Håller på med ett stugprojekt där jag vill undvika att bygga tvättstuga.

Efterlyser erfarenheter av att koppla utloppet till vasken som man gör med en diskmaskin.
 
Det är väl inte svårare att koppla avloppet från en tvättmaskin än från en diskmaskin, eller hur menar du?
 
GoForIt skrev:
Det är väl inte svårare att koppla avloppet från en tvättmaskin än från en diskmaskin, eller hur menar du?
Nej precis, verkar inte vara svårt.
Men det verkar vara mycket ovanligt att göra så i sSverige.
Väldigt vanligt i tex England att ha TM i köket.
Så jag undrar om det finns en god anledning att inte ha den under köksbänken i fritidshuset (stugan).
Har kikat på min "grå-sak-i-plast" från IKEA under diskbänken och finns gott om anslutningar, antagligen för den tillverkas i samma modell för hela EU-området.

Frågan var om någon kört på detta och om det gått åt h-e.
 
Många (inkl. vi) har ju tvättbänkar (med tvättho) i tvättstugan och tvättmaskinens avlopp anslutet inne i skåpet till dess avlopp. Det är ju samma sak rent installationsmässigt.
 
D
Men är det inte oftast vatten brun i badrum tvättstugan. Hur är det i utlandet tänker bland annat England där det är vanligt har de en golvbrunn i köket? Tänker även om golvet är annorlunda, tänker mer vattentåliga golv där man planerar sätta tvättmaskin och torktumlare i köket?
 
Att tvättmaskinen placeras på ett s.k. läckageskydd är väl en smart idé, precis som en diskmaskin.

Det som ju skiljer en tvättmaskin från en diskmaskin är väl att diskmaskinen ju ofta har en mer kraftig anslutningsslang (ibland av dubbelkonstruktion med någon typ av läckageskydd).
 
Jo, golvbrunn är bra om maskinen springer läck.
DM har väl idag en ventil på inloppsslangen som öppnar/stänger med el så inga mängder med vatten går ut på golvet om olyckan är framme. Har inte sett det på TM? Med kran på TM så är det inga mängder vatten som kan gå ut på golvet (linoleum) så den risken kan jag ta. Blir att kolla kranen till TM ofta!
 
Torktumlare dammar ju en del så den skulle jag nog försöka hitta en annan plats till.
 
Vår integrerade kombimaskin (tvätt/tork) sköljer ut dammet i avloppet med ett speciellt program.
 
@Tord_Lj, vår CylindaDM från -07 har inget vattenstopp på anslutningsslangen, däremot har vår MieleTM från -12 det.

@mlkjhr, det beror nog på vilken tillverkare & modell det är.
På kondenstumlarna så cirkulerar den torkande luften mellan trumman & kondensorn, sedan kyls kondensorn med rumsluften/värmepump, så på dom så är det när man rengör luddfiltret som det kan damma lite.

Hos oss blir det dammigt när vi hanterar dels den smutsiga tvätten (in i TM) och dels viker det torra rena tvätten (mest när vi torkat den hängande med/utan avfuktare, minst den tumlade). Det blir lite mindre damm i tvättstugan när vi hänger tvätten ute.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.