Det har hänt något, dessa schweizisk armeknivar har jag alltid sett som en leksak eller plojgrej.
Men fick gå upp till ett chefjobb för ett par år sedan, har sedan dessa aldrig en kniv eller en måttstock när jag behöver det.

För några veckor sedan slängde jag en billig victorinox i fickan för att lösa knivproblemet.Igår behövde jag mäta utrymmet tillgängligt för min nya brevlåda. Ingen måttstock men 5,75 knivlängder bred.
Upptäckte att kniven är exakt 90 mm lång, smart! 5,75 knivlängder = 52 cm.

Hur många är vi som tar med sig plånboken, telefonen och Victorinoxen när man lämnar huset?
Den håller inte får tunga arbeten men den har visat sig lösa små vardagsproblem. Om de lyckas trycka in ett skjutmått i kniven framöver blir jag ännu lyckligare.
 
Redigerat:
Bowman
Flyger en del i jobbet, det innebar att den inte fick hänga med på nyckelknippan längre. Suger lite.
Sen kanske jag inte mäter med den, men mycket annat :)
 
C
Föredrar tumstock när saker skall mätas - ligger alltid ett ex. i handskfacket.
Men kniv får man ju inte bära utan anledning på allmän plats numera, så victorinoxen får stanna hemma tyvärr.
 
C
cyb skrev:
Kniven får du ha med dig på allmän plats:
[länk]
Undantag för "normalt bruk av fickkniv eller multiverktyg."
Hm. Tänker på killen i "Domstolen - friad eller fälld?" som blev dömd för att hade glömt en kartongkniv i fickan när han hade lämnat jobbet. Det är ju visserligen inte en fickkniv i ordets klassiska bemärkelse, men definitivt en brukskniv i fickformat.
 
"Förr" hade jag alltid en Victorinox Cybertool (? den med bits) i fickan. Upptäckte sedan att Lethermans tångbaserade verktyg är lite mer användbara om man ska göra mer än fila naglarna och skruva, efter det ha alla arméknivar fått ligga på hyllan.

Parantes: När jag gjorde militärtänst runt millenniumskiftet brukade jag flyga hem med min Leatherman i bältet. Aldrig några problem i säkerhetskontrollen, de tittade mest nyfiket på lädergubben. Dagens hysteri gör mig mest trött...
 
Jag har alltid en Leatherman i bältet. Den har även inbyggd 20cm måttstock. Jag lämnar den dock hemma om jag ska på krogen eller ut och flyga.
 
cpalm skrev:
Hm. Tänker på killen i "Domstolen - friad eller fälld?" som blev dömd för att hade glömt en kartongkniv i fickan när han hade lämnat jobbet. Det är ju visserligen inte en fickkniv i ordets klassiska bemärkelse, men definitivt en brukskniv i fickformat.
En kartongkniv har ett blad som är låst/går att låsa, medan det har inte en fickkniv, däri ligger skillnaden.
 
Jag har ett par leathermans, en ligger i bilen, en i bältet på friluftsbyxorna och en vid skrivbordet hemma. Olika generationer, men icke oväntat är det friluftsversionen jag gillar bäst.
Andra generationen av Wave är den. I bilen ligger första generationer som jag inte riktigt gillar, märks att det är produktutveckling bakom... Hemma ligger en gammal orginal.

I jobbväskan brukar jag ha en sån rakbladskniv, som man öppnat paket med. Rätt ofta kommer jag ut till kunder och ska hjälpa dom med nätverk (konsult) så har inte ens kunden något mer än saxar på kontoret...
 
Jag har både en Victorinox Swisschamp och en Leatherman Wave i bältet sedan mer än 15 år tillbaka. Victorinox'n är så gammal men hänger ändå med fint. De bästa prylar jag någonsin haft.
 
Sett som verktyg och tång så är letherman wave gen 1 och 2 tragiska.
De fälls ihop på ett elegantare sätt än konkurenterna, iett smidigare format.

Desvärre kan tången (som i leathrmans fall är oduglig, utan nypkraft) inte göras redo med en hand.
Sen rostar den också, (Amerikansk metalurgi)

Jag tycker att Gerber är överlägsen, i alla fall när det gäller tången och saxen.

Letherman grunkans fil är dock bäst i generation 2 utförande.
 
Jag hare en Wave 2 och är också missnöjd med byggkvaliten, verktygen både kärvar och sladdrar, svår att fälla ihop.
 
Första generationens Wave måste ju ha den sämsta tången när det kommer till "handtagen" (skänklarna?). Trycker man tången mot en yta och slinter så klämmer man ofelbart fingrarna. Ja, inte i tången då utan mellan de där skruvarna som håller verktygen man når på utsidan. Oavsett vad har prylen verkligen räddat mig i kniviga situationer.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.