Spontant tror jag det hade varit lättare om bostadshuset legat närmare stranden än 200 m.

Strandskyddet är primärt till för att man inte skall förhindra människor att utnyttja allemansrätten. Om folk kan passera friggeboden enkelt så borde du kunna få igenom en dispens hos länsstyrelsen.

Detta givet att det inte finns någon fauna eller dylikt man vill skydda i området.

Om ert hus hade legat 10 m från stranden så är allemansrätten inskränkt eftersom det skulle uppfattas integritetskränkande att någon passerade och då skulle en friggebod inte spela någon roll.

Självfallet kan du få bygglov med strandskyddsdispens.
Skulle ringa till länsstyrelsen och förklara situationen, om möjligt anonym initialt.
 
Tyvärr tenderar sådana bastustugor att öka i omfång. En dag står det en badtunna utanför, och så vill man ha ett trädäck att sitta på och dricka ölen och så blir det lite blomlådor och en brygga och en båt och ett dass och ................

Men naturligtvis måste du försöka!
 
Har du kollat om strandskydd gäller? Om det finns en detaljplan för området så är det den som gäller och inte de vanliga strandskyddsreglerna.

Men, låt oss anta att strandskyddet inte är hävt. Isåfall finns en grundregel om att du får bygga komplementbyggnader längre ifrån stranden än huvudbyggnaden utan att söka dispens.

I ditt fall vill du ju dock bygga närmare så då behöver du dispens. Om det nu är en friggebod du ska bygga behöver du väl dock inte bygglov skulle jag tro, utan det borde räcka med dispens från strandskyddet. Störst chans att få det har du ifall allmänheten idag inte har någon möjlighet att utnyttja stranden så att inte de förlorar något på att du bebygger den.
 
Bygg en bastuflotte som du har förtöjd vid en brygga så kommer du runt alltihopa!
 
Strandskyddsdispens måste sökas..... Bygglov behöver du inte ifall det är en friggebod. Då de har blivit väldigt hårdare om detta så är mitt förslag är att söka dispens hos kommunen och blir det avslag där så överklaga till Länsstyrelsen, nej där, överklaga till miljödomstolen och om det även blir nej där så bygg på en flotte.

Tro mig angående detta då jag blev anmäld av kommunen till länsstyrelsen och fick avslag på redan uppbyggd bryggdel. Överklagade till miljödomstolen som jag sedan vann i efter 14 månader papperskrivande efter anmälan från kommunen. Mitt huvudhus ligger 25 meter från vattnet.......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.