Min T2 röd i badrummet har lagt av :-[

Styrdonets powerlampa lyser hela tiden. När man vrider upp termostaten förbi aktuell temperatur så säger det klick och den röda dioden tänds också. Helt normalt alltså. Men golvet blir inte varmt alls ???

Någon som vet hur man felsöker, eller har en länk till användbar dokumentation? Jag har voltmeter och så, och är elektriskt normalbegåvad.

Karln som byggde badrummet lämnade inga kvitton efter sig, så jag kan inte ens hävda garantin...

 
Det enklaste är väl att öppna termostaten och kolla att anslutningen till värmeslingorna är rätt gjord. Du kan ju ha glappkontakt t.ex. Nästa steg blir kanske att med en multimeter kontrollera resistansen i slingorna.
 
Kan jag helt enkelt ohma värmeslingan, eller finns det induktiva/kapacitiva delar som jag måste ta hänsyn till?

Alltså, kan jag bara räkna baklänges från 60W/kvm för att få vad resistansen borde vara?
 
Jag har varit ute för samma sak! termostaten verkade vara hel, det klickade när relä'et drog osv.
Vid mätning av resistans- och isolationsmätning så visade det sig att kabeln var hel. Termostaten hade gått sönder, byter du termostaten och har golvgivare, så ska även givarkabeln bytas!
 
hej
vet du bara hur lång slingan är kan man med det o fabrikat få reda på motståndet
troligtvis är det termostaten som packat in...........inte så vanligt att slingan gårsönder..........även om det händer.särskilt om det varit sträng åska
 
Du kan inte resistans mäta T2 röd, eftersom det är en självreglerande värmekabel ändras resistansen efter värmen runt om kring.

Ringde Thorin Thorin på jobbet en gång och fick det svaret.

Vad du kan göra är att megga mellan jord och ledarna ut i kabeln och kolla så där inte är nåt fel. Slå på termostaten, har du spänning ut till kabeln så har du fel någonstans efter termostaten.

Sist jag var ute efter detta på jobbet fick vi ringa till Thorin Thorin, de har special instrument för att hitta eventuellt brott på kabeln. Enklast är att ta kontakt med en elektriker och be han titta på detta.

(Det finns skarvsatser till denna värmekabeln om det behövs.)
 
T
Hmmm- det borde väl gå att få fram om slingan är hel även om resistansen ändras på T2 röd, antingen får man mätvärde X, eller så får man helt avbrott.

Däremot som skrivs-behövs nog en "megger", tror inte att en vanlig ohm-mätare klarar detta. Däremot borde en ohmmätare på själva termostatmotståndet visa om det fungerar, om man mäter x ohm vid rumstemperatur och sen värmer/kyler det och ser att man får ett annat mätvärde.
 
Tack Uffe, precis rätt dokument! Nu ska jag hem och mäta...
 
Nu har jag mätt och styrdonet/termostaten är hel. Dock fick jag en kyss då några plattor spruckit runt golvbrunnen och sannolikt skadat slingan...

Mätte 8-17 volt mellan brunnslock och blandare, det känns i duschen det! Nu är alltihopa avstängt.

Kan man reparera slingan eller måste jag riva upp hela golvet? Ryktet säger det.
 
Hm eftersom det är golvvärme är det lagkrav på jordfelsbrytare. Löste inte den ut ?
 
Gäller lagkravet annat än utrymme såsom, bad & kök ?
T.ex, golvvärme i ett vardagsrum med parkett ?
 
eftersom det är ett badrum så är det bara att riva ut allt (väggar, golv etc och göra det på nytt)

ditt tätskickt lär ju även det vara trasigt (antar att du har värmeslingorna under det?
 
Kravet på jordfelsbrytare gäller alla typer av rum där golvvärme är installerad.
 
Det finns skarvsatser till T2 röd.

Men var du kan köpa den som privatperson vet jag inte, kolla med någon elektriker i din närhet.

I stor el´s katalog heter den E 89 490 06 Skarvsats T2Röd/ETL
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.