Hej ny här på forumet o slänger en fråga direkt :)

Har en gammal "garage länga" med 2 olika bil garage o lite andra förråds utrymmen
och funderar på ta bort 2 väggar så jag får en stor garage,
grejen är den att hälften av längan är timmer o resten vanlig "plank" (vad de nu heter :surprised: )

ritat lite fult hur de ser ut o vad som jag vill att de ska bli :D

De röd markerade är timmer och vill förstora de till de gula o få en port på gaveln istället (den gröna öppningen)

de blåa i mitten av dom 2 garagen är mer som bara ett smalt rum med trappa så man kommer över
inner taket av dom båda garagen o där är de fyllt med spån,

frågan är mest om jag tar fram motor sågen o sågar bort timmer väggen mot kall garaget
hamnar jag i en råttfälla för en människa eller :?? :x

Mvh Henke


garage.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
Bilden funkar inte så jag får svara lite generellt.

Någon råttfälla blir det väl kanske inte, men timmerväggar är som standard alltid både bärande och "dragande". Det vill säga att den både bär upp vikten av ovan bjälklag (duh!) men samtidigt drar den de två anslutande väggarna mot sig så att dem inte ska börja falla utåt. Av naturliga skäl kan dem inte heller falla inåt.
Det är därför timmerknutarna finns, dem fungerar som ett lås precis som urtag i andra snickerier.

Rekommenderar inte att ta fram motorsågen än i alla fall :)
 
  • Gilla
Henri Myllylä
  • Laddar…
Tack för svar :)

måste fundera ut ett bra sätt :p
 
M
Nu funkar bilden också :)

1) ligger inte takåsarna/takstolarna på den vänstra?

2) om du tar ner den nedre väggen så är det mycket stor risk att högra och vänstra väggarna kommer sätta sig ordentligt. Upptill så håller säkert takåsarna ihop det, men i och med att varje timmerstock är förankrad med en annan i nedre väggen och stabiliserad av denna så kommer de flesta stockarna att mista sin förankring och risken blir då att det börjar bukta utåt och kanske till och med att en ordentlig sättning inträffar.
Varje timmerstock är även skålformad i underkant och avrundad i överkant. Detta gör att stockarna har än mindre motståndskraft just rakt i sidled.

Sedan finns det så klart lösningar! Men exakt hur dem ser ut är jag inte säker på. Men det innebär ju i alla fall att man måste stävjadels varje timmer i vänstra väggen men även efter det stävja hela vänstra väggen.

Vänstra väggen är den med gröna porten, undre är i nederkant av bilden osv :)
 
M
Ja så är det. Timmerväggar bär vertikal last och hindrar andra väggar från att falla ut.

Jag tycker det där börjar se ut som en jätteråttfälla. En bybo gjorde en sådan en gång...... han var totalt stendöd då grannarna lyfte bort bråten med grävmaskin. En helt onödig olycka med tragiska följder.

Timret i långväggarna r sannolikt skarvat i mellanväggsknutarna så om du tar bort de där två mellanväggarna så blir hela timran väldigt instabil.
 
  • Gilla
Henri Myllylä
  • Laddar…
M
Läste lite om det igår och enda sättet är att fästa samman varje timmer vertikalt och sedan ersätta den vägg man ska ta bort med minst två dragstänger (uppe och nere). Men man ska då ta i beaktning att en timmerstock väger någonstans mellan 400-600kg, så en timmervägg väger ju ett par kilo :) dragstången får därför dimensioneras korrekt.
 
  • Gilla
Henri Myllylä
  • Laddar…
Marcussjogren skrev:
en timmerstock väger någonstans mellan 400-600kg
Du menar nog per kubikmeter:)
Torkat furu och granvirke (14-17%) väger knappa 500kg/m3. En sex tums stock väger då ungefär 0,15 x 0,20 x 500 = 15kg per meter.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
M
Finndjävel skrev:
Du menar nog per kubikmeter:)
Torkat furu och granvirke (14-17%) väger knappa 500kg/m3. En sex tums stock väger då ungefär 0,15 x 0,20 x 500 = 15kg per meter.
Ja fan, givetvis! Inte byggde man timmerhus för hand om stockarna hade vägt 500kg/st!
(Även om nu pyramiderna på något sätt blev till).

Fingrarna skrev snabbare än vad hjärnan hann tänka :) tack!
 
Jo har haft soligt o fint idag o tittat runt lite bättre hur allt ser ut o varit på inne taket o ja de ser inte så säkert
att börja såga där, får nog mer börja fundera då på ny garage för körde in sambons golf in där idag o ja sen fanns de knappt plat att gå ut därifrån så (y)
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
M
Haha ja då är det inte stort :D

Men man kan aldrig få för mycket utrymme, får se det så! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.