Tjena

Jag har ett stort snedtak i ett nybyggt hus som är upp till 4.5 m högt inomhus. Ibland då solen är påväg ner så lyser den upp i taket och då kan man se ojämnheter i taket mest där de spacklat linjer mellan takskivorna ( detta trots att vi lagt på en duk ). Hur slätt och jämnt ska det vara? Ska hela taket se ut som en stor slät vit skiva?
 
Hur slätt det ska va avgör ju du själv, men för egen del är det ganska slätt om det ska va godkänt.
 
20151005_175656.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så ser det ut då solen lyser underifrån. De har lagt på någon duk också vad jag vet.
 
Ser inte bra ut, jag har just gjort mina tak och där pratar vi 100-dels mm i avvikelser. Ska testa ta kort.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Hej

Okej men det är olika tak. Jag har snedtak upp till 4.5 m där solen lyser underifrån på taket. De menar att det är svårt att få det bra då. Korrekt?
 
Jag hade aldrig godkänt det, tycker det ser riktigt illa ut. Jag går med släpljus och kollar över hela taket så det blir i närmaste perfekt.
 
Det ser ju riktigt illa ut. Inte bara längs med skarvarna utan även mitt på skivorna.
Nej, det där får göras om.
 
Om man anlitar proffs ska man kunna förvänta sig att resultatet blir som om det vore en enda stor skiva. Ibland är ljus och vinklar otacksamma men det är väl ingen ursäkt, då får man ju vara noggrannare. Jag hade inte accepterat resultatet som dina bilder visar.
 
Det där ska du absolut inte acceptera! Under all kritik, min vindsvåning har 4.5 m högt snedtak med takfönster och stora lägre fönster och ser helt slätt ut i alla ljus. Några minimala skiftningar i släpljus vid hörn etc kanske man får leva med men absolut inte vad du visar upp.
 
Hur mycket jobb är det att göra om detta? Tänker på att vi flyttat in med möbler och allt.
 
Är du byggherre eller har ni köpt huset av annan person som byggt det? Ni måste reklamera jobbet oavsett, inte ok!
 
Jag är byggherre.

Hmm går det att fixa utan att stöka ner hela huset på ett smidigt sätt?
 
Smidigt? Bredspackla ett par gånger, slipa, måla två gånger, så nej, inte smidigt.

Men å andra sidan ska målning inte kollas i sådan ljus. Hur ser det ut normalt ljus? Jag utgår från att det är helt nybyggt av dig så det ska besiktas?

Besiktningsmannaboken, sidan 40 säger följande:

Besiktningsrutin

"Besiktningen görs i dagsljus eller artificiellt ljus motsvarande en glödlampa om 150 W mitt i
rummet. Belysningen ska vara bakom besiktningsmannen. (Se också rutinerna vid respektive
byggnadsdel.)

Ytor som är utsatta för kraftigt släpljus från till exempel lågt stående sol eller spotlights bör
studeras även med fördragna solskydd och släckta spotlights. Det sammanvägda intrycket ska
vara vägledande.

I måleriets branschstandard finns referensklasser angivna. Klass 1 gäller för ytor med höga
krav på ytjämnhet. Klass 2 gäller för ytor med lägre krav på ytjämnhet. Klass 3 gäller för ytor
utan krav på ytjämnhet.

Bedömningen görs på ett normalt betraktelseavstånd.

Generellt
Vid målning ska material, underlag och arbetsställe vara uppvärmt till minst 10 plusgrader.
Ojämnt utfört underarbete får inte synas genom målningen. Försänkningar i skivskarvar ska
vara utspacklade. Avslutningar mot tak som inte har taklist kan antingen göras med så kallad
snobbrand eller stumt mot takvinkel."

Att det ser ut som kriget i lågt stående sol betyder inte att det med automatik ska göras om.
 
Redigerat:
Syns lite även då solen inte står lågt.

Hmmm hur för man om detta om man bor i huset? Tänker på damm vid slipning osv?
 
david7777 skrev:
Syns lite även då solen inte står lågt.

Hmmm hur för man om detta om man bor i huset? Tänker på damm vid slipning osv?
Det finns ganska bra slipmaskiner som kopplas till dammsugare, så slipningen behöver inte bli så farlig, men rummet bör nog vara tomt på möbler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.