Mikael_L
:mad:

Nu lyckades skiten leta sig in i en av datorerna här hemma, trots att jag disablat rätt registernycklar.
Troligtvis via en javauppdatering ifrån medbrottslingen oracle.

Jag kan inte fatta att ett tidigare anrikt och seriöst företag såsom Oracle har sjunkit till denna nivå.

:mad: :mad: :mad:
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Detta är något jag också frågat mig. Det är i princip ett virus och borde vara kriminellt.
 
galento
Är inte så kunnig på detta,vad orsakar detta ? Har ju sett att det kommit java
uppdateringar från Oracle.
 
Kan ni förklara för en som mest kör fruktprodukter och inte något som är litet och mjukt vad ask.com är för något.......

Prutte
 
  • Gilla
prichard
  • Laddar…
BirgitS
prototypen skrev:
Kan ni förklara för en som mest kör fruktprodukter och inte något som är litet och mjukt vad ask.com är för något.......

Prutte
Ask.com är en söksida och sökmotor som inte är särskilt bra, men delar med sig av sina annonsintäkter till de företag som skickar med det till sina gratisprogram. Eftersom det förstås vill fortsätta att få in annonsintäkter är det inte så lätt att avinstallera men det lilla gratisprogrammet AdwCleaner brukar få bort det bra (liksom få bort andra reklamprogram).
 
K
Ser inte heller problemet riktigt. Man får ju rensa med hjälp av något cleaner program. Annars får man väl byta till en webbläsare som inte drar åt sig ad-ware på samma sätt.

Jag kör Opera
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
problemet är att de gömmer det i div program hämtningar så man får själv vara observant ibland och bocka ur rutor och inte bara klicka sig vidare vid nån installation.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Problemet är att ask.com ligger med som defaultval varje gång man ska uppdatera java. Om man glömmer att klicka bort den där luringen så åker den med på köpet. Jag förvånas också över att Oracle tycker det är mysigt att smutsa ner sitt varumärke med såna här bondfångarprodukter och -metoder.
 
  • Gilla
Jambalaya och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
ClasseClas skrev:
Problemet är att ask.com ligger med som defaultval varje gång man ska uppdatera java. Om man glömmer att klicka bort den där luringen så åker den med på köpet. Jag förvånas också över att Oracle tycker det är mysigt att smutsa ner sitt varumärke med såna här bondfångarprodukter och -metoder.
Jag har hittat en inställning för att slippa det i min dator:
Kontrollpanelen - Java - Avancerat - Diverse (längst ner) - Utelämna sponsorerbjudanden...
 
  • Gilla
fgo och 10 till
  • Laddar…
BirgitS skrev:
Jag har hittat en inställning för att slippa det i min dator:
Kontrollpanelen - Java - Avancerat - Diverse (längst ner) - Utelämna sponsorerbjudanden...
Lysande, tack för tipset.

Iom detta så har ju Oracle friskrivit sig. Användaren kan ju inte bara välja om denne vill installera "erbjudandet" utan även om denne vill ha något "erbjudande" alls. Någon som tycker det är konstigt att detta alternativ ligger längst ned i listan under "Avancerat"? ;)
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
Matzeball
Jag har kört med en helt annan metod. UNINSTALL JAVA. Men, jag har sån tur att jag vet att jag inte behöver java. Många hemanvändare har fått in det någon gång och sedan får de ständiga påminnelser om att uppdatera java fast de egentligen inte behöver det. Tack för tipset här om java-inställningen det ska jag notera och använda när jag rensar hos någon annan.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Java kommer att leda till en IT-armageddon...
 
Det låter som att något företag letar efter ett Ora(cle)kel
 
L
Matzeball Matzeball skrev:
Jag har kört med en helt annan metod. UNINSTALL JAVA. Men, jag har sån tur att jag vet att jag inte behöver java. Många hemanvändare har fått in det någon gång och sedan får de ständiga påminnelser om att uppdatera java fast de egentligen inte behöver det. Tack för tipset här om java-inställningen det ska jag notera och använda när jag rensar hos någon annan.
Det finns flera program som jag varnar för att installera.
Intels nya "True key".
Adobe Flash
Norton Antivirus
Oracle Java
Jag kör helt utan java, flash, MS Office sedan flera år och lider inte av detta alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.