Tjena
Jag har ett stort snedtak i ett nybyggt hus som är upp till 4.5 m högt inomhus. Ibland då solen är påväg ner så lyser den upp i taket och då kan man se ojämnheter i taket mest där de spacklat linjer mellan takskivorna ( detta trots att vi lagt på en duk ). Hur slätt och jämnt ska det vara? Ska hela taket se ut som en stor slät vit skiva?
Jag har ett stort snedtak i ett nybyggt hus som är upp till 4.5 m högt inomhus. Ibland då solen är påväg ner så lyser den upp i taket och då kan man se ojämnheter i taket mest där de spacklat linjer mellan takskivorna ( detta trots att vi lagt på en duk ). Hur slätt och jämnt ska det vara? Ska hela taket se ut som en stor slät vit skiva?
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Om man anlitar proffs ska man kunna förvänta sig att resultatet blir som om det vore en enda stor skiva. Ibland är ljus och vinklar otacksamma men det är väl ingen ursäkt, då får man ju vara noggrannare. Jag hade inte accepterat resultatet som dina bilder visar.
Det där ska du absolut inte acceptera! Under all kritik, min vindsvåning har 4.5 m högt snedtak med takfönster och stora lägre fönster och ser helt slätt ut i alla ljus. Några minimala skiftningar i släpljus vid hörn etc kanske man får leva med men absolut inte vad du visar upp.
Smidigt? Bredspackla ett par gånger, slipa, måla två gånger, så nej, inte smidigt.
Men å andra sidan ska målning inte kollas i sådan ljus. Hur ser det ut normalt ljus? Jag utgår från att det är helt nybyggt av dig så det ska besiktas?
Besiktningsmannaboken, sidan 40 säger följande:
Besiktningsrutin
"Besiktningen görs i dagsljus eller artificiellt ljus motsvarande en glödlampa om 150 W mitt i
rummet. Belysningen ska vara bakom besiktningsmannen. (Se också rutinerna vid respektive
byggnadsdel.)
Ytor som är utsatta för kraftigt släpljus från till exempel lågt stående sol eller spotlights bör
studeras även med fördragna solskydd och släckta spotlights. Det sammanvägda intrycket ska
vara vägledande.
I måleriets branschstandard finns referensklasser angivna. Klass 1 gäller för ytor med höga
krav på ytjämnhet. Klass 2 gäller för ytor med lägre krav på ytjämnhet. Klass 3 gäller för ytor
utan krav på ytjämnhet.
Bedömningen görs på ett normalt betraktelseavstånd.
Generellt
Vid målning ska material, underlag och arbetsställe vara uppvärmt till minst 10 plusgrader.
Ojämnt utfört underarbete får inte synas genom målningen. Försänkningar i skivskarvar ska
vara utspacklade. Avslutningar mot tak som inte har taklist kan antingen göras med så kallad
snobbrand eller stumt mot takvinkel."
Att det ser ut som kriget i lågt stående sol betyder inte att det med automatik ska göras om.
Men å andra sidan ska målning inte kollas i sådan ljus. Hur ser det ut normalt ljus? Jag utgår från att det är helt nybyggt av dig så det ska besiktas?
Besiktningsmannaboken, sidan 40 säger följande:
Besiktningsrutin
"Besiktningen görs i dagsljus eller artificiellt ljus motsvarande en glödlampa om 150 W mitt i
rummet. Belysningen ska vara bakom besiktningsmannen. (Se också rutinerna vid respektive
byggnadsdel.)
Ytor som är utsatta för kraftigt släpljus från till exempel lågt stående sol eller spotlights bör
studeras även med fördragna solskydd och släckta spotlights. Det sammanvägda intrycket ska
vara vägledande.
I måleriets branschstandard finns referensklasser angivna. Klass 1 gäller för ytor med höga
krav på ytjämnhet. Klass 2 gäller för ytor med lägre krav på ytjämnhet. Klass 3 gäller för ytor
utan krav på ytjämnhet.
Bedömningen görs på ett normalt betraktelseavstånd.
Generellt
Vid målning ska material, underlag och arbetsställe vara uppvärmt till minst 10 plusgrader.
Ojämnt utfört underarbete får inte synas genom målningen. Försänkningar i skivskarvar ska
vara utspacklade. Avslutningar mot tak som inte har taklist kan antingen göras med så kallad
snobbrand eller stumt mot takvinkel."
Att det ser ut som kriget i lågt stående sol betyder inte att det med automatik ska göras om.
Redigerat: