobbat och dokumenterat!
 
  • Gilla
magnfris
  • Laddar…
gillar räcket ser inte såna så ofta nu för tiden.
 
  • Gilla
micke85
  • Laddar…
S
Inte hänt så mycket på sistone. Börjat fixa för att byta dörren ner till källaren vilket innebär beslagning av karm. Har några dörrar ftån 40-talet som jag köpte via Blocket förrut.

I övrigt så är det planering av plattsättning runt huset och innan dess byte av avloppsstammen ut till gatan.
Tänkte då passa på att byta stammen i källargolvet i tvättstugan. Skickade iväg lite kakel- och klinkerprover på analys och fick svar i torsdags att det är asbest i golvet. Kul.

Har kontaktat två saneringsfirmsn som kommer och kikar i veckan. Den som får göra jobbet får saners asbesten och riva det som ska bort så att vi kan göra en fräsch och funktionell tvättstuga. Tvättstugerenoveringen är väl två år tidigare än vi tänkt oss egentligen.
 
S
Fått offert från från en saneringsfirma på asbetssanering, rivning av kakel och en badrumsvägg och spårning och bilning för avlopp.
Den andra firman dök aldrig upp och arbetsledaren svarar inte när jag ringer. Dem går ju bort.
Hade en annan och tittade i fredags så hoppas på offert snart.
Bokat en rörmokare också. Han har inte varit och tittat än men litar på att det funkar för han är på professionell rekommendation från en snickare vi känner privat.
Frågade en släkting om de har någon att rekommendera men sa att han haft 10 olika rörfirmor men ingen att rekommendera. Kul..

Skickat ritning för offert på markåterställning med plattsättning till mark-/ dräneringsfirman. Räknar med att det blir snordyrt. :rolleyes:
 
S
Rörmokaren pluggade rören förra veckan. Imorse kom saneringsfirman för att riva så nu är vi utan tvättstuga ett tag.

Så här såg det ut igår kväll. Kaklet på ytterväggen ramlar ner bara man tittar på det.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Minibadrummet ska bort.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Typiskt med att kaklet ramlar ner bara man tittar på det. Tvättstugan i förra hyreshuset var sån med, eller ännu värre, kaklet var sammanhängande av sig självt buktandes 3-5 mm från väggen..

Men färgerna! Fina färger på kakel! Så roligt och färgglatt.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
S
Nu har kaklet ramlat ner ordentligt. Så här såg det ut igår kväll.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
S
Rivfirman strulade lite på slutet men nu är det spårat i golvet.
Rörmokaren håller på just nu med nya rör och brunnar.
Vi ska ta in hjälp för flytspackling men sen blir det eget jobb.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.