Räknenisse skrev:
Du har ett egenansvar för att känna till din fastighets gränser. Typ att det inte är en ursäkt att överskrida dem bara för att det inte finns markeringar. Kan det vara det som missförståtts?

Ibland funkar inte den enklare gränsutvisningen om det är gamla fastigheter med oexakta kartor som inte har koordinatsatta punkter, utan då kan gränsbestämning krävas som blir en dyrare lantmäteriförrättning. Men det borde vara ovanligt om det är villakvarter.
Absolut! Eftersom jag inte vill överskrida tomtgränsen vill jag veta exakt var hörnet är.

Om nu belysningsstolpen står på min mark, kan jag

När jag köpte huset för snart 30 år sedan fanns markeringarna, kollade som nybliven och noggrann husägare. Nu saknas en och någonstans i närheten av belysningsstolpen fanns den.

Det är ju inte så att jag på pin kiv går och gräver upp cementklumpen med röret i och sedan kastar bort den.
 
Fast nu var du ju inte säker på om det stod någon pinne där eller inte ;)
 
Jo, det som var osäkert var bara när den försvann.
 
  • Gilla
Senior
  • Laddar…
Senior skrev:
Absolut! Eftersom jag inte vill överskrida tomtgränsen vill jag veta exakt var hörnet är.
Jo, men det kan du ju ta reda på själv, eller be någon visa dig. Du är inte tvingad vare sig att köpa den tjänsten eller betala för att sätta ut pinne. Tekniskt sett så är gränsen där det står i förrättningsakten att den är. Sen kanske inte alla har kunskapen att omsätta det till en utpekad punkt på markytan. Men det är lika som alla möjliga tjänster man köper för att man inte har kompetens själv t.ex. att laga bilen.
 
Redigerat:
Senior skrev:
När jag köpte huset för snart 30 år sedan fanns markeringarna, kollade som nybliven och noggrann husägare. Nu saknas en och någonstans i närheten av belysningsstolpen fanns den.

.
Tyckte det var ganska klart att den fanns tidigare...
 
Räknenisse skrev:
Jo, men det kan du ju ta reda på själv, eller be någon visa dig. Du är inte tvingad vare sig att köpa den tjänsten eller betala för att sätta ut pinne. Tekniskt sett så är gränsen där det står i förrättningsakten att den är. Sen kanske inte alla har kunskapen att omsätta det till en utpekad punkt på markytan. Men det är lika som alla möjliga tjänster man köper för att man inte har kompetens att t.ex. laga bilen själv.
Som jag tror mig ha skrivit tidigare står det en belysningsstolpe precis där mitt tomthörn slutar. Gissar att ägaren av gatubelysningen, kommunen, blir lite upprörda om jag river den för att bygga mitt staket. Alternativt underminerar stolpen gravt om den tangerar min tomt med risk att den viker sig över huset.

För att undvika båda dessa fallen ser jag det som nödvändigt att veta tämligen exakt var tomthörnet är.

Jag har en koordinat från en karta, men saknar utrustning för att använda koordinaten till något vettigt. De jag har bett visa mig var hörnet är, vill ha 15 000kr för tjänsten. Får en känsla att detta ämne börjar likna moment 22. :(
 
Pröva då med privata firmor istället. För det du vill i första skedet så funkar vilken gubbe som helst med rätt utrustning och kunskap. Måste finnas flera i Uppsala och ska kosta mycket mindre än 15 000:-
Sedan välj hur du ska hantera frågan om stolpen beroende på resultatet.
 
Senior skrev:
Tyckte det var ganska klart att den fanns tidigare...
Sorry, det missade jag. Jag refererade till följande i ditt ursprungsinlägg.

Eftersom jag inte kan begå ed på att markeringen är bortgrävd i samband med utplaceringen av belysningen finns det ingen som tar ansvar.
Men som andra påpekat så räcker det ju att du kan ta ut punkten på ett eller annat sätt.
 
harry73
Senior skrev:
Jag ska bygga staket och vill nyttja hela min tomt. Ser inte något mervärde i att skänka tomtmark till kommunen.

Dessutom är det, om jag förstår rätt, mitt ansvar att tomtmarkeringarna finns.
Det är en gränsmarkering och lika mycket kommunens gräns som din. Beställ en tomtkarta, där är koordinater markerad i t ex sweref 99 tm eller en av de lokala undersystem t ex sweref 13 30. Koordinater är i meter så avstånd mellan gränspunkter kan man enkellt räkna fram. Sen är det bara att mäta sig till gränsen och markera den själv.
 
Och till det räcker ett snörnystan och en tumstock. Räkna ut vad avståndet ska vara från de två närmaste hörnen av tomten, mät upp snören i de längderna och fäst vid de hörnpunkterna. Där de två snörenas ändar möts när de är fullt utsträckta är ditt sökta hörn.

För att ha lite snöre att knyta med skulle jag rekommendera att göra en knut 2-3 dm från änden att mäta från, sen knyter man så den knuten hamnar över den kända hörnpunkten.
 
  • Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
Tänk på ett det måste vara ett stumt snöre som inte ger efter något när det sträcks.
 
De flesta snören är väl tillräckligt stumma, men det är ju rätt enkelt att mäta upp en meter slackt och sen sträcka och se hur många cm längre det blir. 1 cm längre blir ju 1% töjning.
 
Nerre skrev:
Och till det räcker ett snörnystan och en tumstock. Räkna ut vad avståndet ska vara från de två närmaste hörnen av tomten, mät upp snören i de längderna och fäst vid de hörnpunkterna. Där de två snörenas ändar möts när de är fullt utsträckta är ditt sökta hörn.

För att ha lite snöre att knyta med skulle jag rekommendera att göra en knut 2-3 dm från änden att mäta från, sen knyter man så den knuten hamnar över den kända hörnpunkten.
Snörmetoden redan genomförd och då hamnar jag kloss mot lyktstolpen. Sen da? Tror inte att snörmetoden duger för att riva ner kommunens lyktstolpe?

Jag ser det både som en praktisk övning att hitta rätt punkt men också en övning mot myndighetsslöhet. De som satte lyktstolpen var inte tillräckligt noggranna och, gissar jag, försökte dölja sitt misstag med att ta med det enklaste beviset. Hörnmarkeringen.

Nu vill lantmäteriet ha 15 000kr för att ånyo markera ut tomtgränsen. Finns inte på kartan (!) att jag betalar det eller någon annan summa heller. Jag har inte gjort något fel, annat än att inte ha tjuvlarm på mina tomtmarkeringar.
 
Ring då kommunens gatukontor och framför din klagan, någon annat första steg finns liksom inte.
 
mexitegel skrev:
Ring då kommunens gatukontor och framför din klagan, någon annat första steg finns liksom inte.
Ringt dit, byggnadskontoret osv ingen tar ansvar - alla skyller på någon annan. Bara cirkelargument! Alla hänvisar till Lantmäteriet! Kafka revisited!

Vinkelslip framstår som en spännande lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.