Hej!

Har börjat med altanen i helgen och börjar nu fundera på höjd på staketet. Vi har 120x28 trall på golvet och jag funderar på att använda vanliga stående staketspjälor av 95x22 trall och sen ha en överliggare på 120x28mm. Sätter jag 7st staketspjälor mellan varje stolpe så blir de ca 68mm luft mellan varje och det borde nog bli bra. Stolparna ska sticka upp ca 5cm över överliggaren och stolparnas tjocklek är 95x95mm.

Jag är dock lite osäker på stakethöjden. Vi tänkte att överliggaren kanske ska vara på 90cm höjd. vad tycker ni? Vi ska främst ha staketet för att kunna låta vår 2 åring springa runt på altanen utan att man behöver känna sig orolig. Jag känner mig skeptisk mot att ha ett staket på 1m höjd eftersom tomten utanför altanen mer eller mindre sluttar uppåt.

Vad tycker ni? 90cm eller 100cm?

En anna sak som jag också funderar över är hur högt 95x95mm stolparna ska sticka upp över överliggaren. Jag tänkte att de bara sticker upp ca 5cm. Vad tror ni?

Tack på förhand.
 
Höjden är väl en smaksak, själva skall vi ha 110 inklusive överliggaren det blir skönare för oss långväxta att luta sig emot staketet och titta ut över ägorna då :)

brevik skrev:
En anna sak som jag också funderar över är hur högt 95x95mm stolparna ska sticka upp över överliggaren. Jag tänkte att de bara sticker upp ca 5cm. Vad tror ni?
.
Är detta för att ni skall ha "hattar" på stolparna?
 
Jag är inte helt med på hur du menar med att stolparna skall sticka upp ovanför överliggaren. Tänkte du inte lägga överliggaren (120x28 trallvirket) på stolparnas ändar?

Hur som helst bifogar jag en bild på vårat verandastaket, detta är 110 cm högt och det känns lagom för oss.

veranda2.JPG
 
Vi ska ha hattar på stolparna. Jag känner mig helt virrig när det gäller hur vi ska lösa det med staket :(

90cm, 100cm, kryss, vanligt, överliggare m.m.

bebben skrev:
Höjden är väl en smaksak, själva skall vi ha 110 inklusive överliggaren det blir skönare för oss långväxta att luta sig emot staketet och titta ut över ägorna då :)

Är detta för att ni skall ha "hattar" på stolparna?
 
Du får väl göra en provställning som du får prova att hänga på så ser du snart vilken den bekvämaste höjden är iallafall ;)
 
Skulle nog luta åt 90 cm då det inte får se för tungt ut. Annars skall man nog ha lösningen som "Nybyggare" då det blir en luftspalt mellan överliggare och panel. Behovet av lock försvinner dessutom.
 
Efter diskussioner med tjejen av och an så tror jag det lutar åt Nybyggares lösning. Den var snygg tycker jag. Locken åker tillbaka till Bauhaus idag  :).

Dock så tror jag vi kommer att ha överliggaren på 100cm, sen lite luft, staket, lite luft och golv. Det som vi fortfarande är lite osäkra på är dimensionen på staket-plankorna och mellanrummet.

Vi har 120x28mm som golv och vi vill inte ha så breda plankor som staket. Vi funderar på att kanske ha 95x22 men fortfarande är det svårt med mellanrummet. Vi vill få in mycket luft men samtidigt så kanske det ser konstigt ut med typ 70mm mellan varje staket-planka?

Nybyggare: Hur tätt har du satt dina staket-plankor?, och vilken dimension på virke har du som staket respektive trallgolv?
 
Tänk på avståndet mellan trallen och staketet, om det blir för stort så rullar ju alla tennisbollar man har på altanen ner :( :) Åtminstone för oss med småbarn som gillar bollar kan det vara ngt att tänka på ;)
 
  • Gilla
Lennart Asp1
  • Laddar…
brevik skrev:
Nybyggare: Hur tätt har du satt dina staket-plankor?, och vilken dimension på virke har du som staket respektive trallgolv?
Vi hade också svårt att bedömma vad som var lagom i höjder och mellanrum, så fort jag kom i kontakt med ett räcke kollade jag mått :)

Vårt trallvirke är 120x28 och till räcket har jag använt 95x22 med ett mellanrum på 2,5-3 cm.
 
bebben skrev:
Tänk på avståndet mellan trallen och staketet, om det blir för stort så rullar ju alla tennisbollar man har på altanen ner :( :) Åtminstone för oss med småbarn som gillar bollar kan det vara ngt att tänka på  ;)

Faktum är att håller man lite högre avstånd så blir det mycket lättare att sopa bort alla löv och skräp som har en förmåga att hamna på altanen ;)
 
Jag håller på att med att bygga altan och staket nu, jag har då ett litet problem med vad jag skall ha för staket, då det kommer att skymma min fina hafsutsikt.
vill dock inte ha plexi eller glas utan vanligt trä.
skulle vara kul om man kunde få lite tips gärna med bilder.
 
Ett tips på staket kan vara en idé som vi tänker realisera: Vi har mest berg på tomten så vi kommer att borra och fästa stolpjärn direkt i berget. I dessa järn sätter vi sedan var sin stolpe. På denna stolpe sätter vi sedan tre stycken "metall-öglor", en långt ner, en på mitten och en högt upp. Genom dessa tre metall-öglor drar vi sedan tre parallella plastade wire (Biltema). Och vips så har vi ett staket som vi kan se havet genom, samtidigt som grannens busfrön är på rätt sida tomtgränsen...
 
Fint staket Nybyggare! Du löste nog vårat val av staket till våran blivande altan. Du har möjligen inga bilder på hur du har löst infästningen av stolparna i altanen? Vad har du för mellanrum mellan stolparna?
Överliggaren är det en 28X120 ?
 
Ett annat alternativ, bild mitt under pågående bygge....

Klicka för större bilder

Översikt
frnuthus6wu.th.jpg


Närbild på ett kryss
kryss0da.th.jpg
 
Hobbysnickare skrev:
Fint staket Nybyggare! Du löste nog vårat val av staket till våran blivande altan. Du har möjligen inga bilder på hur du har löst infästningen av stolparna i altanen? Vad har du för mellanrum mellan stolparna?
Överliggaren är det en 28X120 ?
Tack!
Jag har bilder hemma som jag kan lägga upp. Avståndet mellan stolparna är 180 (ligger an mot var tredje golvregel) samt 120 mellan stolparna där vi har tak. Ja, överliggaren är 28X120.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.