Som en sista grej som sket sig i sommarhuset förra sommaren rasade den gamla stentrappen i slänten ner från huset mot gräsmattan. Då det varje dag promeneras där för att få tvätten hängd fixade vi snabbt en ny trapp. Tyvärr missade vi att kolla på helheten vad gäller avslut mot slänten. Har låst fast mig i möjliga lösningar av problemet med jordmassor som rör sig mot trappen. Funderar på att bygga upp en stödmur mellan gräsmattan och rabattdelen av slänten. Runda av den mot trappen. Men hur jag gör bredvid trappen går jag bet på. På ovansidan ska singlar bort och ersättas med plattor av något slag. De gamla sliprarna ersätts av marksten av samma typ som till stödmuren. Hur hade ni gjort?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle bygga etager på båda sidorna, perfekt för jordgubbar och annat gott. Ursäkta klottret på din bild.
etager.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Teofil_R och 6 till
  • Laddar…
Det där ser ju toppen ut! Några dumma frågor från en med tummen mitt i handen.....börja bygga nerifrån? Hur förankrar man terasserna i slänten? I trappkonstruktionen?
 
Man ska inte fästa i trappan, så mycket vet jag, men det är typ allt.:surprised: Enklast är nog om du startar en ny tråd där du frågar mer direkt om konstruktionen i rubriken, typ "Hur bygga etager i slänt?". Det kan locka de som är mer intresserade av konstruktion än av design att öppna tråden.
 
slå ner stolpar? kanske med hjälp av jordankare? och där efter fästa träet i dessa.

Dock är jag lite halvt allergisk med konstruktioner trä-möter-jord. Men man kan ju alltid lägga en typ av dräneringsduk för att jorden inte ska ligga direkt mot träet. Se bara inte till att ha det i botten av "lådorna", för då kommer det nog stå vatten.
 
Jag hade gjort en stödmur och bytt ut trätrappen mot sten. I stil med:


1931972_1133285786705787_1578392239_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Robert Kooijman
  • Laddar…
Håller med Hammerfalls. Jag hade också bytt ut allt till sten, då den har en betydligt längre nötnings process, än trä.
Men då blir det också en helt annan prisklass och eventuellt mer underarbete osv.
 
Kolla lite i min tråd under socialt o projekt. Sjövalla gård. Börja på sidan 2. Där finns lite bilder.

//Mathias
 
Redigerat:
Jag kikade in lite på din tråd Mathias. Ska börja med att säga wow! Grymt bra jobbat.
Men bara av nyfikenhet på lådorna du byggde i din slänt. La du jorden dikt av mot träet? Hur klarar sig träet i längden? Tänker bara på hur många som gnäller på att tex slipers ruttnar snabbt.
Någon annan som har erfarenhet vid liknande?
 
  • Gilla
Mathias12
  • Laddar…
Tack. Jorden ligger direkt mot träet på utsidan av lådorna. På insidan har jag lagt fiberduk och sen jord.
Nu är det ca 4-5 år sedan jag byggde dessa och än så länge ser det bra ut.

//Mathias
 
  • Gilla
axxa
  • Laddar…
Eller så fyller du bara slänten med rullsten från valfri rullstensås. Med den mossa som kommer att växa mellan stenarna såsmåning om blir det "skitsnyggt"
 
Mathias12 skrev:
Kolla lite i min tråd under socialt o projekt. Sjövalla gård. Börja på sidan 2. Där finns lite bilder.

//Mathias
Hade bestämt mig för, och börjat räkna på, en stenmur med två terasser bredvid trappen. Men så kollade jag på hur du gjort i din slänt. Lutar åt hemmabyggd träkonstruktion igen. Problemet jag har att jag måste ha en ca 40 cm stödmur längst ner. Får klura lite mer.

Snyggt by the way! :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.