Hej

Jag beställde en sak och fick orderbekräftelsen på det och där betalningsvillkoret var 30 dagar. I orderbekräftelsen var raden "Frakt" summerad till 0 kronor. Leveransdatum var i början av januari och jag betalde i mitten av januari.

Idag får jag en påminnelse på posten där jag har 10 dagar på mig att betala frakten på drygt 300:- som är tillagd på raden "Frakt". Såhär brukar man väl inte göra? Eller kan man fakturera frakten i efterhand?
 
Låter märkligt..
Står det 0:- på orderbekräftelsen så borde ju det gälla.
Har du pratat med säljaren?
 
Läste du köpvillkoren innan du klickade ja i den rutan? För jag har varit med om att frakten räknats ut efter packning, det stod just i det finstilta.
 
Jag gjorde en mailbeställning av han som är ceo på företaget så han borde göra rätt. Med andra ord fanns där inga köpvillkor eller liknande likt där brukar finnas i en nätbutik.
 
Kan gissa att det är ett mindre företag om CEO hanterar beställningar?
 
Finns det något angivet under "Leveransvillkor" på bekräftelsen? Som ex. Fritt vårt lager?
 
Ja, det kan man väl säga. Men de omsätter 16 miljoner och har 13 anställda så SÅ litet är det inte. Deras grejer de säljer görs på offert. Begärde in en under mellandagarna och skickade en förfrågan då så antar därav ceo´n svarade. Fast jag gissar att han är med och säljer en hel del med tanke på storleken på företaget.
 
Nej, inget sådant står med.

Det ända som berör frakten är raden "DHL privatpaket xxxxxxxxxxxxxxxxx 1st Pris: 0:- Summa: 0:-
 
Det ändå jag kan tänka mig är om där fanns något bifogat i e-posten han skrev med priset för grejen jag köpte. Men jag är rätt så säker på att han bara skrev väldigt kortfattat vad priset blev för varan, Sen skickade jag tillbaks ett mail med att jag köper den. Sen gick affären väldigt smidigt, jag fick grejerna snabbt och jag betalde dem snabbt. Eller jag trodde det var en smidig affär:).
 
Var det en bra affär så kanske det är värt att ta den extra frakten?
Kanske CEO:n missade att skriva det i hastigheten..?
 
Ja, jag kollade upp priserna på i princip alla återförsäljare i Sverige så priset/affären var helt ok. Så jag kommer inte dra detta i långbänk utan jag betalar om jag ska göra det.
 
Du kan väl påpeka för leverantören att han/hon bör vara tydligare i offerten. Samt att skriva att du trots allt är nöjd med leveransen så du betalar ändå frakten denna gång.
 
yonna skrev:
Du kan väl påpeka för leverantören att han/hon bör vara tydligare i offerten. Samt att skriva att du trots allt är nöjd med leveransen så du betalar ändå frakten denna gång.
Eller förtydliga faktureringen. Är det en orderbekräftelse du fått och betalat enligt, och sedan en påminnelse, som jag läser ditt första inlägg?
Väl inte fel i sig att fakturera frakten separat, om det framgår att det är det som gäller. Men då kan det ju inte stå frakt noll kronor på annat ställe så att det ser ut som det ska vara priset.
 
Vad stod det på den första fakturan?
Är du kund som privatperson eller företagare?

Min åsikt är att står det "frakt 0 kr" på en orderbekräftelse så ska man kunna lita på det, annars kunde lika gärna stått "frakt 50 kr" och sedan kommer det en efterfaktura på 250, eller "frakt 1 000 kr" och återbetalning på 700.
 
Det brukar ju finnas 2 läge egentligen, antingen ska det betalas frakt, eller så står det tämligen tydligt på hemsidan att det är fri frakt, det är väldigt sällan någon bjuder på frakten utan att verkligen framhäva det.
Står det inget om vad frakten kostar så brukar jag ställa frågan innan jag köper, dels så får jag veta min fraktkostnad, lika så för varje sån fråga företaget får så knuffar det lite mer framåt att faktiskt se till att det framgår i ett tidigare skede.

Har varit med om det många gånger att frakten tillkommer senare, men tror nog aldrig jag glömt att säkerställa vad frakten kostar innan jag köper nått, det är ju avgörande för att inte betala för mycket för varan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.