karlmb skrev:
Låter bra (y)
Är detta en svensk uppfinning, när kom den ?
Funnits i ett antal år- men det är ju ingen raketforskning. Bara ett enkelt förebyggande sätt att åtgärda en krypgrund.

Eftersom alla grunder är unika och måste behandlas som unika objekt så funkar det ibland - och ibland inte. Då kan man behöva göra kompletterande åtgärder.

Det beror helt och hållet på vilka förutsättningar som finns.
 
Men detta upptar många villaägares sömnlösa nätter. Har länge tänkt rulla ut byggplast som jag trodde var det som gällde...
Känns bra att jag varit lite slö, vill absolut inte dra dit avfuktare och prylar om det verkligen inte behövs!
 
Lika bra att dra upp mattan och plasten på väggarna när man ändå håller på ? Skjuta fast den kanske i hålsten eller lecablock, så nära bjälklaget som möjligt. Eller några cm ner?
 
karlmb skrev:
Men detta upptar många villaägares sömnlösa nätter. Har länge tänkt rulla ut byggplast som jag trodde var det som gällde...
Känns bra att jag varit lite slö, vill absolut inte dra dit avfuktare och prylar om det verkligen inte behövs!
Härligt! Supertillfälle att göra det nu då innan sommaren kommer med fukt och annat elände.

Skicka ett mail med lite bilder på ditt hus och din grund så skall jag hjälpa dig med lite rådgivning och idéer kring hur du skall gå tillväga. Rådgivning är alltid gratis. :)
 
  • Gilla
Matzak59 och 2 till
  • Laddar…
Täta alla ventiler,plast på marken, isolermatta på plasten, isolering ( isodrän)
på utsidan inte insidan. Isolering på insidan kan ge problem med syllen då den konstant
kommer att ligga på den kalla och fuktiga betongen.
Troligt vis finns det en fuktspärr mellan betong och syll mellan vet inte och dessutom kommer du
få en kallare syll = kallare golv.

Slutligen det viktigaste efter åtgärderna ovan, avfuktare.
Sorbtion eller kondensavfuktare beror på vilken temperatur du får, men jag
skulle satsa på kondensavfuktare om du kan avleda vattnet på ett enkelt ( hål )
och bra sätt.
 
kontorsråttan
Avfuktare är effektiva på att avfukta & att förbruka energi.
Jag valde att låta naturlagar & "gratis" värme lösa problemet (gratis värme = luftsolfångare, googla om så behövs)

Men montera inte en luftsolfångare utan ett styrsystem, då riskera man att dra in varm luft som håller mer fukt in i grunden där den kyls ner och fukten kondenseras så det blir en högre luftfuktighet i grunden.
fukt-tempokning.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

från http://www.lfs-web.se/fukt.htm
ger en bra bild över förhållandet temperatur & luftfuktighet.
http://www.lfs-web.se/fukt.htm skrev:
Exempel på vad som händer med fukt när temperaturen sjunker
En varm sommardag mäts temperaturen upp till 30 C och den relativa fuktigheten till 60%. Eftersom 30 grader varm luft kan innehålla maximalt 30,4g vatten/m3 innehåller denna sommarluft 18,24g vatten/m3. Luften ventileras in i krypgrund och kyls där ned till 18 grader mot kall mark och kalla grundmurar.

Det som händer är följande:
Per kubikmeter luft som ventileras in i krypgrunden följer 18,24g fukt. Den 18 grader varma luften i utrymmet kan maximalt hålla 15,4g fukt. Daggpunkts-
temperaturen har nåtts där fritt vatten i form av kondens kommer att bildas då luften inte längre kan hålla all vattenånga. Per kubikmeter luft som ventileras in fälls 2,84g fritt vatten ut mot kallare ytor. Är luftomsättningen av storleks-
ordningen 100m3/h kan det teoretisk sett bildas 284g kondens/h, 6816g kondens/24h i detta utrymme. I praktiken handlar det ofta inte om så här stor produktion av kondens. Ventilationen ser till att få ut en del fukt.

Ponera att grunden håller en temperatur om 24 C i stället för 18 C: 24 grader varm luft kan maximalt innehålla 21,8g vattenånga. Därför uppnås inte daggpunktstemperaturen utan den relativa fuktigheten höjs från 60% till ca. 84% (18,24g dividerat med 21,8g = 0,8366972 = ~84% RF).
Nu förespråka LSF att man ska använda avfuktare & varnar för luftsolfångare, den varningen är helt rätt men med en styrning där man mäter inne & ute temperatur & relativ/absolut luftfuktighet och styr när man tar in luften är det problemen borta.

Arbeta med naturlagarna, inte emot.
 
Andreas, gillar din metod för hur krypgrunden kan isoleras. Men rent teoretiskt bör väl isoleringen fungera sämre när den sugit upp vatten? Har ni sett någon skillnad på plast överst eller underst?

Kontorsråttan, problemet med luftsolfångare är om jag förstått det rätt inte främst styrningen utan att främst att det inte går att räkna med sol tillräckligt ofta. Hur påverkar två veckors molnigt väder under sommaren din krypgrund?
 
Mengman skrev:
Andreas, gillar din metod för hur krypgrunden kan isoleras. Men rent teoretiskt bör väl isoleringen fungera sämre när den sugit upp vatten? Har ni sett någon skillnad på plast överst eller underst?

Kontorsråttan, problemet med luftsolfångare är om jag förstått det rätt inte främst styrningen utan att främst att det inte går att räkna med sol tillräckligt ofta. Hur påverkar två veckors molnigt väder under sommaren din krypgrund?
Om man återanvänder (värmer upp) luften som redan finns i krypgrunden tillför man ju ingen fukt.(man tillför ingen ny luft) T.ex att dra luften via en luftsolfångare. Luftsolfångaren suger luft från krypgrunden, värmer den och blåser tillbaka den. Allt sköts via en energisnål kanalfläkt. Att tänka på är att så länge värmen är högre i solfångaren än i krypgrunden så får man ju en vinst. Alltså räcker det med att kanalfläkten styrs av en enkel tempgivare placerad i solfångaren.

Det blir samma sak som att ha ett element i krypgrunden och värma den, med den Skillnaden att kanalfläkten drar minimalt med ström kontra ett el-element.

Viktigt att grunden är tät så att det inte kommer in ny fuktig luft.

Synpunkter?
 
kontorsråttan
Mengman skrev:
Andreas, gillar din metod för hur krypgrunden kan isoleras. Men rent teoretiskt bör väl isoleringen fungera sämre när den sugit upp vatten? Har ni sett någon skillnad på plast överst eller underst?

Kontorsråttan, problemet med luftsolfångare är om jag förstått det rätt inte främst styrningen utan att främst att det inte går att räkna med sol tillräckligt ofta. Hur påverkar två veckors molnigt väder under sommaren din krypgrund?
Det system jag använder, och förespråkar, är samma som Andreas förespråkar.

Min variant av systemet är,
1/ Markisolering med isolering under plast, eftersom isoleringen är av typen gigantisk liggunderlag är vatten absorption inget problem och med plast över "tyngs isoleringen ner" så det blir tätare med tejpade skarvar.
2/ Behovsstyrd ventilation me in/ut fläktar som endast körs då man kan ta in luft som ger ett torrare klimat (se tabell i inlägget ovan)
3/ Luftsolfångare som bostar extra, alltså inte helt beroende av sol, det hjälper till.
4/ Mekanisk avfuktare som tar topparna, fukt över 75% vid temperatur över 10 grader (då risken för mögelpåväxt inträffar)

Allt styrs av "hjärnan" som håller koll på temperaturer & fuktighet, i grunden, på utsidan & i LSF.

Har sett att fläktarna jobbar under natt, ingen sol uppe, så kombinationen, fläkt, sol & avfuktare, som styrningen möjliggör förbättrar avsevärt.

Så svaret på din fråga om 2 veckors molnigt väder är, en lite högre elräkning då den mekaniska avfuktaren får gå mer än under soliga perioder.
Jämför gärna det med en "dygnet runt, året runt" lösning med stängd grund och endast mekanisk avfuktare,

Och utan styrning är risken stor att man trycker in luft som kondenserar i krypgrunden, bara styra på att solen lyser funkar inte.

Så jag håller inte med dennisson, Inte utan en intelligent styrning bara temperatur räcker inte som styrmedel.
Och om grunden är tät mot att få in fuktig luft, har man då inte tagit bort möjligheten att ventiler ut fuktig luft?
Då har man bara värme att kontrollera fukthalten, då blir man väldigt beroende av sol, om den ens räcker.
 
Redigerat:
Förtydligar lite :) Jag har också en avfuktare (acetec pd-250)som tar topparna, styrs av en hygropro. Plast och krypgrundsisolering givetvis och grundbalkarna är isolerade utifrån och underifrån med cellplast. (50mm under och 30mm utsida) Avfuktaren går isnitt 2-3v per år. (sensommar)

Min grund är helt tät, har undertrycksventilation som går året runt. Temp i grunden på vintern är som lägst 13grader.

Jag har ingen solfångare ännu, men jag har planer på att bygga en enl min beskrivning ovan. Jag är fast besluten om att om man inte tillför någon ny (blötare) luft så kan inte RF stiga pga uppvärmningen av solfångaren. Det blir ju som jag nämnde samma sak som att ha ett element i grunden.

Utventilationen av fuktig luft (om RF stiger tillräckligt högt kontra temp) så ventileras det ju ut dels av Avfuktaren som då startar och dels av undertrycksfläkten.

Mitt inlägg ovan rör bara tillhörande av fukt med solfångare vilket jag menar är omöjligt om man endast värmer befintlig luft som finns i krypgrunden.
 
kontorsråttan
Ahh det gör idén lite bättre.
Du har koll på fukten & styr en avfuktare. (y)

Rent teoretiskt borde du kunna låta värma luften i grunden via LSF, skulle rekommendera en differentialtermostat så fläkten endast går när det är varmare luft som kan komma in, då bör du kunna boosta temperaturen under kalla delen av året effektivare.

Jag gör faktiskt så i garaget, började med enkel termostat och igår kom en differentialtermostat på posten, allt för att dra så mycket värme som möjligt ut LSF och undvika att kyla garaget som man lätt kan göra om man vill starta LSF vid 10 grader och man får upp värmen i garaget till närmare 20 innan solen gått ner.
 
  • Gilla
dennisson
  • Laddar…
Bra tråd, jag är i stånd att isolera krypgrunden och installera avfuktare bara jag får tummen ur och river ett golv som jag ska göra om från grunden.

Jag har markradon och kommer att lägga en sådan här isolering https://www.soliduct.se/krypgrundsisolering/p-2634.htm ska jag lägga plast uppe på den också som hängslen och livrem? Vill passa på att göra allt när golvet ändå är borta, är inte mycket utrymme att krypa i på vissa platser i grunden.

Edit: grunden kommer tätas, en pd250 installeras som styrs av RF, konstant undertryck iom radonet.
 
kontorsråttan
Eftersom den isoleringen har förtejpade kanter, och du kan säkert tejpa där du behöver så verkar det vara överkurs med både och.
Min isolering är av typen "gigantisk liggunderlag" funkade det inte så bra att tejpa skarvar, därav extra plast ovanpå, som tejpats.
 
kontorsråttan skrev:
Eftersom den isoleringen har förtejpade kanter, och du kan säkert tejpa där du behöver så verkar det vara överkurs med både och.
Min isolering är av typen "gigantisk liggunderlag" funkade det inte så bra att tejpa skarvar, därav extra plast ovanpå, som tejpats.
Ah ok, då kör jag nog bara på den jag tänkt. Vill helst inte krypa runt ett till varv då det kommer bli krångligt nog första gången. Tack för svar, återkommer med foton och resultat bara våren kommer och arbetet drar igång!
 
kontorsråttan
Vill man vara riktigt säker undersöker man hur bra de olika materialen är m.a.p ångtäthet.
Om man lyckas hitta den data. Och kan förstå densamma.

För
100% radon-, fukt- och lufttät.
låter väldigt bra.

Om man vill grotta ner sig i fukt & material kan man kolla här

Sen tror jag att det räcker med ett varv av det du länkar till, men lite kul att först kolla data.
 
  • Gilla
ANR och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.